Fantastisk dårlig

Begredelig filmspill.

Publisert Publisert
1 av 6 hjerter

Vi befinner oss definitivt i en kontrastfylt verden når spill som «Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer» kan befinne seg på markedet samtidig som Bioshock.

At det er mulig å være så baklengs, dårlig, vrang, og håpløst utdatert, er rett og slett et under. Jeg skjønner ikke at jeg gidder å bruke tid på slikt noen ganger, men mest av alt skjønner jeg ikke at 2K gidder å besudle det de har av rykte med en slik utgivelse som dette.

Dette er et kroneksempel på hvordan man ikke lager spill, og ville uten koblingen til filmen vært utledd i enhver seriøs sammenheng. La meg bare oppsummere med fire fantastiske svakheter:

Historien er ikke bare elendig og usammenhengende fortalt, den er knapt en historie i første omgang. Plottet i spillet blir ekstremt tydelig: gå ned en gang, gå inn i et rom, bank opp alle i det rommet. Repeter.

Her gjør man ting om igjen på et nivå som jeg knapt har sett maken til. Med små endringer i omgivelsene er det akkurat det samme som gjøres hele tiden, denge de hjernedøde onde håndlangerne. Ikke i seg selv helt håpløst, men knappeknusing som dette er meningsløst, ikke utfordrende og forferdelig kjedelig. Ikke bare det, men spesialangrepene er helt unødvendige. Her blir man sydd puter under armene i en slik grad at man kan faktisk kan la spillet spille seg selv.

Grafisk er dette så utdatert som det kan bli, det er fullstendig livløst, og igjen repeterende og ja: kjedelig. Når alle rommene er like, blir det også vanskelig å vite hvor man har vært, og hvor man skal. Jessica Alba, som utover «Flammen», muligens kunne vært et lyspunkt her, ser ut som om hun lider av en svært fremskreden uhelbredelig sykdom. Å påstå at jeg kjenner igjen hvem de skal forstille, er å strekke seg langt.

Og sist men ikke minst, kontrollene er, om du skulle bestemme deg for å bruke dem, merkelig trege. Det virker som om alt er forsinket, spesielt i større kamper. Det hadde jo selvsagt vært en fordel om man kunne benytte de kraftigste angrepene i de største kampene, men slike detaljer har utviklerne her ikke brydd seg om.

«FF: Rise of the Silver Surfer», er en skam for en allerede utskjelt sjanger, filmspillene, og eneste forklaringen på en utgivelse som dette er at utviklerne har ondsinnede planer om å devaluere verdien av filmlisenser. Dette er ingenting verdt, og ødelegger også ryktet til en lengelevende gjeng av superhelter.

De skulle skamme seg.

TOR ERIK GREGERSEN

Publisert