Drama som åpner dører

– Teater i undervisningen endrer barnas liv. Chris Cooper bruker ikke små ord når han snakker om sitt kall i livet. Nemlig å åpne barn og ungdoms hjerter for teater.

Publisert Publisert

Lille Scene er stappet av ungdomsskoleelever og dramalærere. På og bak scenen står britiske Big Brum TIE Company klar til å formidle Edward Bonds «The Under Room». Ute på gaten står regissør Chris Cooper og hamrer på inngangsdøren til Lille Scene. Men det er det ingen andre som vet. Ingen slipper regissøren inn for å se hans egen forestilling.

Halvannen time senere forflytter gjengen av dramalærere seg et par etasjer ned. Til Småscenen. Der Chris Cooper går hvileløst rundt og venter på gjengen han skal ha workshop med. Om nettopp «The Under Room».

– Jeg har gått rundt her som «an expecting father», og blitt mer og mer nervøs, åpner Chris leende.

Den neste timen skal han fortelle om sine tanker bak stykket – og om sine tanker bak å ta barn og unge med inn i teaterets verden. For det er jo nettopp det teaterfestivalen Mini Midi Maxi handler om.

Åpner dører

– Still alle spørsmålene dere har om stykket, oppfordrer Chris Cooper til den forventningsfulle gjengen av dramalærere.

Hvordan kan jeg forstå kvinnens utvikling? Døde han virkelig? Hvorfor var innvollene gule? Hva var meningen med å kle på og av dukken? Når ble hun gal? Bør jeg le eller gråte?

Etter en nølende start, hagler spørsmålene. Det handler om TIE – Theater In Education. På norsk: TIU – teater i undervis-ningen. Chris Cooper og hans kompani, Big Brum, er et av Englands ledende kompanier innen sjangeren. Eller skal man si vitenskapen.

– Hva gjør TIU med barna og ungdommene som ser teater?

– Det endrer livene deres, fastslår Chris Cooper. Intet mer, intet mindre.

– Du er aldri den samme etter å ha sett et teaterstykke. Det vi gjør er å åpne en dør, som gir publikum en mulighet til å bli kjent med seg selv. Bli klokere på hvem du er, hva du skal bli, og hva du skal gjøre med livet ditt, forklarer regissøren og skuespilleren.

– Det kan hende døren slamrer igjen, men vår oppgave er å vise åpningen.

Slik fikk Chris selv forandret sitt liv.

– Da jeg var 14 år gikk jeg på teater for å se «Gjøkeredet», og jeg følte en spesiell kontakt med karakteren Chief. Mine foreldre holdt den døren åpen for meg siden.

– Ekte mening

Chris Cooper slenger en ordbok foran sitt lærerpublikum.

– Hva ser dere?

Kunnskap. Jeg er forberedt. Skoledagene. Kommunikasjon. Utdannelse. Forklaringer.

Chris plukker opp ordboken, tar frem en tapetkniv og gyver løs på boken. En gisper sjokkert.

– Hva ser dere nå?

Frustrasjon, sinne, stillhet, ødeleggelse, dumhet, knuste drømmer...

Selv innrømmer Chris at han får gåsehud av å ødelegge en bok på den måten. Men han har fått frem poenget sitt. Folks tolkninger av det de ser. En kjepphest for Chris Cooper, det der, å la folk – også barn og unge – får muligheten til selv å tolke det de ser og hører i teateret.

– Så vi ikke får generaliserte følelser, men ekte mening, sier briten engasjert.

– Bortkastet potensial

Big Brum har eksistert siden 1988, og lager to produksjoner i året. For hver teaterforestilling produseres også et undervis-ningsopplegg for barn og unge som skal se stykket. Som forbereder dem på den verden de er i ferd med å tre inn i.

I England er TIE, altså TIU, en 40 år gammel tradisjon. I Europa er det en voksende trend. I Norge?

– Her er det potensial. Studentene her er fantastiske. Men dere mangler infrastrukturen. Noen må finansiere og støtte, oppfordrer Chris. For som han sier, i dag er det bare:

– ... bortkastet potensial!

Og det er nettopp for å støtte og gi av sin erfaring og kunnskap at Chris Cooper gjester Mini Midi Maxi-festivalen.

– Finnes det bestemte regler for hvordan man driver teater i undervisningen?

– Haugevis! Det er en hel metodikk. Hvis du ikke forstår den, ender det om som en «bloody mess». Bare det å stille spørsmålene på en riktig måte er en egen evne. Barn leser tegn veldig godt. De ser det når du ikke er ærlig. De oppfatter det når du stiller et spørsmål på jakt etter ett bestemt svar.

– Hva er viktigst å huske på?

– Å være ærlig. Ikke jukse.

– Det sier alle som driver med barneteater eller musikk for barn...

– Hehe. Sikkert fordi vi alle er blitt til ofre når barn har gjennomskuet oss, tror Chris Cooper.

Publisert

<br/><b>FORANDRER LIV:</b> Regissør Chris Cooper holdt workshop for bergenske dramalærere som vil vite mer om TIU, teater i undervisningen. ¿ Teater i undervisningen endrer barnas liv, er han overbevist om. Foto: helge sunde

<br/><b>«THE UNDER ROOM»:</b> Big Brum TIE Company driver med teater i undervisning for barn og ungdom. De gjestet Mini Midi Maxi-festivalen med forestillingen «The Under Room». Foto: helge sunde