Suksessen som kom sjøveien

Årets bergensplate ble til i jakten på det norske. Einar Selvik og Ivar Bjørnson seiler til topps med «Hugsjá» – en hyllest til 3000 års vestlandshistorie.

Publisert Publisert

VINNERNE: Einar Selvik og Ivar Bjørnson seilte til topps i kåringen av årets beste bergensalbum. Foto: THOR BRØDRESKIFT

  • Erik Fossen
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Dette er veldig gjevt, sier Ivar Bjørnson og Einar Selvik.

I konkurranse med en rekke lokale storheter har duoen gått helt til topps i BTs kåring av årets beste bergensplate.

Festspill-prosjekt

Selv om albumet «Hugsjá» har funnet fans over hele verden, er det ekstra stas å bli hedret på hjemmebane.

– Prosjektet begynte med en kaffe på Apollon, tok utgangspunkt i fire småsteder rundt Bergen og var del av Festspillene her i byen. Da er det gjevt å få denne utmerkelsen, sier Bjørnson.

Les også

Dette er lyden av Vestlandet

Til vanlig er gitaristen kjent fra metalbandet Enslaved.

Kompisen Selvik har hatt suksess med å utforske norrøne tradisjoner under navnet Wardruna, som blant annet lager musikken til storserien «Vikings».

Sammen lager de stemningsfull, historisk inspirert musikk som er vanskelig å sette i bås.

Musikalsk detektivarbeid

Duoens første samarbeidsprosjekt, laget til grunnlovsjubileet i 2014, fikk tittelen «Skuggsjá», etter et norrønt ord for speil.

Da Festspillene i Bergen noen år senere utfordret dem til å lage et prosjekt knyttet til stikkordet «identitet», valgte de den beslektede tittelen «Hugsjá».

– Det betyr å oppnå innsikt ved å se innover. For oss ble prosjektet et detektivarbeid for å finne lokal identitet. Fra før visste vi at mye av grunnlaget for norsk identitet kommer fra Nordvegen, skipsleien som går opp langs vestlandskysten, sier Bjørnson.

ALBUMET: «Hugsjá» ble sluppet i april. Noen uker senere nådde platen tiendeplass på Billboards verdensmusikk-liste. Foto: NORSE MUSIC

– Det var her handelen, og dermed også kulturen, beveget seg. Folk kom fra nord og sør, slo seg ned og skapte Norge, sier Bjørnson.

Hadde det ikke vært for Svartedauden, kunne den vestlandske båtmannen vært vår viktigste nasjonalfigur i dag.

Bjørnson og Selvik bebreider Christiania-bohemen for å ha plantet forestillingen om bunadskledde fjellbønder som det typisk norske.

Hyllest til historiens nattseilere

Selv dro duoen på rundreise til eldgamle havnesteder langs Nordvegen – Bekkjarvik, Moster, UIlensvang og Os – i sin jakt på identitet og inspirasjon.

Der fikk de med seg alt fra opptak av bølgeskvulp til konkrete låtideer basert på gammel tro og tradisjoner.

Sangen «Oska» tar for eksempel utgangspunkt i ritualet med å sende de døde av sted i brennende båter, noe osingene var tidlig ute med.

«Um heilage fjell» er inspirert av ideen om at de døde tar tilhold i fjell, noe som gjenspeiles i hvordan vestlandsgårdene ble plassert i landskapet.

SEILER SAMMEN: Ivar Bjørnson og Einar Selvik (til v.) er kjent fra bandene Enslaved og Wardruna. Over nyttår tar de med seg bandet sitt på turné i Europa. Foto: THOR BRØDRESKIFT

Og så har man sangen «Nattseglar», en hyllest til den tidlige befolkningen langs kysten vår.

– De første bosetterne her var jo folk som satte seg i en båt og reiste nordover eller sørover for å komme bort fra problemer eller finne bedre levevilkår. De seilte av gårde med kone, barn og kanskje en ku. Det var modige folk, spesielt på natten må det ha vært ganske tøft, sier Bjørnson.

