Kul eller corny?

Rappende fotballspillere i en TV-reklame for frukt har fått enorm oppmerksomhet - på godt og vondt. Det er viktigere å skape en snakkis enn en god film, mener PR-ekspert.

  • Kjetil K. Ullebø
  • Tonje Aursland
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 11 år gammel

— All PR er ikke god PR, men akkurat denne reklamen tror jeg er god PR for Bama. De har skapt en snakkis, selv om mange er svært negative til filmen, sier Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen i Oslo.

Den nye reklamefilmen til Bama inneholder en snopesyk Erik Huseklepp som blir tvunget til å spise frukt av de to rappende landslagspillerne Morten Gamst Pedersen og John Arne Riise.

Filmen er mye omtalt på blogger og ulike nettforum.

BI-professor Tor Wallin Andersen har uttalt at filmen er pinlig amatørmessig. I NRKs musikkprogram «Lydverket» kommenterte Asbjørn Slettemark de musikalske evnene til landslagsguttene på denne måten: «Der fikk du tre gode grunner til å bare spise kjøtt resten av livet ditt.»

**Ekspertens dom:

Les også

- Flaut og pinlig

— Flaut og pinlig**

150.000 treff på Youtube

Det er Ingebrigt Steen Jensen og selskapet Alle Gutta, som står bak reklamefilmen. Han er glad for reaksjonene filmen har fått.

— Jeg har vært i reklamebransjen i 30 år, og har aldri jobbet med en reklamefilm som har vakt så mye engasjement. De fleste reklamer på TV passerer forbi folk som skip i natten, det har ikke denne gjort. Denne filmen er nå sett av mer enn 150.000 mennesker på Youtube, sier han.

Steen Jensen mener filmen er mer populær i det brede lag av folket, enn blant dem som er opptatt av å mene ting i mediene.

— Om den er kul eller ikke kul, kan diskuteres. Jeg tror denne filmen blir likt av det brede lag av det norske folk. Om en del meningsdannere ikke synes den er kul nok, er ikke så farlig for oss. Christer Falck har dessuten sagt at han mener han kunne fått rapartisten John Arne Riise til å toppe VG-listen! Reaksjonene er nok mer varierte enn man skal ha det til, sier han.

Glemmes fort

Ifølge Trond Blindheim er reklamebyråer og annonsører svært interesserte i å skape snakkiser. Og snakkispotensialet kan være viktigere enn kvaliteten på filmen.

— Når filmen blir en snakkis som denne, får selskapet økt spredningseffekt uten å betale for det, sier han.

Blindheim tror ikke en reklame kan være så dårlig at den alene kan ødelegge en etablert merkevare.

— Hvis innholdet til en merkevare blir satt på spill må det være noe galt med selve produktet også. Trøsten for de som har skapt dårlige reklamefilmer er at folk glemmer fort - det går alltids an å rette opp inntrykket, sier han.

Blindheim mener Bama-reklamen ikke skiller seg spesielt negativt ut i den norske reklamefloraen. Det finnes langt verre, mener han, uten å ville gå i detalj.

— En stor andel av reklamen vi som forbrukere dessverre blir eksponert for, er spill av store summer og en forbrytelse mot intelligensen og kreativiteten, sier han.

**Fotballproffenes svar:

Les også

Setter reklameprofessor på benken

Setter reklameprofessor på benken**

Spiller inn oppfølger

Hanne Linnert, informasjonssjef i Bama, er storfornøyd med reklamefilmen til Alle Gutta og Ingebrigt Steen Jensen.

— Vi er strålende fornøyd med all den oppmerksomheten vi har fått - vi vil jo at flest mulig skal spise frukt og grønt.

— Så dere er ikke bekymret for at dere driver folk rett til slakterbutikken?

— Til å begynne med var det mange som slaktet filmen, men nå viser det seg at meningene er delte, sier hun.

Og de som ikke kan få nok av rappende fotballspillere, har kanskje mer å glede seg til.

— Vi skal spille inn en oppfølger i neste uke. Men jeg vil ikke røpe for mye av hva som vil skje i den, jeg vet ikke helt selv heller. Men vi håper den får like mye oppmerksomhet!

Hva synes du om reklamen? Bruk kommentarfeltet nederst.

Kulturredaktørens utvalgte

Nyhetsbrev Jens Kihl er kulturredaktør i Bergens Tidende og gir deg hver torsdag de beste sakene fra kulturverdenen.
Publisert
BT anbefaler

– Et av de mest fantastiske stedene jeg har vært

23.000 bergensere jublet da Post Malone gikk på scenen på Koengen.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. – Kom deg ut for å grille så fort som mulig

  2. – Hadde vi ikke tatt risiko, ville vi ikke overlevd i snart 150 år

  3. – Veien har på rekordtid blitt den største campingplassen i Bergen

  4. Trafikkuhell på E39 i Masfjorden: – En person fraktet til Haukeland

  5. Er det umulig å holde seg slank etter overgangsalderen? Dette svarer legen.

  6. 20 år gammal vart han kalla eit «statsministeremne». Så vart det stille rundt Pål.