Lørdag har «Cabaret» premiere. Bli med bak sceneteppet til den dristige musikalen.

BT fulgte skuespiller Eirik del Barco Soleglad under prøvene på Den Nationale Scene.

Publisert Publisert

FORBEREDELSER: Skuespiller Eirik del Barco Soleglad i garderoben på Den Nationale Scene. Foto: Hedvig Idås

  • Marita Ramsvik

I teaterets garderobe sitter skuespiller Eirik del Barco Soleglad.

Det er bare et par dager til premieren på musikalen «Cabaret», der Soleglad spiller den ikoniske rollen som konferansier.

Soleglad viser frem en drikkeflaske med en avkuttet hageslange oppi, før han tar den mot munnen og begynner å blåse bobler i vannet.

– Jeg gjør det for å pleie stemmen, sier han.

Og i dag må stemmen levere.

VANNBLÅSING: Eirik del Barco Soleglad varmer opp stemmen. På bordet står det hostesaft og smertestillende smørekrem til halsen. Foto: Hedvig Idås

FØR PRØVE: Soleglad får på seg mygg før prøven starter. Foto: Hedvig Idås

Berlin på 30-tallet

Når det røde sceneteppet går opp blir du tatt rett inn på nattklubben «Kit Kat Club» i Berlin. Det er nyttårsaften og året er 1929.

Forfatter og amerikaner «Cliff Bradshow», som spilles av Kristoffer Sagmo Aalberg, har dratt til byen på jakt etter inspirasjon, og får bakoversveis av alle inntrykkene han møter på nattklubben.

Konferansieren, i form av Soleglad, løper opp på scenen og møter ham velkommen.

– «Meine Damen und Herren», skriker han på tysk og skal til å introdusere neste hovedrolle, «Sally Bowles», før han blir avbrutt.

– Stopp, stopp, stopp. Det var nesten bra, men du må komme inn tidligere, sier regissør Nina Wester.

GJENNOMGANG: Regissør Nina Wester gir instrukser til skuespillerne. Foto: Hedvig Idås

DANS: Fremst ser du «Konferansier» Eirik del Barco Soleglad, Ida Holten Worsøe i rollen som «Sally» og Kristoffer Sagmo Aalberg, som spiller «Cliff». Foto: Hedvig Idås

På fest i mellomkrigstiden

Musikalen «Cabaret» hadde premiere første gang på Broadway i New York i 1966, og er basert på forfatter Christopher Isherwoods roman «Goodbye to Berlin».

Handlingen finner sted på en kabaretscene på 30-tallet i samme by.

Les også

For 25 år siden spilte Trine Wiggen hovedrollen. Nå er hun tilbake på DNS som regissør for samme stykke.

Hverdagen var på denne tiden en kontrastfylt tilværelse, preget av arbeidsledighet, sult, desperasjon og inflasjon. Et kaotisk, politisk landskap, der nazistene fikk mer og mer fotfeste.

– Samtidig oppsto det en stor kunst- og kulturoppblomstring, med teater, musikk, litteratur og et enormt seksuelt liberalt undergrunnsmiljø, sier Soleglad.

INSPIRASJON: Wester forteller at de har hentet inspirasjon fra krimserien «Babylon Berlin», som ble sendt på NRK i fjor. Foto: Hedvig Idås

KOSTYMER: Det rosa sceneteppet og røde scenegulvet står i stil med kostymene til skuespillerne. Foto: Eirik Brekke

– Det skal være dampende og dristig

Wester forteller at hun ønsker å gjenskape stemningen som rådet i klubblivet i Berlin på denne tiden, og har lagt særlig vekt på åpenheten rundt kjønn og seksualitet.

– Det skal være dampende og dristig. Det er for eksempel veldig sjelden man ser menn kysse menn på scenen. Her har hovedpersonen «Cliff» en dragning mot begge kjønn, sier hun.

MUSIKK: Over Kit Kat Club-skiltet sitter et band og spiller musikken til hele forestillingen. Foto: Hedvig Idås

KOSTYME: I løpet av forestillingen vil en flodhest dukke opp på scenen. Gjertrud Solttun forteller at dette tidligere har vært et mummitroll-kostyme. Foto: Hedvig Idås

Soleglad mener musikalen har klare paralleller til nåtidens vestlige samfunn.

– Vi er så liberale som vi aldri har vært før, og har for eksempel et helt avslappet forhold til likekjønnet ekteskap. Men samtidig ser vi at en ultrakonservativ høyreside går imot disse verdiene, sier han.

– Forskjellen er at vi ikke har en alvorlig økonomisk krise, slik Tyskland hadde, fortsetter han.

Til tross for alvorlig tematikk, mener han forestillingen også er morsom og gøy.

– Men det har vært hardt arbeid. Jeg har aldri hatt så mange dansetrinn på en scene før. Vi har mange profesjonelle dansere med, og jeg må jo forsøke å danse slik som dem, sier han lattermildt.

Les også

DNS-skuespilleren Eirik del Barco Soleglad skal spille en skikkelig drittsekk på teater i Hollywood.

ROLLE: Soleglad spiller den ikoniske rollen som konferansier i «Cabaret». Regissør Nina Wester beskriver Soleglad som en «sjelden skuespiller». Foto: Hedvig Idås

REKVISITTER: På er bord ligger det sigarettsneiper og boken «Mein Kampf» av Adolf Hitler. Foto: Eirik Brekke

– Til slutt danser de for livet

Mens frekke dansere fyller Store Scene på DNS, legger nazismens fremgang et mørkt bakteppe over hele situasjonen.

Regissøren bruker uttrykket «å danse på en vulkan» for å beskrive det som skjer.

– Nazismen tok til slutt helt over, samtidig danser de for livet på kabaretene. Den desperasjonen og det begjæret har vi forsøkt å fange.

– De holder på å kose seg i hjel. Bokstavelig talt. Det er det som er så skjebnetungt med denne musikalen. Publikum sitter i salen og vet hvilken vei det bærer, men det gjør ikke de på scenen, sier Soleglad.

HISTORIE: Ensemblet i «Cabaret» har satt seg inn i mellomkrigstidens Berlin i arbeidet med musikalen, med besøk fra både historikere på UiB og Berlin-bosatte Brennan Nash. Foto: Hedvig Idås

KOSTYMELAGER: Elin Haraldsø syr kostymer på Den Nationale Scene. Foto: Hedvig Idås

Publisert

Les videre

  1. – Jeg sa at dette var den pinligste gaven jeg har fått i hele mitt liv

  2. Det vil koste over en milliard å koble sammen DNS og Rick’s-bygget

  3. TV 2-sjefen: – En skikkelig møkkadag

  4. Dansekompaniet laget dans i favelaen i Brasil. – Vi ble advart om skyteepisoder.

  1. Berlin
  2. Seksualitet
  3. Den Nationale Scene (DNS)
  4. Teater
  5. Kjønn