Bryter 50 år gammel barne-TV-tradisjon

BARNE-TV FØR: Barne-TVs startfase var kjennetegnet av voksne programledere med læring som viktigste oppgave. Senere kom barnlige-voksne programledere,fortsatt med en pedagogisk linje, som for eksempel Lekestue med Vibeke Sæther. FOTO:NRK

Publisert:

Det første barne-TV-programmet het «Kosekroken» og ble sent på NRK 16. september 1960 klokken 18.00. Programmet gikk hver fredag og varte i ca. 20 minutter.

Allerede tidlig i fjernsynshistorien var 18.00 altså synonymt med barne-TV-tid. Selv om det ble laget stadig flere barneprogrammer, var det helt frem til 1984, barne-tv fri hver mandag.

Det kunne jo bli for mye av det gode. Barna hadde tross alt godt av en sendefri dag i uken, mente man.

I dag sender NRK Super 13 timer hver eneste dag. Og fra nyttår overtar de også den tradisjonsrike barne-tv-sendingen klokken 18.00 fra NRK1.

– Alle i Norge vil fra jul i år ha tilgang til Super. NRK har da tre kanaler, og vi mener det er bra at det er ulikt tilbud på disse. Barna vil da også vite hvor programmene for dem finnes, sier fungerende kanalsjef Vegar Breimo.

For litt større barn – Vil barne-tv endre form eller karakter i forbindelse med flyttingen?

– Super vil få et bredere og mer variert tilbud. Vi fortsetter med våre egenproduksjoner og innkjøp av stoff som før. Nysatsingen er at vi begynner med programmet «Fantorangen» for de minste klokken 17.30 og fortsetter med vanlig barne-tv klokken 18.00, men her med en litt eldre målgruppe.

Flyttingen av barne-tv er blitt gjenstand for heftig diskusjon etter at nyheten ble kjent tidligere i år. Organisasjonen BarneVakten tror konsekvensen blir at færre foreldre ser barne-tv sammen med barna.

– Det blir færre fellesopplevelser for familien foran TV-skjermen. Barn synes det er trivelig at foreldrene ser på TV sammen med dem. Men når barne-tv flyttes og familiene har stadig flere TV-skjermer i huset, tror jeg vi kommer til å oppleve at foreldre og barn sitter foran hver sin skjerm, sier Øystein Samnøen, daglig leder for BarneVakten.

– Men familiene kan vel se sammen på NRK Super?

– Absolutt, men jeg tror foreldrene kommer til å prioritere andre program og overlate NRK 3 til barna.

Samnøen tror NRK etter hvert kommer til å tape seere på flyttingen.

– Mange foreldre foretrekker at barna deres ser på NRK, blant annet fordi de gjorde det selv da de var små. Ved å fjerne barne-tv fra NRK1, tror jeg foreldre får et vagere forhold til NRK og da blir det mer perifert for dem å foreslå NRK som kanalvalg for sine barn. Jeg mener det er viktig for NRK ikke bare å være attraktiv for barna, men også ta godt vare på kanalstatusen hos foreldrene. Samtidig er kanalvalg et viktig foreldrevalg, og kanalvalg blir kanskje også i økende grad et verdivalg, sier Øystein Samnøen.

Tar markedsandeler NRK har tradisjonelt stått sterkt blant unge seere. Etter at NRK Super ble etablert 1. desember 2007 har antall seere blitt firedoblet.

NRK1 og NRK Super ligger også foran hovedkonkurrenten Disney i aldersgruppen to til elleve år. I tredje kvartal i år hadde de to NRK-kanalene 37 prosent av markedsandelene, mens Disneys kanaler hadde 35 prosent, en tendens som har vært relativt stabil de siste to årene.

– Vårt mål er å kunne holde på vår posisjon som sterk og tydelig kanal med et godt og bredt programtilbud for målgruppen 2-12, sier Super-sjef, Vegar Breimo.

Nisjesuksess Etableringen av nisjekanaler som begynte på 80-tallet i USA, har vist seg å være en suksess, forteller medieforsker ved Universitetet i Bergen, Ole Johan Mjøs.

– CNN, Discovery og flere kanaler for barn vant raskt terreng. Senere har lignende kanaler vokst frem i Europa og Norden. NRK-Super er en respons på disse kanalene, sier han.

Mjøs har skrevet en rapport om Disney og medieglobalisering og hevder at globaliseringstendensen er spesielt tydelig innen barne-tv sektoren.

– Tidligere hadde vi nasjonale mediesystem. Disse tradisjonelle systemene er nå blitt utfordret av globale selskap som for eksempel Disney. Vi har fått en tverrnasjonal flyt, der nasjonale programmer og barneprogrammer produsert for det internasjonale markedet utfordrer hverandre, sier han.

NRK Super har i dag ca. 25 prosent egenproduserte programmer. 60 prosent er kjøpt inn fra utlandet, mens de resterende er laget av norske produksjonsselskap.

– De egenproduserte barneprogrammene har ofte vist seg å være de mest populære. Dersom NRK velger å sette inn støtet med norske program klokken 18.00, tror jeg de kan klare å beholde posisjonen sin i markedet. Å komme så tett innpå norske barn, er det ingen av de globale selskapene som klarer, selv om programmene dubbes til norsk, sier Mjøs.

Han vil ikke forskuttere hvordan NRK Super klarer seg fremover, men mener at opprettelsen av kanalen er et forsøk på å etablere et lojalitetsforhold til de unge som kan lønne seg senere.

Greit å flytte barne-TV fra NRK1? Si din mening!

BARNE-TV NÅ: Etter hvert ble underholdningsaspektet viktigere og en fikk ungevoksne programledere i for eksempel ½ 7. I dag bruker NRK Super ordet «edutainment» som rettesnor, der målet er læring i et underholdningsperspektiv. Her med Margrethe Røed som programleder.FOTO: ANNE LIV EKROLL, NRK