Høstens vinner er: TVNorge!

Det er en kamp der ute. En kamp om seere, markedsandeler - og kroner. Akkurat nå ser det ut som om høstens vinner i tv-universet her i landet er TVNorge.

Arild Berg Karlsen

I kveld vil hundretusener av nordmenn benke seg foran tv-apparatene kl. 21.30 for å storkose seg sammen med Tufte IL. Mandag for en uke siden var det mer enn 800.000 seere som fulgte nerdene i Tufte IL på TVNorge.

«Heia Tufte» er blitt den viktigste motoren for å skaffe seere til denne kanalen i høst, men det er flere slike motorer: «71 grader nord» tidligere på mandagskvelden og den amerikanske serien «Lost» på onsdagskveldene er to slike. Dessuten har TVNorge gode seertall på søndager og tirsdager, og om kort tid starter Royal League-fotballen på torsdager, slik at dette også sannsynligvis vil gi gode markedsandeler — og flere kroner på kontoen.

TV3 og TV 2 blør

— Det er først og fremst TV3 og TV2 som må blø fordi at vi nå erobrer markedsandeler, sier Vegard Nøss, researchsjef i TVNorge til Bergens Tidende.

Nøss sitter med tall fra MMI og TNS Gallup som viser at hans kanal i oktober i år hadde en markedsandel i hele befolkningen på 12,4. I oktober i fjor var den 9,9. I den samme perioden har TV3 gått ned fra 7,2 til 6,2 og TV 2 fra 31,2 til 29,8. Det som gleder folkene i TVNorge mest er likevel at markedsandelen for aldersgruppen 12 til 44 år har økt fra 12,9 i oktober i fjor til 17,4 i oktober i år. Et skikkelig jafs, med andre ord.

Stein på stein

— Vi har lagt stein på stein, og nå i høst slår det til for fullt. Vi har suksess med alle de norske konseptene våre, og «Lost» er en suksess uten like. Det er klart vi er fornøyde, sier programdirektør Eivind Landsverk i TVNorge når vi ber om en forklaring på høstens suksess. Og Landsverk går tilbake noen år for å forklare det som skjer akkurat nå:

— TVNorge fikk tilbake programansvaret for egen kanal på høsten 1999. Da hadde TV 2 hatt dette ansvaret i noen år. Da jeg begynte i denne jobben 1. januar 2000 hadde kanalen en utydelig profil og mange eldre seere som reklamemarkedet var lite interessert i. Vi bestemte oss for å være modigere enn de andre kanalene og for at vi skulle gjøre vårt beste for å fange tidsånden nasjonalt og internasjonalt. Det første vi gjorde, og som vi ble kritisert voldsomt for, var «Big Brother». Med det begynte vi å få unge seere til TVNorge. Opp gjennom de siste årene har vi gjort grep som har vært omdiskutert og som er blitt kritisert, men vi har valgt å gjøre det vi har trodd på. Og i høst får vi altså uttelling for det arbeidet vi har gjort gjennom flere år.

«Heia Tufte»

— Er dere overrasket over suksessen til «Heia Tufte»?

— Vi trodde at det ville slå an, fordi det er en «feel-good-reality» som speiler tidsånden akkurat nå, men seertallene overstiger langt det vi hadde våget å håpe på før sesongstart, sier Landsverk..

«Heia Tufte» er egentlig et dansk konsept, og TVNorge ble presentert for det i august i fjor.

— Det tok oss 20 minutter å bestemme at vi ville satse på konseptet, og så kort tid har vi egentlig bare brukt en gang tidligere, og det var da vi ble presentert for «Nissene på låven», humrer Eivind Landsverk.

Nær fremtid

— Og hva skal TVNorge gjøre for å ta ytterligere markedsandeler i månedene og årene fremover?

— Vi kommer fortsatt til å satse på innkjøpte amerikanske serier, men vi er også helt avhengige av gode lokale - altså norske - produksjoner, i tillegg til at vi satser på nyheter og Royal League-fotballen.

— Hva slags norske produksjoner?

— Det ser ut som om drama er det vi bør satse på nå.

— Og det er kostbart?

— Det er riktig, og derfor håper vi det er mulig å få norske politikere til å forstå at det er for lite penger å tjene for en kommersiell tv-kanal når vi bare får lov til å ha ett minutts reklamebreak i den type programmer. Det gir oss for små inntekter i forhold til hva slike produksjoner koster. Skal vi her i Norge bli gode på drama må vi få volum, og skal vi ha volum må vi ha inntekter som kan finansiere produksjonene. Det er virkelig viktig for oss å få politikerne til å forstå dette, sier programdirektør Eivind Landsverk i TVNorge.

LANDSKAMP: Tufte IL spiller landskamp mot Sveriges nerder i kveldens episode av «Heia Tufte». De norske nerdene er blitt TVNorges viktigste seermotor. scanpix

FORTSATT «LOST»: En annen TVNorge-suksess er kultserien «Lost», som nå går sin andre sesong. Buena Vista/TV4