– Og fremdeles legger folk ut på farlige båtturer, enten de vil på eventyr eller må finne nye steder å være. Det har foregått i flere tusen år nå.

Les også

Norges beste metalband overgår seg selv – igjen

– Folk vil være del av noe større

Pussig nok er andreplassen på albumkåringen en moderne rockeplate med tittellåten «Nattseileren» (Hjerteslag).

Helt tilfeldig, selvsagt, men Bjørnson og Selvik tror at moderne mennesker har et fornyet behov for å gå til tradisjonene for å finne identitet.

– Jeg tror folk sliter seg veldig ut på Facebook og det kjøret. De trenger noe mer spirituelt, følelsen av å være del av verden, sier Bjørnson.

– Noe som er større enn deg selv, sier Selvik.

KONSERT: Forløperen for «Hugsjá» var Festspill-prosjektet «Nordvegen», som blant annet ble fremført i Ullensvang i mai 2017. På trommer ser man Iver Sandøy. Foto: MARITA AAREKOL (ARKIV)

Den fornyede interessen for vikingtid og skandinavisk kultur er mer enn en kortvarig trend, tror han. Det gjør det vanskeligere for ekstremister å misbruke runer og andre norrøne symboler.

– Det vil alltid være noen som vil bruke ting til politikk, men for første gang er vi vanlige historieinteresserte flere enn ekstremistene. Det er begynt å bli legitimt å være stolt av kulturen sin, sier Selvik.

Les også

Wardruna gjør Norge rikere

I motsetning til hva mange rasister tror, understreker Selvik at den norrøne kulturen var åpensinnet av natur.

– I den gamle måten å se verden og leve livet, er din tradisjon og tro i stor grad formet av dine behov og dine omgivelser. Det samme gjelder jo folket i nabodalen, dermed oppleves ikke forskjellighet som så veldig truende. Kristne og hedninger levde fredelig sammen i lang tid før kamp om makt og ressurser skapte konflikt. Der har vi absolutt noe å lære, sier Selvik.

– Min opplevelse er at folk som er trygge på seg selv og tradisjonen de kommer fra, er langt mer åpne for det andre tenker og driver med.

Ny musikk på gamle instrumenter

I sangen «Fornjot» tar Bjørnson og Selvik opp en eldgammel fortelling om hvordan Norge ikke bare ble befolket fra sør, men også fra nord og øst.

– Du skal ikke studere så mye folkevandring før du skjønner hvor multikulturelle vi er, sier Selvik.

Det samme gjelder albumet «Hugsjá», som blant annet har vært høyt opp på Billboards salgsliste for verdensmusikk.

STRENGESPILL: Kraviklyren er blant de tradisjonelle instrumentene Einar Selvik tar i bruk. Foto: Marita Aarekol (arkiv)

Tradisjonsinstrumentene til Selvik – bukkehorn, kraviklyre og tagelharpe – finnes i store deler av verden, akkurat som de mer moderne instrumentene som gitar, mellotron og slagverk.

Over nyttår tar duoen med seg band og musikk på europaturné. Med flere tusen års historie å trekke på, spørs det om de ikke har flere plater i seg også.

– Vi har ikke planlagt noe nytt prosjekt, men liker jo å jobbe sammen, så sjansen for at det blir mer er til stede, sier Selvik.

Publisert

Les videre

  1. En liten genistrek av fortid og nåtid i skjønn forening

  2. Selger ut konsertene, men tjener ikke penger

  3. Urnorsk musikk for den moderne tidsalder

  4. – Det ble for mye lys. Jeg måtte tilbake til skyggen igjen.

BT anbefaler

Ble klappet inn i garderoben: – Vi er Brann. Vi skal være et topplag.

Slik var Ballspark-sendingen.

LES SAKEN
  1. Musikk
  2. Kultur
  3. Vikingtiden