Hun kom til sine egne...

Slik unngår man en sviskekompott, skriver vår anmelder om symbiosen Sissel Kykrjebø og Finn-Erix.

Foto: Skodvin, Helge

Publisert:

5 av 6

Sissel Kyrkjebø kom til sin egne i Grieghallen i Bergen i går kveld. Bergenserne slutter fortsatt rekkene, 20 år etter at gullstrupen fra Bergen ble allemannseie, ikke bare her i byen, men i det ganske land. Og hun begeistret med sine svisker, som lett kunne ha blitt en litt for tykk sviskekompott, men det ble det aldri, og det er flere grunner til det.

Først og fremst Sissels stemme. Den er moden og kontrollert, og Sissel fremfører sine sanger uten noe fiksfakseri. Dernest musikerne og koret, som gjorde en strålende innsats bak hovedpersonen. Og så er det arrangementene, som faktisk er et kapittel for seg selv. Spennende, og i hvert fall for denne anmelder, nye arrangementer på sanger som du har hørt en del ganger gjør at man får nye musikalske opplevelser. Og sist, men ikke minst: Genistreken med å trekke populærorkesteret Finn-Erix med på scenen. Vi kan love at latteren sto i taket!

Konserten begynte med at Sissel sto ute blant publikum, midt i Grieghallen, og sang den mer enn tusen år gamle «Ave Maris Stella». Siden fortsatte det med «Jeg synger julekvad» og usigelig vakre «Mit hjerte alltid vanker». Hele tiden med et presist orkester og et kor som fikk store oppgaver som de løste prikkfritt.

Sissel feirer 20 år som plateartist i år, og det ble markert med noen utdrag fra hennes tidligere repertoar. Først kom «nevergreenen» «Når rosene blomstrer i mormors hage» fra radioprogrammet «Noteloftet» der Sissel var med allerede fra tidlige tenår. «Sukiaki», som hun sang inn for «BT-kassetten» på begynnelsen av 80-tallet var også med, før hennes første, store hit, «Kjærlighet», med norsk tekst av den nå pensjonerte BT-journalisten Rolf Tofte.

På dette tidspunkt var temperaturen allerede begynt å stige i den så godt som fullsatte Grieghallen. Og da populærorkesteret Finn-Erix med Finn Tokvam i spissen inntok scenen, brøt jubelen for alvor løs. Den godeste Tokvam mente at Sissel nok kunne lære et og annet av dem, og så ble det «Sukiaki» på nytt, denne gang med full rytmeboks, fagott-bass og cha-cha-cha på orgelet til slutt.

Også på «Vestland, vestland» bidro Finn-Erix på sitt humoristiske vis, før de fikk være på scenen med ett av sine mange glansnumre: «Smoke on the water».

Da var det faktisk ikke et dumt regigrep å legge den kanskje største musikalske opplevelsen like etter. Etter en lang trommesolo kom koret inn og sang første vers på «Gjør døren høy», før Sissel kom inn på scenen igjen og gjorde en sterk og inderlig versjon av denne utrolig flotte salmen.

Siste ordinære nummer var «O Helga natt» som ble gjennomført kontrollert og imponerende prikkfritt, men det ble også plass til tre ekstranumre, og helt til slutt var alle – også medlemmene av Finn-Erix – på scenen og sang «Deilig er jorden» sammen med et stående publikum i salen.

Og kanskje høres dette ut som en sviskekompott med litt sukker på, men heldigvis var det noe mer enn det. Dette var en solid og god musikalsk opplevelse med nogo attåt. Og kanskje kom folk i litt julestemning også, til tross for det mistrøstige været som møtte oss da vi kom ut fra Grieghallen.

Denne anmeldelsen er skrevet på grunnlag av konserten klokken 18.00 i går ettermiddag.

ANMELDT AV ARILD BERG KARLSEN

Foto: Skodvin, Helge