Carte Blanche får slakt

Publisert: Publisert:

FRA FORESTILLINGEN: «Shadows remain silent» av Hooman Sharifi. Søndag vises den i Grieghellen i Bergen. Foto Erik Berg.

  • Publikum forlater salen i en kombinasjon av sjokk og undertrykt latter, skriver Aftenpostens anmelder.

Kritikeren Mona Levin, i landets største avis Aftenposten, er ikke nådig i sin kritikk av Carte Blanches jubileumsforestilling. Spesielt får påtroppende Carte Blanche sjef Hooman Sharifis koreografi gjennomgå.

— Vi får se at Carte Blanches dansere kan stå helt stille veldig lenge, at de kan utføre sine individuelle bevegelser uavhengig av hverandre, at de kan trampe. Og trampe og trampe. De kan hoppe som kenguruer og de kan løpe, skriver Lavin etter Norgespremieren i Bjørvika mandag kveld.

— Dette verket er aggresjonsskapende, og hvis det er Sharifis mål, har han nådd det. For øvrig er det ikke et minutt for kort, konkluderer hun.

Gjesp

Også Dagbladets anmelder Inger Merete Hobbelstad er kritisk.

— Dimensjonene skaper stor avstand til danserne, og det mørke, disige scenerommet gjør det vanskelig å se ansiktene deres. For det meste danses det i stillhet, noe som gjør at de kvalte gjespene fra salen også trer sjenerende klart frem, skriver hun.

Koreograf og påtroppende dansesjef, Hooman Sharifi sier han ikke tar kritikken personlig.

— Terskelen min for ubehageligheter er svært høy. Kritiker Mona Levin har selvsagt rett til å uttale seg som hun vil. Jeg vil ikke rakke ned på henne, men jeg reagerer på at hun generaliserer publikum. Ja, det var noen som gikk og noen som lo, men det var også mange som applauderte, fant forestillingen engasjerende og ga oss ros, sier han.

Tar imot klemmer og tomater

Sharifi mener også at anmelderen Mona Levin kommer med klare forventninger om hva som skal presenteres på operaens hovedscene.

— Jeg nekter å tro at publikum er simple og enkle. Det viktigste er å overraske og engasjere folk. Jeg vil gi dem topp kvalitet, og rom til å tolke og dømme selv, sier Sharifi.

— I tillegg antyder hun at koreografien ikke kan være utfordrende for danserne. Kanskje hun skulle spurt dem om det, sier den påtroppende Carte Blanche sjefen.

— Jeg er ikke sint i det hele tatt. Dette er ingen personlig kritikk, og jeg tar imot de klemmene og tomatene jeg får med stor glede. Nå gleder vi oss til å fortsette turneen og vise forestillingen på hjemmebane søndag.

— Forventer du en annen mottakelse i Bergen?

— Jeg forventer ulike reaksjoner, at noen blir opprørt, at noen synes det er kjedelig og at noen finner forestillingen engasjerende.

Marianne Lystrup, anmelder i avisen Vårt Land, er mer nyansert i sin kritikk og konkluderer med at verket hadde vunnet på å bli strammet vesentlig inn, men at det ikke var noe å ustette på dansernes innsats.

Publisert: