Romsdals Budstikke er årets avis

Feststemte mediefolk ble badet i priser i Bergen onsdag kveld. Avisgullet gikk til Molde.

GULL TIL MOLDE: Redaktør og direktør i Romsdals Budstikke, Ole Bjørner Loe Welde, tar imot hederen for Årets avis-utnevnelsen.
VG NETT: Ble for tredje år på rad kåret til årets nasjonale nettsted da mediebransjen var samlet til fest i Bergen onsdag kveld. Tok også den gjeveste digitalprisen ved å bli kåret til Årets nettsted i den helt åpne klassen.
ÅRETS NYSKAPING: I klassen for magasin/ukeblad vant StyleMag. Fikk skryt for spenstig og sobert design som spiller på sosiale medier og blogger.
ÅRETS FORSIDE: Magasin og ukepresse: Aftenposten K juni -12.
ÅRETS INNOVASJON: NRKs nye avspiller er årets innovasjon/nyskaping i mediebransjen. «Responsiv og tilgjengelig på tvers av plattformer og nettsteder», var noe av juryens begrunnelse.
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

Bergensordfører Trude Drevland hadde jobben med å dele ut de tre kanskje gjeveste prisene — for Årets avis, Årets nettsted og Årets magasin.

Da hun kom til avisprisen, sa hun dette før hun fikk opp den forseglede vinnerkonvolutten:

— Det er vanskelig å dele ut denne prisen, for Bergens Tidende er jo ikke med.

Vinneren ble altså Molde-baserte Romsdals Budstikke. Da fulgte Drevland opp med denne kommentaren:

— Avisgullet går til Molde. Men det er også det eneste gullet som går dit i år.

Redaktør og adm. dir. Ole Bjørner Loe Welde takket ydmykt for prisen, og berømmet sine «ganske krevende» lesere.

Om avisen sa juryen blant annet: «Har styrket og fornyet hverdagsavisen, satser bredt på feature, sport og forbrukersaker. Jobber spesielt med samspillet mellom avis og nett.»

— Det er utrolig gøy å få prisen sammen med masse folk som inspirerer oss hver dag. Vi er utrolig glade for å få denne prisen, sa redaktør og adm. dir. Ole Bjørner Loe Welde.

BT tomhendt, VG forsynte seg

— Pressen er veldig flink til å dele ut priser til seg selv, sa gutta i 5080 Nyhetskanalen i sitt innledende underholdningsinnslag.

Og priser skulle det bli. Mange.

Rekordmange bidrag kom inn til årets konkurranse, over 800. Samtidig skulle det deles ut langt færre priser enn i fjor, så konkurransen ble ansett for å være beinhard.

BT var nominert i flere klasser og kategorier, men tok ingen priser i år.

I mengde var det VG som forsynte seg grovest av prisbordet.

VG Nett ble for tredje år på rad kåret til årets nasjonale nettsted.

Også den gjeveste prisen for digitale medier, Årets nettsted, gikk til VG.

Osloby.no er årets lokale nettsted. tu.no (Teknisk ukeblads nettside)er årets nisjenettsted.

Årets reportasje på web-TV : Nordlys' «Nicolai på Musvær». I denne kategorien var BT nominert for «Et døgn på sykehus».

Årets mobil-/tabletutgave: DNs iPad-utgave. Juryen: «Like delikat og stilistisk som på det rosa papiret.»

Årets forside magasin/ukeblad: Aftenposten K juni -12.

Årets inspirasjonssak magasin/ukeblad: Elle med «Sirkus».

Magasin/ukeblad, årets forbrukersak: Villmarksliv: «60 smaker av norsk natur».

Magasin, årets featuresak: Vi Menn: «10 timer i helvete - hver dag». Om unge gruvearbeidere i Bangladesh.

Årets nyskaping, magasin/ukeblad-klassen: StyleMag vant. Fikk skryt for «spenstig og sobert design som spiller på sosiale medier og blogger».

Årets programserie web-TV: Hallingdølens «Idrettstalent»: Juryen sier: «Friskt, sprekt og interessant, fremtidens web-TV for små og mellomstore bedrifter.»

«Rørte en hel nasjon»

I avisklassen skulle det også kåres mange vinnere:

Forside-vinner: Morgenbladet 30/3-12: «Tilfeldig? Neppe!»

Årets sportssak: Stavanger Aftenblad, «Mønsterbruk forfaller». Sunnhordland fikk her andreplass for sin sak om gamle idrettshelter, «Gamle helter».

Årets nyhetssak: Dagbladet vant med «Statsbudsjettet 2013»-dekningen. VG fikk hederlig omtale for «Uenige om nesten alt» - om psykiaternes uenighet i Brevik-saken.

Årets featuresak: VG «Flammenes overmann», om brannskadde Even som, ifølge juryen, «rørte hel nasjon». Firda fikk her andreplass for «Ho som ikkje fekk bli».

Årets forbrukersak : Romsdals Budstikke, «Løypeguide».

Årets magasin-/seksjonsforside: D2 «Dødsstøt».

Årets avismagasin: VG Helg.

Årets nyskaping: Aftenposten Junior. «Alle snakker om de unge leserne, Aftenposten lykkes med å nå dem».

Datajournalistikk: Vinner: SvT «Svenskarnes inkomster», om lønnsutviklingen i Sverige 1991-2010. Prisen er ny av i år og innført for å markere viktigheten av datajournalistikk. Hederlig omtale: NRKs «Skoleklima». BT var her nominert med saken «Spillet om kllimakvotene».

- Bibelen for de motebevisste

Prisen for Årets magasin gikk til en 15 år gammel «traver», Elle. Juryen sier om magasinet at det «befester sin posisjon etter 15 år, og kan som én av få vise til opplagsvekst. Blir stadig fornyet og videreutvikler spinoff-produkter. Bladet er ført til nye høyder også gjennom økt aktivitet i sosiale medier. Selve Bibelen for de motebevisste.»

ELLE: Årets inspirasjonssak: Elle med «Sirkus».

Kulturredaktørens utvalgte

Nyhetsbrev Jens Kihl er kulturredaktør i Bergens Tidende og gir deg hver torsdag de beste sakene fra kulturverdenen.
Publisert