Vil ha teater, fest og popmusikk

De nye eierne av kulturhuset vil drive mer kommersielt.

VIL HA MER AKTIVITET: Styreleder Per Magne Kristiansen ser for seg flere og kanskje litt mer kommersielle arrangementer i Bergens Kjøtts andre etasje. Tor Høvik

Nye eiere overtok kulturhuset Bergen Kjøtt i januar. De mener huset har potensial for å trekke et større publikum.

— Vi vil ha mer aktivitet i huset. Det er ikke så veldig mye som skjer der utover studiovirksomheten. Vi ønsker ikke å være så smale som i dag, men kanskje gjøre det litt mer kommersielt, sier advokat Per Magne Kristiansen.

Han er styreleder for den nye stiftelsen ved Bergen Kjøtt, men også styreleder for Bergen Kjøtt AS, som nå eies av de to unge forretningsmennene Reshad Eiyad og Even Vilnes.

De vil ikke samarbeide med grunnlegger Annine Birkeland som driver huset i dag, og har gitt advokat Per Magne Kristiansen ansvar for å få inn ny ledelse.

— Jeg er en skarve kulturinteressert advokat som elsker teater. Jeg ser helt klart for meg at man kan gjøre utrolig mye gøy der. Til nå er det drevet veldig snevert med kunstutstillinger og eksperimentell musikk. Ikke vet jeg hvorfor det skal være en slik begrensning. Dersom noen ønsker å høre på en eller annen konsert eller underholder, forstår jeg ikke hvorfor de ikke kan være der. Det er like greit som et annet sted, sier Kristiansen.

Hevet avtalen med drifter

Annine Birkeland som driver Bergen Kjøtt i dag, vil ikke kommentere de nye eiernes ambisjoner.

Hun har signert en kontrakt med husets forrige eier som varer i 16 år til.

Birkeland står for den kunstneriske utviklingen av Bergen Kjøtt og har også ansvar for utleie av arbeidsrom til de rundt 300 musikerne og kunstnerne som bruker kulturhuset. Hun har gjort store personlige investeringer i Bergen Kjøtt og ønsker å fortsette i jobben.

— Dersom dere vil drive et kulturhus, hvorfor lager dere ikke et eget, i stedet for å forsøke å overta driften ved Bergen Kjøtt?

— Vi har kjøpt et prosjekt i konkurranse med andre. Huset ble kjøpt med en tinglyst leieavtale, og vår intensjon var at det skulle drives videre som i dag. Helt enkelt og greit, sier Kristiansen.

I forrige uke hevet likevel eierne leieavtalen med Annine Birkeland. Eierne mener Birkeland har misligholdt leieavtalen fordi huset har manglet brukstillatelse fra kommunen siden mai i fjor. Kommunen har satt frist til 28. februar til å fullføre nødvendig arbeid og fremskaffe nødvendig dokumentasjon, ellers vil de stenge bygget.

Nye eiere vil ikke snakke

De nye eierne Reshad Eiyad og Even Vilnes vil ikke intervjues av Bergens Tidende, men advokat Per Magne Kristiansen sier de to ønsker å drive Bergen Kjøtt videre som kulturhus i form av en kunstnerisk stiftelse.

— De driver og kjøper opp eiendommer. Bergen Kjøtter det eneste prosjektet de har kjøpt der virksomheten er fastlagt. Reshad Eiyad kjenner jeg fra tidligere, og han tok kontakt med meg fordi jeg har litt erfaring med kulturvirksomhet, blant annet fra Nye Fyllingsdalen Teater. Deretter kom ideen om å lage en kunstnerisk stiftelse. Det spesielle med en stiftelse, er at hele overskuddet pløyes tilbake til huset. Det har vi tenkt å gjøre også her. Det er ingen som kan tjene noen penger på dette, sier han.

- Hvordan vil du beskrive eierne?

— De er to unge, velutdannede og hardtarbeidende menn som jobber mer enn folk flest. De er flinke til å få ting til. Dersom de skulle spekulere i dette prosjektet, ser jeg ingen grunn til at de ikke skulle gå ut og flagge det.

— Så Bergen Kjøtt er et kulturhus og ikke et hotell eller noe annet om 10- 20 år?

— Ja, det ser jeg absolutt for meg.

- Kan du garantere det?

— Like lite som det kan gis garantier for at nabohuset her står slik det er til evig tid. Men man har ingen tanker om å drive noe annet enn det som finnes der i dag. Spør du musikerne og kunstnerne på Bergen Kjøtt, tror jeg heller ingen av dem mistror oss på det.

- Eierne har ikke drevet med kultur tidligere, hvorfor nå?

— I tillegg til å være en investering, er dette et helt spesielt prosjekt. Har du sett andre etasje på Bergen Kjøtt? Tenk hva vi kan få til der ute. Bergenfest, for eksempel. Med hånden på hjertet, jeg har aldri hørt eierne snakke om at de skal gjøre noe annet med dette huset, enn hva som skjer i dag.

Vil ta i bruk andre etasje

— Det er ikke god økonomi å drive kulturhus. Hvordan skal dere få det til å gå rundt?

— Hvis vi opprettholder den brukermassen vi har i dag, ser vi dette fortrøstningsfullt i møte. Dette skal vi få til.

- Hvem ser dere for dere skal drive den kunstneriske utviklingen av huset i fremtiden?

— Stiftelsen. Foreløpig er vi i en situasjon der vi ikke helt vet om vi kommer inn på huset. Men vi ser for oss en person som har en altmulig-funksjon, som både kan være vaktmester og som driver frem aktivitetene på huset.

- Skal aktiviteten ved Bergen Kjøtt ta utgangspunkt i de kunstnerne og musikerne som jobber på huset?

— Det baserer vi oss på. Men det er ikke dermed sagt at man ikke kan foredle et produkt uten at det går på bekostning av den virksomheten som er der i dag. Andre etasje ligger der, og det er bare å ta den i bruk.