Med hjertet i hånden

Setter følelser i sving

4 av 6

The First Cut (tidligere Crash) fra Bergen er slett ingen nykommere selv om «Silence Afterwards» er første fullengder. Bandet har gitt ut både syv— og titommere på diverse plateselskap, og turnert Europa intensivt de siste årene. Lydlandskapene de serverer er varierte og komplekse, med stødige komp pakket inn i svevende melodilinjer. I sine mest uslipte stunder nærmer The First Cut seg emopunk i nabolaget til The Casket Lottery, men man kan få følelsen av at både Motorpsycho og Pogo Pops kikker bandet over skulderen. Melodiene er triste, nesten depressive, men på en positiv og oppløftende måte. Produksjonen er blankpolert, men den kler de avanserte popmelodiene fint. Tredje låt ut, «Anywhere», har drivende bass og et umiddelbart refreng med koringer med allsangpotensial, og er et klart høydepunkt. Hovedgitarlinjen på tittelsporet er snodig satt sammen, og hviler på et fundament av gitarøs og trommedriv med masse cymbaler. The First Cut skriver uten tvil gode melodier, men det er tydelig at de også er dyktige på arrangementssiden. De forskjellige lagene med melodier overlapper og forandrer seg, og lite overlates tilfeldighetene. Det begrenser gjerne spontaniteten, men The First Cut leverer en gjennomført plate. Bandet utelukker ingen virkemidler i sin søken etter den perfekte emopop-låten, og flørter både med programmerte trommer og synthesizere. Og de lykkes til en viss grad, for det er mye fint på «Silence Afterwards».

ANMELDT AV ØYVIND SKUTLE