Fullt hus i eventyrland

Knapt et eneste sete var ledig under årets første familiekonsert i Grieghallen i går. Denne gangen skulle eventyrkongen Hans Christian Andersen hylles med dans og musikk.

Publisert Publisert

FORVANDLES: Bergen Dansesenter, med Sara Petrine Solli Veierød i spissen, tolker «Den stygge andungen».<p/>FOTO: KNUT EGIL WANG

KJERSTI MOKLEIV

Med «Fyrstikkpiken møter piker i ballettsko» markerte Bergen Filharmoniske Orkester at det 2. april i år er 200 år siden danskenes dikterkonge ble født. Karl Vidar Lende var sammen med mausforfatter og forteller Marit Bratlie sentral i fremføringen. Tolvåringen fra Vestlandske Teatersenter spilte dikteren selv.

— Dette var kjempegøy, sa han etter forestillingen.

- Fantastiske unger

Rundt 80 barn fra Åsane Ballettskole, Bergen Dansesenter og Step In Dansestudio bidro med flotte tolkninger av de tidløse eventyrene. Klassikere som «Den standhaftige tinnsoldaten», «Piken med svovelstikkene», «Keiserens nye klær», «Prinsessen på erten» og «Den stygge andungen» var alle med.

— Ungene har vært helt fantastiske å jobbe med, sa Marit Bratlie.

Sara Petrine Solli Veierød (11) hadde rollen som den stakkarslige andungen som til slutt blir en vakker svane. Hun har danset ballett ved Bergen Dansesenter i fire år.

— Jeg var litt nervøs før forestillingen. Men det var mest gøy, og så fikk vi fri fra skolen i hele går for å øve, sa hun.

Selvbiografiske fortellinger

H. C. Andersen var en mangfoldig og sammensatt mann som ønsket å retusjere seg selv gjennom skrivingen sin.

— Av alle eventyrene han skrev var det nok «Den stygge andungen» han identifiserte seg mest med, sa Bratlie.

— Selv om han ofte tok utgangspunkt i død og fattigdom, fantes det likevel alltid håp i fortellingene hans, la hun til.

Publisert