Aldri stille i Store Studio!

Det går i valsetakt, to kjappe og en langsom og så en sving. Når Anne Sandvik Lindmo har sitt kulturshow i Store Studio er opptakten i fjernsynet og grand finale på P2 i radioen. Og Anne kommer egentlig fra P3.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 19 år gammel

PER JON ODÉEN

Kulturprogrammer i fjernsynet er ikke enkelt, de siste årene har NRK strevet hardt med å finne en innpakning og en form som tiltrekker nye grupper og flere seere og sendetidene skifter fra sesong til sesong. I år er «Store Studio» det nye og programleder Anne Sandvik Lindmo representerer defintivt noe nytt. Munnrapp og morsom:

Tv og radio

— Jeg jobbet med «Mammarazzi» i P3 som var det drømmeprogrammet. Vi kunne være vitebegjærlige og snusfornuftige og småfrekke og kjappe. Da jeg ble spurt av kultursjefen Turid Birkeland om å lage et kulturprogram for fjernsyn, ville jeg ha med meg noe av det beste fra P3, en fryktløshet, kultur behøver ikke alltid å bli formidlet med respekt og distanse og mye tid. Jeg synes at kulturprogrammer kan være preget av en ydmyk holdning som nesten demper mer enn det åpner opp for kultur.

Anne Lindvik Sandmo synes det er herlig å kunne lage et program for to kanaler. Etter en halv times fjernsyn veksler programmet over til en fordypende del som går direkte i radioens P2. Her skjer det mye rart:

— Da vi hadde Håkan Hellstrøm på besøk, var salen proppa av hardcore fans. Vi inviterte to av dem til å komme opp og være med i samtalen. Det ble en happening av de sjeldne, de fra salen hadde historier om sitt forhold til Håkan og hans musikk, som gjorde dette til en samtale utenom det vanlige. Men slik er radio: rett på, spontant og åpen for alle muligheter, sier Anne.

— Med deg har turboen kommet inn i kulturjournalistikken?

— Takk for det. Turbo er bra det. Man kommer fort frem og inn i et landskap som er interessant. Jeg vil heller komme fort til det rette stedet, enn å kjede meg på vei til det. Deltakerne i programmet synes det er ok at jeg går rett på sak. De setter pris på det, det viser at vi tar dem på alvor. Dessuten: jeg vil ikke at mine gjester skal spille roller og være dumme eller ekstra hippe, de skal være seg selv. Og jeg opplever at gjestene gir av seg selv i stor grad.

Kommene kjendiser

— Gjestelisten, hvordan komponerer dere den?

-Vårt mål er å lage festfjernsyn hver onsdag! Selvfølgelig har vi et sideblikk på hva andre programmer skal ha av gjester. Viktigst er det at vi tenner på de folkene vi inviterer til oss, over en tid vil vi nok ha noen kjente folk, men mange er ukjente. Det vil si, de er ukjente nå, men vi tror at om fire-fem år er de kjente. Som eksempel kan jeg nevne at vi inviterte heller unge Joner...hva heter han nå igjen ?

— Kristoffer?

— Akkurat, unge Joner fra Stavanger ble heller vår gjest enn den mer kjente Maria Bonnevie da vi skulle snakke om suksessfilmen «Himmelfall». Dette er et eksempel på hvordan vi tenker.

— Du har et dristig panel? De tør å si noe på under minuttet og likevel føler vi oss ikke snytt...

— Ja, sidekicken i klassisk talkshow er som regel bare kjapp og morsom. «Mine» er kjappe, morsomme og kloke. De er proppa av vekttall og har en enorm kunnskapsbase med seg, likevel tør de fatte seg i korthet og spiller ulike roller. Lars (Svendsen) er filosofen som kan diskutere Kant så kollegene mister munn og mæle på filosofiseminar, i studio kan han gi innspill og kommentarer på en-to-tre, og det sitter. Lars bruker filosofien som en tenkningens umbraconøkkel, han kan si noe om alt!

Per (Sundnes), eller Pop-Per, bryter litt med det jeg kaller lanseringsjournalistikkens svøpe. Pop-Per er venner med alle og vi vitser med hvem han har truffet nå og hvor mange «You know» den eller den stjernen kommer med i dette intervjuet. Denne tullingen skaper en viss distanse. Harriet (Karoliussen) er redaktør i Morgenbladet og kan både litteratur, fotball, og mye mer.

Kort og godt

— Dere har fått høre at det ikke går an å gjøre unna for eksempel Herborg Kråkevik på ett minutt og tretti sekunder etter Piaf-forestillingen?

