Bjørn Sortland debuterer på nytt

Den premiereklare thrilleren «Blåtur» vekker gamle følelser hos produsent og manusforfatter Bjørn Sortland. 21 år etter sin bokdebut føler han seg som en nybegynner igjen.

FILMKLAR: Etter over 20 år bak penn og papir på sitt eget rom, var Bjørn Sortland klar for å lage film. - Det er mye som står på spill, sier en premiereklar manusforfatter. Foto: Vegar Valde

Publisert:

— Det er som å invitere folk hjem på en kjempebra fest, men du kan risikere at det bare blir to stykker og en dårlig pizza. Den følelsen har jeg nå, sier Bjørn Sortland.

Fredag kveld debuterer han som produsent og manusforfatter på over 20 kinolerreter i landet, under premieren av den norske thrilleren «Blåtur».

— Jeg har de samme følelsene nå som jeg hadde da jeg var 23 år og ga ut min første bok, sier Sortland.

Tålmodighetsprøve

Selv ser han på filmprosjektet som et resultat av sin egen 40-årskrise. I stedet for å bruke sparepengene på å kjøpe en ny bil, kjøpte Sortland et dyrt kamera for å kunne lage film.

— Det kom til et punkt hvor jeg ville jobbe med andre. Særlig når jeg hadde sittet i over 20 år og bare skrevet på mitt eget rom, sier han.

I løpet av sitt 21 år lange forfatterskap med mange gjeve priser, og enda flere bøker i samlingen, ville Sortland tre ut av sin egen komfortsone. Kontrollen han var vant til å ha, måtte under filminnspillingen deles med andre for første gang.

— Det hele var en tålmodighetsprøve. Det var mitt første samarbeid med andre, utenom redaktøren min, og noen ganger måtte jeg ta meg selv i å henge over skulderen til regissøren. Jeg lærte meg til slutt heller å gå et annet sted, sier Sortland, som likevel er overrasket over at det gikk så smertefritt.

— Jeg har lært mye om meg selv og funnet ut at jeg er mer tålmodig enn det jeg trodde.

Unge folk i stallen

Med seg i filmstallen har Sortland blant andre regissør Ivar Aase, medprodusent Jan Inge Wiig og fotograf Andreas Bru Eide, som alle er i begynnelsen av 20-årene. Førstnevnte blir med sine 21 år den yngste i Norge som har fått satt opp en film på kino i så vidt omfang.

— Det har hele tiden vært et bevisst valg å jakte på unge talenter. Jeg visste helt fra begynnelsen at dette kom til å bli en krevende produksjon, og de unge har pågangsmot og holder ut på lange dager, sier han.

Sortland innrømmer likevel at han ofte byttet ut jobben som produsent med en papparolle.

— Jeg passet på at de ikke skulle bli totalt utslitte, kjøpte ekstra harddisker i tilfellet noe skulle gå galt, og ga dem ordentlig mat. Det var viktig for meg at de ikke bare spiste pizza og annen hurtigmat. Mødrene til de på settet kom derfor ofte med blant annet hjemmelaget kyllinggryte til oss, sier han.

Håper på flere sjanser

Sortland utelukker ikke at han vil bli å se igjen på rulletekstene i en film, og håper han får sjansen.

— Jeg liker å sette meg i situasjoner hvor ting står på spill. Gjør jeg det ofte nok, går jeg jo på trynet av og til, og det syns jeg er viktig. Du blir mer skjerpet i det du gjør, sier han.

Han har derimot ingen planer om å bytte ut forfattertittelen med filmskaper.

— Det unike med å skrive bok er å kunne være inne i hodene på folk. Det er forbeholdt litteraturen, sier han, men påpeker at filmdebuten ga mersmak.

— Jeg sa til mine venner før jeg debuterte i 1992, at de ikke fikk kalle meg forfatter før jeg hadde gitt ut minst fem bøker. Klarer jeg å lage fem filmer, skal jeg kalle meg filmskaper, sier han.