— Kan ikke du skrive noe morsomt og satirisk om overklassen på Kalfaret?

Omtrent slik formulerte teatersjef Agnethe Haaland seg da hun ba Frode Grytten lage noe for Den Nationale Scene.

Forfatteren svarte nei.

— Jeg sa at jeg heller ville skrive noe veldig trist om arbeiderklassen i Loddefjord, forteller dramatikerdebutanten få dager før lørdagens premiere på «Sånne som oss».

- Ikke musikal

Tittelen er hentet fra en av sangene til John Olav Nilsen & Gjengen. Grytten hadde egentlig tenkt på det lenge. At han ville gjøre noe med det universet Nilsen synger om.

FAMILIEDRAMA: «Sånne som oss» handler om tre generasjoner i familien Eriksen i Loddefjord. Linnea Selvik Hellesøy er yngstemann sammen med DNS-skuespillerne Ragnhild Gudbrandsen, Bjørn Willberg Andersen, Yngve Sæterås, Wenche Kvamme, Ingvild Holthe Bygdnes og Jonathan Filip Johansen.
JAN M. LILLEBØ

— Ideen oppsto egentlig på min 50-årsmarkering i Logen, der jeg fremførte noen tekster mens han sang. Det er rart at ingen har gjort noe med dette før, sier Frode Grytten og tenker på bergensbølgen.

Det har riktignok vært noen spede forsøk på å dramatisere musikk fra Bergen, blant annet med metalmusikalen «Svartediket». Men pop- og rockebandene som utgjør den såkalte bergensbølgen er det ingen som har grepet fatt i, mener han.

«Sånne som oss» er ikke en musikal, men et ekte drama om tre generasjoner i familien Eriksen, understreker regissør Lasse Kolsrud. John Olav Nilsen-sangene inngår som en naturlig del av handlingen i stykket.

Rørt Hjelmeland

John Olav Nilsen ga full kunstnerisk frihet til både Frode Grytten og Thea Hjelmeland. - Det var viktig for meg at de frigjorde seg fra mitt uttrykk. Hvis de ikke hadde laget en egen tolkning, og bare fremført sangene mine som de er, ville det jo blitt en musikal, og det er jeg ikke interessert i, sier Nilsen.

Nå er han spent på urpremieren lørdag.

— Jeg gleder meg veldig, men er også spent på å se noe som er helt utenfor min kontroll. Manuset er fantastisk sterkt. Jeg har ikke hørt mye på Thea Hjelmelands versjon, men tror det blir bra. Låtene er sterke nok til å funke i mange slags settinger.

Hva han holder på med nå, vil ikke John Olav Nilsen ut med.

— Jeg vil konsentrere meg om en ting om gangen, sier vokalist-komponisten, som i fjor ga sin siste konsert i bandet John Olav Nilsen & Gjengen.

Thea Hjelmeland har arrangert sangene hans på nytt og fremfører dem på scenen.

— Jeg er så beæret og takknemlig, sier hun.

Da hun fikk e-post fra forfatteren med spørsmål om hun ville jobbe med forestillingen, svarte hun ja med blokkbokstaver. Hjelmeland fikk frie tøyler og bruker kun sin egen stemme som komp.

-Publikum vil få en ny opplevelse av sangene. Og det er fint om disse fine tekstene også kan få et nytt publikum via teaterstykket, sier arrangør og kapellmester Hjelmeland.

I prøveperioden er hun ofte blitt rørt til tårer.

— Jeg tror dette er et stykke alle kan kjenne seg igjen i uansett alder.

Det vanlige livet

Odda-forfatteren selv kjenner seg godt igjen i Loddefjord. Grytten mener bygdebyen har flere likhetstrekk med drabantbyene.

— Det er noe med holdningen, posisjonen og det antiautoritære, sier han.

Men «Sånne som oss» handler kanskje først og fremst om universelle tema som kjærlighet og sorg.

— Det vanlige livet, det som skjer i midten, er ganske glemt. Man dyrker det som skjer i ytterkantene, og det nærmeste er nesten blitt eksotisk.

Frode Grytten er ikke kjent for å være utpreget optimist. Han tenkte at det ville bli vanskelig og «mer teknisk» å skrive for teater.

— Det har vært overraskende morsomt å skrive dette. Å få karakterene til å snakke ga en enorm energi og arbeidet ble lystbetont, selv om lysten ikke alltid er til stede i stykket.