Music for a While

Velkjente Kurt Weill-melodier og litt til, i en spesiell presentasjon.

Publisert Publisert

ARKIVFOTO: PAUL SIGVE AMUNDSEN

  • Knut Helbekkmo
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

I en fullsatt Logen ventetforventningsfulle bergensere på solisten da de fire musikerne entret scenen,tilfeldig antrukket slik stilen er i dag. Men det var slutt på tilfeldigheteneda de fire begynte å spille — med en stilig antrukket Tora Augestad i sentrum.

Og hvilken åpning passerbedre til en Kurt Weill-aften enn nettopp «Mack the Knife» - eller «Mackie Messer»,som Tora Augestad foretrakk - i en tysk versjon med like mye uhygge og mørkdramatikk som den engelske varianten av verdensslageren.

Og Tora Augestad boltrer segi språk. Tysk, engelsk, fransk - klar diksjon, og ofte enklere å forstå enn denbergenske dialekten som ikke er til å unngå med landsmenn rundt småbordene. Denmusikalske innrammingen var overraskende, med slagverk, tuba, trompet ogtrekkspill - eller egentlig akkordion, som Stian Carstensen nok vil foretrekke.Men det klang flott og utrolig variert, med Stian Carstensens fantastiskeimprovisasjoner som klare høydepunkt.

Tora Augestad er fokusert.Mot musikken, men også mot publikum. Hun engasjerer entusiastene i salen med åfortelle om musikken. Om suksessen med «Tolvskillingsoperaen», om oppfølgeren«Happy End» som ble alt annet enn happy, og om innholdet i de enkelte sangene. Ogdet er gjennom sangen hun griper sitt publikum. Hun har musikalsk nerve i althun gjør, hun kombinerer klassisk vokalteknikk med avslappet kabaretstil, hunsynger stort sett klokkerent og stemmeomfanget er imponerende. På scenen er hunmyndig og ledende, men hun kunne kanskje ha lånt en stol eller barkrakk av UteLemper for å myke opp scenebildet en smule.

Publikum var tydeligvis strålendefornøyd med programmet. Fra Weills «Wo sind die Tränen von gestern Nacht» viablinkskudd som tangoen «Youkali», slageren «September Song», amerikanske «That’sHim» og eventyrlige «Surabaya Johnny» til ikke åglemme frekke, men stilige versjoner av renessansens John Dowland.

Tora Augestad er en fargerikkunstner i ferd med å finne sin stil,hun har alle nødvendige kvaliteter og det blir spennende å følge henne videre iverden.

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Kompisgjengen hadde eigentleg planlagt ein roleg bytur. Så fekk dei greie på skjenkjestoppen.

  2. Første korona­tilfelle på Voss sidan mars: – Har køyrt bil aleine heile vegen

  3. Som turist frå Austlandet forventar eg betre enn dette

  4. Emina (32) var ensom og opprettet en egen vennegruppe. Her møter hun Younes (30) for første gang.

  5. Disse Brann-kravene innfrir Ingebrigtsen

  6. – Vi er bekymret. Neste uke kan bli krevende.

  1. Musikk
  2. Konsertanmeldelse