Laurie Grundt var den ansvarlige anarkisten

Han var kunstner fullt og helt i sin tid.

Publisert Publisert

KUNSTNEREN: Som kunstner utforsket han vel de feltene som fantes. Han var maler, grafiker, tegner, skribent, poet, musiker, filmmaker, situasjonist, aksjonist og jeg vet ikke hva, skriver Arvid Pettersen. Foto: Silje Katrine Robinson

  • Arvid Pettersen

Kunstneren Laurie Grundt gikk bort 1. nyttårsdag, og nyheten om dette ble nesten som symboleffekten av en rakett som signaliserte at her begynner vi på det nye året med et «etterpå».

Et etterpå – etter Laurie Grundt. Og det kan vi med god grunn si. Laurie Grundt hadde en rikt sammensatt og mangfoldig gjennomslagskraft både i sitt arbeid og som person.

Som kunstner utforsket han vel de feltene som fantes. Han var maler, grafiker, tegner, skribent, poet, musiker, filmmaker, situasjonist, aksjonist og jeg vet ikke hva.

Han var tidlig med i svingene i København, hvor han bodde i flere tiår, og han behersket kunsten i det å drive frem intense og ladede øyeblikk med patos og energi, aktiv og engasjert som han alltid var.

Les også

Kunstner Laurie Grundt er død

Men hans hovedinteresse var nok maleriet, og det tror jeg henger sammen med hans klassiske akademiske skolering, som alltid kunne fornemmes i hans kunstneriske uttrykk.

Han besøkte meg på mitt atelier en gang tidlig på totusentallet direkte fra København og vi besøkte maleren Eilif Amundsen, som bodde på pleiehjem.

Laurie kaldrøykte på sin krumpipe og utstrålte høyvolts energi mens han uttrykte følgende: «Jeg er jo ikke en sånn maler som du Eilif, eller Arvid her – jeg er mer som en agent provocateur!»

Det er en selvbeskrivelse like presis som et av hans modige og utleverende selvportrett. Og han har presentert seg selv via maleri, tegning, film og skrifter.

Laurie Grundt var sentral i etableringen av Gruppe 66 – en Københavninspirert lokal kunstnergruppe som sto for en stor manifesterende utstilling i Bergen Kunstforening i 1966.

Gruppen slo hull på en mur som på mange måter hadde skjermet og isolert Bergen fra kunstneriske nyorienteringer typisk i verden for øvrig.

Laurie Grundt og hans kolleger var definitivt avantgarde og katalyserende for utvikling av den mangfoldighet som er representativ for kunstlivet i Bergen i dag, og hvor ringvirkningene fra Gruppe 66 fremdeles er synlige.

Her et sitat fra hans klassiske tekst sakset fra gruppens manifest: «Hvorfor skal Bergen dilte efter med lunkent tevann når hele verden frigjør seg psykisk fra de stabile akademiske normer?»

DEN GANG: Laurie Grundt var sentral i Gruppe 66, som satte Bergen kunstforening på hodet i 1966. Her er han fotografert i januar 1977, da han var i Galleri 1 i Finnegården i Bergen med en utstilling av ganske erotiske bilder. Det ble oppstuss, som vanlig. Foto: Arne Nilsen

I sin kunst formulerte Laurie seg i et bredt register av uttrykksformer. Han var svært samfunnsorientert, solidariserte seg med de svake eller marginaliserte, og kunne være svært direkte i sitt politiske engasjement.

Sentrale motiv i hans kunstnerskap er mennesket – ofte kvinner representerende livskraft og eros gjerne med referanser til mytologiske motiv, eller som delaktige i en sosial struktur med latente eller reelle konfliktsoner.

Sympati, empati, solidaritet og revolt. Han kunne sin politiske historie, og sto ved sine politiske idealer som den ansvarlige anarkist jeg i bunn og grunn tror han så seg som.

Han var engasjert i enkeltmenneskets liv og omstendigheter, generøs og humanistisk orientert som han også var. Han så folk og gikk i dialog.

Han var sosial, gjestfri og inkluderende, og hadde akkurat det elementet av selvbevissthet som er nødvendig for over så mange år å utvikle et kunstnerskap med et slikt register og kvalitet.

Les også

Folk i forbifarten

Når man ser tilbake på Laurie Grundts liv nå, så fornemmer vi et romantisk og heroisk element i historien om en kunstner med en usvikelige tro på kunstens evne og mulighet til å forme vår måte å tenke på. Tanker som igjen og på sikt kan resultere i en bedre verden.

Laurie Grundt var bevisst på hvem han var og hvilken rolle han befant seg i. Han var kunstner fullt og helt i sin tid, og hans livsverk er rikt og mangfoldig basert på troen på kunstens formidlende kraft.

Dette takker vi Laurie Grundt for. Og personlig vil jeg føye til at denne teksten er skrevet med takknemlighet og respekt.

Publisert

Les videre

  1. Her skal Bergen Kjøtt-gründeren bygge opp et nytt kulturhus

  2. Hun blir ny sjef for prestisjemuseum

  3. Den nye DNS-sjefens favoritt: – Preben minner meg om en ung Mikael Persbrandt

  4. – Som en reise ut av virkeligheten

  1. «Man ble rett og slett glad bare ved å være sammen med ham»

  2. «Hun vil alltid være min lysende stue i fjellmørket»

  3. Han levde og åndet for Laksevåg HV

  4. – Han satte spor over store deler av Vestlandet

  5. Hun var en av NHHs mest markante personligheter

  6. «Sandviken har mistet en hedersmann»

  7. «Sogn og Fjordane har mista ein av sine alle største søner»

  8. Mannen bak «Dra til sjøs» er død

  9. Skuteviken-jenten Tove er død

  10. En «Sabba kar» er gått bort

  11. «Den dugande samfunnsbyggaren»

  12. Han underviste flere generasjoner medisinere

  13. «Han var alltid åpen for en frisk debatt»

  14. – Et usedvanlig engasjert menneske er gått bort

  15. Åge Odd Telle var tidsvitne frå Telavåg-tragedien

  16. «Ein allsidig bokmann og kulturarbeidar er gått bort»

  17. «Du hørte han alltid før du så han»

  18. Forsker Tore Strømme er død

  19. «En Sandviken-legende er død»

  20. Advokat Alida Steinsland Berggraf døde, 29 år gammel

  21. Tor Saltnes døde i en bilulykke, bare 49 år gammel

  22. Ein hjartevarm idealist

  23. – En åndshøvding har forlatt oss

  24. «Ein stolt fiskar er gått bort»

  1. Minneord
  2. Kunst
  3. Kultur
  4. Bergen
  5. København