- Når hun begynner å synge, er det som om hun holder på å dø

Röyksopp er klar med et nytt Susanne Sundfør-samarbeid.

POP MED EN MØRK TVIST: I 2014 ga Röyksopp ut «The Inevitable End», som de omtalte som sitt aller siste album. Nå ser de frem til å gjøre akkurat hva de vil - for eksempel slippe en skamløst fengende poplåt sammen med Susanne Sundfør. - Det er deilig å bare gi ut en låt, uten å tenke at vi må lage fem i samme stil, sier Röyksopps Svein Berge (til venstre). Her ser vi han samme med Susanne Sundfør og makker Torbjørn Brundtland. Stian Andersen

– Det var opplagt at vi måtte samarbeide med Susanne. Det var veldig gøy å dra henne inn i den popdisco-kvernen vår nye låt er, med tristessen Susanne har i sin stemme, sier Svein Berge, den ene halvparten av Röyksopp.

Fredag 9. september slipper Röyksopp sin nye singel, «Never Ever». Igjen har de valgt å samarbeide med Susanne Sundfør, som blant annet har vokalen på den store Röyksopp-hiten «Running To The Sea».

– Hva er det stemmen til Sundfør gir en låt?

– Mye karakter. Og med Susanne er det så uanstrengt. Vi kan sitte sammen med henne og le i studio, vi fjaser og tøyser. Men når hun tar opp mikrofonen og begynner å synge, er det som hun holder på å dø, sier Berge.

– Kommer ut som noen vrak

BT treffer de to Röyksopp-guttene i en hotellresepsjon i Bergen sentrum. Det er 15 år siden de slo gjennom med et brak da de kom med debutplaten «Melody A.M». Men selv om de to röyksoppene ikke er i begynnelsen av 20-årene lenger, mener de at de aldri før har vært i bedre fysisk - eller psykisk - stand når de har presentert ny musikk for verden.

– Når vi vanligvis snakker med pressen, gjerne rett etter at vi hadde gjort oss ferdig med en plate, ser vi ikke ut. I visse perioder når vi jobber med musikk, går vi inn i en boble. Vi isolerer oss, jobber hele tiden, har et veldig lite reflektert forhold til kosthold og gror skjegg. Og så kommer vi ut av boblen litt overvektige med gul hud for å snakke med folk, sier Berge og ler.

– Vi har ikke følt oss på topp når vi har gjort dette, skyter Torbjørn Brundtland inn.

Les også

Les også: Storslått røyksoppavslutning av Bergenfest

Denne gangen må man imidlertid kunne si at Röyksopp-guttene ser velfriserte ut, og det er heller ingenting som tyder på de har styrt unna et anstendig kosthold i lengre tid.

Seniorsaken

– Nå som dere har sluttet å lage album, er denne jobbeboblen noe som hører fortiden til? Denne «bohemfasen»?

– Nei, vi jobber egentlig like intenst nå som vi alltid har gjort, sier Berge.

– Det at vi ser så friske ut nå, er en engangsforeteelse, sier Brundtland.

PÅ HJEMMEBANE: I fjor fikk Röyksopp æren av å avslutte Bergenfest på Bergenhus Festning, et steinkast unna der de har sitt studio i Skuteviken. Vegar Valde

For da Röyksopp ga ut platen «The Inevitable End» i 2014, annonserte de samtidig at det var deres siste album.

– Hvordan påvirker det at dere har forlatt albumformatet måten dere jobber på?

– Denne singelen viser jo det. Vi står veldig fritt, og vi må ikke tenke låt en, to, tre og fire når vi lager en låt. Vi kan gi ut en frittstående låt som dette, og det kan være det, sier Berge.

Les også

Les også: Mikal Telle feirer jubileum med ellevill fest

– Vi har jo tidligere gitt ut to album som viser frem to ulike sider ved oss, «Junior» og «Senior». «Junior» er direkte og energisk, mens «Senior» er, tja, noe helt annet. Vi jobber med begge disse sidene av Röyksopp, sier Brundtland.

– Dette vil gi oss muligheten til å rendyrke de to sidene ved musikken vår. På den ene siden har du seniorsaken, på den andre siden juniorsaken. Hva vi vil komme med kan fort bli fullstendig lotto, sier Berge.

Utposten Bergen

Hotellet vi befinner oss i ligger noen hundre meter fra Röyksopps studio på Bergen Kjøtt i Skuteviken. Helt siden de slo gjennom for 15 år siden, har folk i den internasjonale musikkbransjen lurt på hvordan de kan bo i en «utpost» som Bergen.

– Media og bransje i Norge spurte gjerne «hvorfor bor dere ikke i Oslo», mens internasjonal presse likeledes undret «hvorfor bor dere i Norge, og ikke i Berlin, London eller lignende». Dette har vi alltid stusset ved, de geogrfiske betingelsene er ikke imperative for oss - vi kan i grunn jobbe med musikk hvor som helst, sier Svein Berge.

Les også

Les også: - Vi trenger ikke å vinne musikkpriser

Og nå er det en ny generasjon fra «utposten» Bergen som gjør seg gjeldende med elektronisk musikk, artister som Kygo og Alan Walker

– Føler dere noe musikalsk slektskap til dem?

– Ulike typer elektronisk dansemusikk ligner mye på hverandre. Og for en utenforstående som har hørt lite på denne typen musikk, så tror jeg de vil finne det likt. Men det er en stor forskjell på vårt musikalske univers og det enkelte unge norske artister driver med, sier Torbjørn Brundtland.