NRK beklager nyhetssak full av feil

En 15 år gammel rumensk jente reagerer kraftig på at NRK i en reportasje om jentens mor, ikke fortalte at kvinnen er dømt for medvirkning til voldtekt av datteren. NRK sier at innslaget ikke burde ha blitt sendt.

PÅ LØRDAGSREVYEN: Nina Owing introduserte nyhetsinnslaget om den 38 år gamle kvinnen som klaget over at hun var blitt dømt for menneskehandel. NRK fortalte ikke at kvinnen også var dømt for medvirkning til voldtekt av sin egen datter. Nå beklager NRK at innslaget ble sendt. bt.no har sladdet kvinnen, blant annet av hensyn til hennes datter, som ble voldtatt, ifølge Bergen tingrett. SKJERMDUMP FRA NRK

Det var lørdag 12. januar NRK sendte et åtte minutter langt innslag om en av romkvinnene som ble dømt for grov menneskehandel i Bergen tingrett i fjor sommer.

Les også

Dømt for å ha medvirket til voldtekt av egen datter

Innslaget kom i forkant av at anken hennes skulle behandles i Gulating lagmannsrett to dager senere.

Jon Hustad kritiserte

— Jeg ber om at rettferdigheten seirer, jeg har ikke gjort det jeg er dømt for, sa romkvinnen til NRK.

Sammen med fem andre rumenere, deriblant hennes sønn, ble hun dømt til fengsel for grov menneskehandel ved å ha utnyttet fire barn i alderen 13 til 17 år. Men kvinnen ble også dømt for medvirkning til voldtekt av sin egen datter. Den opplysningen kom aldri frem i nyhetsinnlaget på Lørdagsrevyen.

I helgen begynte fagbladet Journalisten å omtale saken, etter at den først ble kjent gjennom nettstedet document.no.Jon Hustad skrev deretter en kommentarartikkel i Dag og Tid sist fredag, under tittelen «Når Dagsrevyen ikkje fortel sanninga».

Reagerer voldsomt

Beate Hamre er bistandsadvokat til datteren til kvinnen som sto frem på NRK. Hun forstår ikke at det er mulig å la kvinnen stå frem med sin historie, uten å opplyse at kvinnen faktisk ble dømt for medvirkning til voldtekt av sin egen datter.

— Min klient er mindreårig og bor nå i Sverige. Hun er under barnevernets omsorg og lever på hemmelig adresse. Hun reagerer voldsomt på at hennes mor får stå frem på norsk TV og bedyre sin uskyld, uten at det opplyses at moren faktisk er dømt for medvirkning til voldtekt av henne, sier Beate Hamre.

Hun henviser videre til Verna Rege Nilsen, som representerer en av de andre jentene som ble utnyttet, ifølge dommen fra Bergen tingrett.

Klager til PFU

— På vegne av de fornærmede skriver jeg nå en klage på dette nyhetsinnslaget til Pressens Faglige Utvalg. Vi reagerer på vegne av våre klienter, som er mindreårige barn. Innslaget er lite kritisk og tendensiøst. Det nevnes ikke med ett eneste ord at kvinnen også er dømt for medvirkning til voldtekt. Jeg forstår ikke at det er mulig. Det er så mye som utelates at saken blir fullstendig snudd på hodet, sier Verna Rege Nilsen.

Også Statsadvokatene i Hordaland har engasjert seg etter innslaget. I et brev til NRK skriver Rudolf Christoffersen og førstestatsadvokat Eirik Stolt Nielsen at innslaget er full av feil. I brevet heter det blant annet:

«Seerne burde fått vite at N.N (kvinnen som stilte i intervjuet, red.anm.) også er dømt for medvirkning til voldtekt av sin egen datter, tvangsekteskap og at dommen mot alle seks for øvrig gjaldt tyverier og bedragerier foruten grov menneskehandel. At også et av de andre barna ble voldtatt på reisen til Norge ble også fortiet av NRK. Det er symptomatisk i en reportasje som bruker alle virkemidler for å bagatellisere dommen og vinkle saken, at ikke en gang straffeutmålingen blir korrekt gjengitt», heter det i brevet.

- Beklager

bt.no var i kontakt med NRK mandag ettermiddag. De tar selvkritikk.

— Vi har hatt en gjennomgang av saken i dag, og har kommet frem til at den ikke burde ha blitt sendt, sier redaksjonsleder Ole Eivind Henden.

Han konstaterer at Dagsrevyens reportasje om rettssaken mot romfolk i Bergen tingrett har høstet storm.

— I grove trekk var kvinnens og familiens historie at de ikke var enig i tingrettens dom mot flere familiemedlemmer og at den påførte familien store belastninger i en allerede vanskelig livssituasjon. Det som ikke ble sagt i saken er at kvinnen i tillegg til dom for menneskehandel er dømt for å ha medvirket til voldtekt av sin da mindreårige datter. Dette skal ifølge dommen ha skjedd gjennom at hun fikk penger for å overlate datteren til menn som utsatte henne for gjentatte overgrep, oppsummerer Henden.

Dommen slår fast at kvinnen visste at dette ville skje, vedgår NRK-sjefen.

— Vi har i dag hatt en grundig gjennomgang av reportasjen og de fakta som lå til grunn. Vi ser at flere forhold i dommen er av en så alvorlig karakter at reportasjen gir ett feil inntrykk av faktum. Vi er enige om at reportasjen slik den framstår ikke skulle blitt sendt.

Dagsrevyen vil også beklage framstillingen reportasjen fikk overfor den fornærmede jenten.

Owing glad

Det var Dagsrevy-ankerNina Owingsom introduserte reportasjen. Owing har fått med seg de mange reaksjonene på saken:

— Det var kraftig diskusjon rundt saken. Jeg var kritisk, og er glad for at ledelsen beklager at den ble sendt, sier Owing til fagbladet Journalisten.