Kidman skiller skarpt mellom karriere og morsrolle

– Barna vet knapt hva jeg og mannen min gjør. Jeg er veldig nøye på å holde karriere og hjemmeliv adskilt, sier Nicole Kidman.

49-åringen har hele fire filmer på programmet i Cannes, blant annet Sofia Coppolas nye «The Beguiled» og Jane Campions TV-serie «Top of the Lake: China Girl».

– Vil ut av komfortsonen

– Det er et stort kompliment å få være her i så mange prosjekter. Det var ikke planlagt. Jeg ønsker å være mer modig og fri i valgene fremover, jobbe med filmarbeidere jeg tror på og komme meg ut av komfortsonen. Det føles nesten som å være 21 år igjen, i starten av en karriere, sier Kidman når hun møter pressen for første gang i Cannes.

Hun er en av filmverdenens største stjerner, men holder en lav profil i filmbyen. Og gjør minimalt med promotering.

FANT TONEN: Regissør Giorgos Lanthimos og Nicole Kidman hadde et godt samarbeid på filmen «The Killing of a Sacred Deer». Alastair Grant, NTB scanpix

«The Killing of a Sacred Deer» er en bisarr film om et legepar (Colin Farrell og Nicole Kidman) som blir utsatt for et makabert hevnmysterium når en tenåringsgutt kommer inn i livet deres. Filmen er laget av den greske «The Lobster»-regissøren Giorgos Lanthimos – og er absolutt ikke for alle.

Det var både piping og klappsalver etter pressevisningen i dag tidlig.

– Viser ikke barna filmene mine

Innholdet er ganske brutalt, med barn i sentrale scener. Kidman forteller at hun var veldig beskyttende overfor de unge skuespillerne.

– Vi skjøt den nesten som en komedie. Vi pratet mye sammen på settet. Det føltes aldri ubehagelig.

– Har døtrene sine på syv og ni sett filmene dine?

– De var med til London da jeg spilte inn «Paddington», men de ble faktisk litt opprørt over at jeg var skurken der. Men generelt mikser vi sjelden familieliv og jobb. Jeg er gift med en musiker (Keith Urban), som også er travel, men hjemme er det barna som betyr alt. Familierommet er hellig, sier Kidman.

Les også

Mad Men-stjernen: – Den mest bisarre sexscenen

RØD LØPER: Nicole Kidman på den røde løperen for filmen «How to Talk to Girls at Parties» søndag kveld. REGIS DUVIGNAU, Reuters

Hun er klar på at hun har et moralsk kompass som menneske, men liker å ta risker på film.

– Det å velge en regissør, er en risk. Jeg vil gjerne følger deres visjoner, så jeg gir meg over til prosessen. Jeg trenger ikke jobbe lenger. Så dette er noe jeg gjør fra hjertet. Jeg har lyst å støtte debutanter og filmskapere jeg liker. Om det betyr å krysse grenser, er jeg villig til det. Jeg har alltid hatt en opprørsk sjel og vil for all del ikke bli konform, sier Kidman smilende.