Music for a While

Velkjente Kurt Weill-melodier og litt til, i en spesiell presentasjon.

ARKIVFOTO: PAUL SIGVE AMUNDSEN
  • Knut Helbekkmo
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel

I en fullsatt Logen ventetforventningsfulle bergensere på solisten da de fire musikerne entret scenen,tilfeldig antrukket slik stilen er i dag. Men det var slutt på tilfeldigheteneda de fire begynte å spille — med en stilig antrukket Tora Augestad i sentrum.

Og hvilken åpning passerbedre til en Kurt Weill-aften enn nettopp «Mack the Knife» - eller «Mackie Messer»,som Tora Augestad foretrakk - i en tysk versjon med like mye uhygge og mørkdramatikk som den engelske varianten av verdensslageren.

Og Tora Augestad boltrer segi språk. Tysk, engelsk, fransk - klar diksjon, og ofte enklere å forstå enn denbergenske dialekten som ikke er til å unngå med landsmenn rundt småbordene. Denmusikalske innrammingen var overraskende, med slagverk, tuba, trompet ogtrekkspill - eller egentlig akkordion, som Stian Carstensen nok vil foretrekke.Men det klang flott og utrolig variert, med Stian Carstensens fantastiskeimprovisasjoner som klare høydepunkt.

Tora Augestad er fokusert.Mot musikken, men også mot publikum. Hun engasjerer entusiastene i salen med åfortelle om musikken. Om suksessen med «Tolvskillingsoperaen», om oppfølgeren«Happy End» som ble alt annet enn happy, og om innholdet i de enkelte sangene. Ogdet er gjennom sangen hun griper sitt publikum. Hun har musikalsk nerve i althun gjør, hun kombinerer klassisk vokalteknikk med avslappet kabaretstil, hunsynger stort sett klokkerent og stemmeomfanget er imponerende. På scenen er hunmyndig og ledende, men hun kunne kanskje ha lånt en stol eller barkrakk av UteLemper for å myke opp scenebildet en smule.

Publikum var tydeligvis strålendefornøyd med programmet. Fra Weills «Wo sind die Tränen von gestern Nacht» viablinkskudd som tangoen «Youkali», slageren «September Song», amerikanske «That’sHim» og eventyrlige «Surabaya Johnny» til ikke åglemme frekke, men stilige versjoner av renessansens John Dowland.

Tora Augestad er en fargerikkunstner i ferd med å finne sin stil,hun har alle nødvendige kvaliteter og det blir spennende å følge henne videre iverden.

Publisert
  1. Musikk
  2. Konsertanmeldelse
BT anbefaler

Har kjøpt Tollboden: – Det blir ikke kebab her, altså

Etter å ha huset tollere i 260 år, er Tollboden på Nordnes solgt og blir pusset opp. Dette er de nye eiernes planer for et av Bergens mest historiske bygg.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Dei sat i baksetet då foreldra døydde

  2. Seks hurtigtester var positive. PCR-testene var negative.

  3. Nå kan det også gå mot slutten for fylkeslaget

  4. Fleire barn slit med vekta under pandemien. Legen har fem klare råd.

  5. – Viktig at trenere og foreldre er klar over den store betydningen dette har

  6. «Hvem er Branns beste spiller? At vi ikke vet, er ikke bra.»