Netflix knuser TV 2 Sumo og andre strømmetjenester

Netflix har en strømmeandel i Norge som er nesten fire ganger større enn konkurrenter som HBO Nordic, Viaplay og TV 2 Sumo.

Publisert:

SUKSESS: Netflix-produserte «House of Cards» med Kevin Spacey, har blitt en kjempesuksess for strømmegiganten. Foto: Netflix

— Innhold er konge. Det har Netflix skjønt med å produsere TV-serier og filmer som er eksklusive for strømmetjenesten, og som skaper snakkiser. TV 2 Sumo satser helt feil, med mye repriser på lavkvalitetsprogrammer som jeg ikke kan skjønne at noen vil laste ned. I hvert fall nå når folk kan spille inn programmene på boksene de får fra TV-distributørene sine, sier professor Frank Aarebrot.

TV 2 vi satse mer på Sumo:

Les også

Og må kutte mange millioner.

38 prosent ser Netflix

Han er faglig ansvarlig for Medieundersøkelsen som legges frem på Nordiske Mediedager i Bergen i dag. Der blir blant mye annet folks strømmevaner undersøkt.

Den viser at halvparten av alle som ble spurt abonnerer på en strømmetjeneste. Netflix er den klart mest populære 38 prosent av publikum sier de bruker den USA-styrte strømmetjenesten aktivt. Mens bare elleve prosent bruker den nest største strømmetjenesten, TV 2 Sumo.

Undersøkelsen viser også strømmetjenestevanene til norske journalister og redaktører. Den viser at 62 prosent av journalister og hele 75 prosent av redaktørene har Netflix hjemme, mens de samme tallene for TV 2 Sumo er 28 prosent og 39 prosent.

Les også:

Les også

Netflix droppet «Lilyhammer» fordi NRK hadde for mye kontroll

Lager rølpe-TV

— Folk bruker ikke strømmetjenester for å se rølpe-TV eller lavkvalitets underholdning. Netflix legger ut hele serier på samme tid. Folk må laste ned, for de vil se seriene sammenhengende. Og de viser seriene før de kommer på vanlige TV-kanaler. TV 2 Sumo viser stort sett bare det som har gått på TV 2 sine kanaler. Netflix har blitt underholdningskanalen, mens vi ser at vanlig TV fremdeles er størst på rene nyhetssaker og de store nyhetsbegivenhetene, sier Aarebrot.

Han peker på at når innholdet bestemmer, er det farlig å skjære ned hele tiden.

tacfad2f_doc6p99iwtau5urdzqzzy.jpg Foto: Elise Amendola / TT / NTB Scanpix

— Netflix bruker mye penger på egne produksjoner. Men det får de igjen på antall abonnenter. For det er de nye programmene man kan tjene penger på. Når Schibsted kutter i journalistlønninger og TV 2 lager halvinteressante underholdningsprogrammer, er det vanskelig å tjene penger. Bare se på Danmarks Radio i sin tid, som tapte store markedsandeler til dansk TV 2. De satset plutselig på høykvalitets dramaserier – og fikk befestet sin posisjon igjen, sier Aarebrot.

Én milliard strømmeminutter

TV 2 Sumo-sjef Kristian Bruarøy er ikke bekymret for strømmetjenesten.

— Seertall spriker veldig. Vi har ligget på mellom 10 og 15 prosent en god stund. Jeg er trygg på at vi vil vokse i volum. Med strømmetjenester er det lett å komme inn, lett å komme ut. Vi ser at lojaliteten til Sumo har økt betydelig. Blant annet satser vi på eksklusive førpremierer på serier. Og vi har mye sport som bare går på Sumo. Frihetsfølelsen – det at man kan se programmene når man vil – er også viktig, sier Bruarøy.

Les også:

Les også

BT vurderer å søke om TV 2s konsesjon

Det at «Hotel Cæsar» fra nyttår av blir en eksklusiv Sumo-serie, viser at de har lært litt av Netflix-suksessen med egenprodusert materiale.

— Netflix har ligget langt fremme med teknologien sin. Det har gitt dem unike muligheter. TV-skjermen er viktig. 60 prosent av Sumo-brukerne går inn via AppleTV, Playstation og lignende. Frem til nå i år har vi passert én milliard strømmede minutter. Det er nesten det dobbelte fra i fjor. Vi skal eksperimentere mer fremover, gjøre grep, for å øke enda mer, sier Bruarøy.

Inntekter fra strømming

Morten Wiberg, TV- og radiosjef i mediebyrået Carat, er sikker på at strømming blir viktigere i fremtiden, ikke minst for å skaffe inntekter til mediehusene.

— TV 2 har lenge jobbet med å etablere Sumo, men fortsatt står lineær TV for mesteparten av seingen. Men alle kanalene må tilpasse seg det som vil skje fremover, og ikke minst hva som kan generere nok inntekter. Her tror jeg mye av utfordringen står, sier Wiberg.

Han mener at det ikke gjøres like gode målinger av strømming som det gjøres av lineær TV, så han forholder seg til de siste dataene, fjerde kvartal 2015, fra TNS Gallup.

— Det viser at det er en liten økning i hvor mange som ser TV-programmer, serier eller filmer på Internett. Dette er målinger gjort i hele befolkningen, på folk som er over 15 år. Den viser at på ukentlig basis så skjer 25 prosent av seingen på Internett, sier Wiberg.

TV best på nyheter

Et annet spørsmål som opptar Medieundersøkelsen. er hvilket teknisk hjelpemiddel folk bruker når de skal ha tak i nyheter.

Svarene viser at 57 prosent av de spurte bruker vanlige TV-kanaler, mens 47 prosent tyr til smarttelefonen.

Samtidig viser undersøkelsen at 94 prosent av redaktører og 91 prosent av journalister benytter smarttelefoner for å få nyheter.

— Mediefolk er både mer nyhetsinteressert og ligger lenger fremme når det gjelder teknologi enn folk flest. Det kan selvsagt føre til at de tror at de teknologiske endringene går fortere enn de i virkeligheten gjør der ute. Det er i hvert fall interessant å se at TV holder stand blant folket, sier Aarebrot i en kommentar.

Les også:

Publisert: