Kygo blir Apples nye frontfigur

Aristen fra Fana skal fronte Apples nye strømmetjeneste, Apple Music.

GIGANT: I juni spilte Kygo for bergenserne på Bergensfest. Nå blir han Apple Music sitt ansikt utad, i selskapets gigantsatsning Apple Music. Vegar Valde

Det skriver Dagbladet, og det samme melder Billboard på sine nettsider tirsdag kveld.

Kyrre Gørvell-Dahll, kjent som Kygo, lanserte tirsdag sitt samarbeid med Apple sin nye storsatsing: Apple Music.

Kygo blir dermed posterboy for en strømmetjeneste med potensielt 850 millioner brukere. Forrige gang selskapet lanserte en musikktjeneste, var det iTunes. Den gang var irske U2 det musikalske ansiktet utad.

Kygo spilte på Bergenfest 14. juni, og fikk god kritikk i BT. Den britiske storavisen The Guardian var imidlertid ikke like begesitret, og kalte konserten «kjedelig, fantasiløst boss».

Les også

Kygo-triumf på hjemmebane

Stefar bekrefter

Kygos stefar Jan Bjordal bekrefter samarbeidet til Dagbladet.

— Ja, det stemmer. Vi har diskutert dette i halvannen måned. Her får Kyrre en flott eksponering og en samarbeidspartner som er ganske naturlig for ham. Apple har alltid vært en del av måten Kygo har laget musikk på, sier Bjordal til avisen.

Men hvor mye pengerdet er snakk om, vil han ikke røpe.

— Vi kommenterer ingen detaljer rundt slike ting, sier han.

Les også:

Les også

Russebussmusikk på valium - en fordomsfull betraktning

Les også:

Les også

- Engelen har ikke peiling på hva han snakker om

Les også

Hva jeg har imot Kygo? Ingenting, selvfølgelig.

— Kan være det største

Daglig leder i Music Norway Kathrine Synnes Finnskog sparer ikke på superlativene når Dagbladet ringer og forteller nyheten.

— Dette kan fort være det største som har skjedd en norsk artist. Alle som er bittelitt interessert i musikk vil måtte følge Apple Music, og de får nå Kygo med på kjøpet, sier hun.

Les også

Sangene til Kyrre fra Fana spilles 400.000 ganger i døgnet

Covrer A-ha

Også Kygo er tilfreds med samarbeidet:

— Jeg har virkelig satt pris på å jobbe med Apple for å lanseres deres nye strømmetjeneste, sier han ifølge Billboard.

Avtalen mellom Apple og artisten inneholder en nyinnspilling av A-ha sin klassiker «Take On Me» og en stor promoteringskampanje.