— Men det som ble sagt var vesentlig og godt, resten hadde alle andre sagt og forestillingen var kommentert og Ediths liv er grundig dokumentert. Spørsmålet er ikke hvor langt, men hvilket perspektiv man har.

— Hvor lenge har dere fått løfte om å holde på?

— En sesong til, men jeg vil holde på til evig tid. Jeg trives nemlig i NRK..

— Såpass....

— Jeg er ravende entusiastisk til det å jobbe i et hus med så mye kompetanse og kunnskap som det er her i NRK. Du får ikke meg til å klage på NRK. Her slipper man å smiske med sponsorer for hver budsjettkrone eller slite seg gjennom innsalgsmøter med feige sjefer som overstyrer innholdet. I en slik atmosfære kan man knapt unngå å være skapende og positiv. Riktignok må du jobbe hardt, men likevel. Den som klager over å være i NRK har kanskje vært statsansatt for lenge.

TURBO-KULTURELL: Anne Sandvik Lindmo I Store Studio.

FOTO: NRK

Anne Sandvik Lindmo

Programleder, født 1970

Har bodd i Sveits, på Toten, i Bærum, på Korsika, i Deptford, i Bogstadveien og på Vålerenga.

Har fryktelig god karakter på ex.phil. Studerte fransk, sosiologi og idehistorie til cand mag ved universitetet i Oslo. Ble født på ny i Radio Nova. Toppet den akademiske «karriæra» med en Master i radio fra university of London. Har jobbet i P2s morgenradio, gjort tjeneste i programmene Opptur, XL, Anne PAnne og Mammarazzi for Petre og noen mindre fjernsynsoppdrag i Underholdningsavdelingen.

Lager inmari smakfull tomatsaus og passer godt på potteplantene sine.

Lars Fredrik H. Svendsen

Filosof, født 1970

Bor i Oslo.

Førsteamanuensis ved Filosofisk institutt, Universitetet i Bergen. Redaktør for Norsk filosofisk tidsskrift.

Skrevet bøkene: «Ondskapens filosofi», «Mennesket, moralen og genene», «En kritikk av biologismen», «Kunst», og «Kjedsomhetens filosofi».

Er en lidenskapelig tilhenger av synthpop, og spiller også i synthpopbandet UBIK. Misliker nesten all opera og ballett. Har ytterst lite til overs for friluftsliv, men kan strekke seg til å spille tennis utendørs.

Per Sundnes

Pop-reporter som er født i Bodø.

Har grunnfag i mediekunnskap fra Høgskolen i Bodø og BA(hons) Film & TV The London Institute. Per har laget en rekke musikkspesialer blant annet med Madonna, U2, Bowie, Destinys Child, Portishead, Massive Attack.

Høydepunktet i hans karriere er fire år som lærer ved Bodin videregående skole i Bodø.

Liker musikk og er altetende innefor visse grenser (BRMC, Stevie Wonder, Paul Weller, Elvis Costello, NERD, All Saints, Steely Dan, Busta Rhymes, Madrugada.....)

Svart belte i sofa, ser helst nyheter, «Six feet under» og «Sopranos». Liker alt italiensk: mat, drikke og klær. Lidenskaplig opptatt av håndball, passiv sådan.

Harriet Karoliussen

Daglig redaktør i Morgenbladet, men er på vei over til forlagsbransjen. Født 1967.

Cand philol. hovedfag litteraturvitenskap. Stor fotballentusiast. Favorittlag er Vålerenga, Leeds, Hamburgsund. Godseier, nyfrelst bilist, god med ljå, best med ball.

STABEN: Harriet Karoliussen (f.v), Per Sundnes, Anne Sandvik Lindmo og Lars Fredrik Händler Svendsen. FOTO: NRK
Publisert
BT anbefaler

– Dei er taparane i Vestland. For mykje har handla om Sogn og Fjordane.

Regionen i sør er taparen i Vestland, skriv BT-kommentator.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Her holder de åpent. Reglene sier de skal holde korona­stengt. – Vi ønsker ikke å være bøller.

  2. Forskere: Selv mild korona gir sviktende hukommelse

  3. – Ikke mulig å bo der nå

  4. «Norsk politikks svar på dronning Elizabeth»

  5. Mikal (24) gikk ned 84 kilo på egen hånd. Fem grep ble avgjørende.

  6. Slik reagerer justis­politikere på at 3000 politinavn ble gitt ut