Alan Walkers milliardeventyr

Alan Walkers «Faded» har nådd én milliard visninger på YouTube – soleklar skandinavisk rekord. På Spotify er låten av de 25 mest spilte noensinne. Og i Kina er han konge.

MILLIARD: Alan Walker er med i eksklusive «Billion Views Club». Roar Christiansen

Eventyret for 19-åringen fra Fana har ingen ende. I helgen spilte han på Ultra i Miami, verdens største festival for elektronisk musikk – det samme stedet der Kygo var hemmelig hovedgjest på hovedscenen.

– Det er helt vanvittig. Egentlig absurd. Jeg hadde aldri trodd at det skulle være mulig å passere en milliard visninger på YouTube da jeg begynte å lage musikk i 2012, sier Alan Walker på telefon fra Miami.

En skandinavisk milepæl

Der kunne Walker markere at «Faded» har nådd én milliard visninger på YouTube, verdens største nettsted for opplasting, visning og deling av videoklipp. Dette gjør videoen til en av de 52 mest sette noensinne. Han blir derfor medlem av eksklusive «Billion View Club».

Justin Bieber har fire videoer på denne listen, mens Taylor Swift og Calvin Harris har tre hver. Ingen kan måle seg med Psys «Gangnam Style» (2012) som har hele 2,8 milliarder visninger på YouTube. Kun fem videoer er sett mer enn to milliarder ganger i YouTubes historie.

VERFTET; Alan Walker på konserten på Røkeriet før jul. Den ble sendt på TV 2. Ørjan Deisz

Rhiannas «Diamonds» og Pharrell Williams’ «Happy» er to megaprofilerte låter som har færre visninger enn Walkers «Faded». Til sammenligning har Ylvis’ «The Fox» 680 millioner visninger – og var en skandinavisk sensasjon da den kom ut.

«Walkers» låter er nå strømmet over én milliard ganger på Spotify – med «Faded» som den soleklart mest populære.

Den har blitt lyttet til 622 millioner ganger. Ingen låter fra Norge er i nærheten, selv Kygos, og i Skandinavia er det kun danske Lukas Grahams «7 Years» som er mer strømmet, 676 millioner ganger. Begge er blant de 25 meste strømmede gjennom alle tider. Drakes «One Dance» er nummer en, med hele 1,16 milliarder avspillinger.

Størst i Kina

Men det største eventyret for Walker skjer i Kina spesielt og Asia generelt – som er de kraftigst voksende markedene i verden. Her er vestlige strømmetjenester som Spotify nær fraværende, og landene/verdensdelen kjører egne opplegg. Det er i dette markedet Walkers team har jobbet bevisst og målrettet det siste halvåret.

Blant annet var Walker den mest spilte artisten på KKBOX, Asia største strømmetjeneste, i 2016. Den dekker land som Japan, Taiwan, Hongkong, Singapore, Malaysia og Thailand.

MIAMI: Her er et bilde Alan Walker selv la ut på Instagram fra opptredenen på Ultra-festivalen i helgen. PRIVAT

Kinesiske tall er vanskeligere å få ut, men skal vi tro Walkers manager, Gunnar Greve, er låtene hans strømmet hele 1,2 milliarder i Kina alene. Walker skal ha vært nr. 1 på hitlistene i elleve uker, fordelt på både «Faded», «Sing Me To Sleep», «Alone» og den siste låtene i katalogen, instrumentalen «Routine».

– Vi bruker tid på å bygge relasjoner over alt. USA og Storbritannia er den hellige gral, men i et forretningsmessig perspektiv kan nok Kina bli det største markedet. Alan skal tilbake der i mai og i desember. Per i dag er han en av de desidert største vestlige artister i Kina, sier manager og produsent Gunnar Greve.

– Jeg føler meg kanskje ikke som en superstjerne i Kina, men jeg blir veldig godt tatt imot, sier Walker.

Spilte for spillere

I forrige uke var han på verdens største bransjefestival, South By Southwest i Austin, Texas. Der avsluttet Walker spilldelen av konferansen, SXSW Gaming – som er et episenter for spillere og utviklere, med en stor opptreden. Han var også med i et panel med blant annet folkene bak gigantspillet «Battlefield».

ULRIKEN: Alan Walker avbildet da han spilte inn musikkvideoen til «Alone» på Ulriken i fjor høst. Roar Christiansen

– Akkurat det var sykt fett. «Battlefeld» har alltid vært blant favorittspillene mine. Det er veldig gøy å være med på ting som retter seg mot spillsamfunnet. Det er jo der jeg startet.

– Fikk du gode tilbakemeldinger?

– Ja. Mange er opptatt av hvordan musikk og spill er koblet sammen. For meg personlig var det ekstra artig å få et større innblikk i hvordan spillkulturen fungerer, sier Walker.

Full timeplan

Han bekrefter at bransjefolk og produsenter virkelig har lagt merke til suksessen det siste året. Det har vært flere hyggelige tilbakemeldinger i Miami denne helgen.

– Det er mange som sier de liker det jeg har laget og ser frem til nye låter. En del vil også samarbeide fremover, men jeg kan ikke si noe konkret akkurat nå. sier Walker – som i ti dager har gjort promojobbing og DJ-sett i USA. Innimellom opptrådte han på gigantiske Empire Music Festival i Guatemala.

– Det er 26 varmegrader i Miami og et utrolig trøkk. Jeg slipper kulden i Bergen. Flyet går hjem 1. april. Da får jeg fire dager i Bergen, før jeg skal videre til Canada. Det går i ett fremover.

– Skal du markere at du har nådd én milliard visninger på You Tube?

– Vet ikke. Det har jeg faktisk ikke fått tenkt på ennå, sier Walker smilende.