Snoop jobber med Biff-aktuelt forbilde

MEMPHIS: William Bell og Snoop Dogg i en scene fra Biff-aktuelle «Take Me To The River».

AUSTIN: Snopp Dog i acksjon iAustin,Texas. Jack Plunkett

  • Jeg og andre rappere skylder 60-tallsheltene alt. Jeg hadde sikkert ikke vært artist uten deres innsats, sier en sjelden ydmyk Snoop Dogg til BT.

Rap-ikonet fra California har dratt tilbake til den legendariske musikkscenen i Memphis i Biff-aktuelle «Take Me To The River».

Dokumentaren viser møtet mellom de klassiske soulartistene og moderne rappere. Rammen er innspillingen av et nytt album, der eviggrønne låter fra byens musikkatalog får ny innpakning.

Snoop lærte mye

I filmen møter Snoop Dogg den legendariske STAX-artisten William Bell — på sistnevntes låt «I Forgot to Be Your Lover». Bell, som skrev en av byens signaturlåter «Born under a Bad Sign» sammen med Booker T. Jones, kommer faktisk til Bergen for å presentere filmen lørdag.

Les også :

Les også

Lagar han skandale?

Noe av filmens formål er å vise at Memphis var mer enn Elvis Presley, Sun Studios og Al Green. Men den har også en politisk slagside, for i Memphis ble hvite og svarte musikere forent på en særegen måte, selv om segregasjonen var brutal på utsiden av studioene og klubbene.

— Filmen er en hyllest til dem som gikk foran og banet vei. Jeg er ingen historiker, men det at jeg får møte Bell i studio, få inn varene og historiene direkte fra ham, betyr utrolig mye personlig. Jeg lærte veldig mye de timene vi var sammen. Det handler om å levere stafettpinnen videre. Jeg gjør konserter over hele verden. Uansett hvor jeg kommer, er det tydelig at musikk er et universelt språk - selv om ingen i publikum snakker engelsk. Mange av disse 60-tallsheltene mine forsto det bedre enn noen andre, sier Snoop Dogg.

Det viktigste i karrieren

Møtet med BT skjer på en smått surrealistisk måte. Vi har fått beskjed om å møte i et lite møterom på et av de sentrale hotellene i Austin, Texas. Der sitter Snoop Dogg og diverse folk fra filmen bak et langt bord - og beskjeden er at den intime og eksklusive seansen kun vil vare i 15 minutter. Blant deltakerne er filmens produsent, den smått legendariske tangentspilleren fra Talking Heads, Jerry Harrison.

Les også:

Les også

Snoopfest med dårlig lyd

Snakk om Snoop Doggs mange rusrelaterte eskapader, inkludert bergenskonserten i 2007, er åpenbart et ikke-tema disse minuttene. Men han er vennligheten selv. Filmen betyr åpenbart mye for ham.

— Det viktigste med prosjektet var å bringe generasjonene sammen. Her er musikerne som skapte historien. Nå er det vår oppgave å ta dette over til en ny tid. Det har vært en veldig inspirerende tid - og kanskje det viktigste prosjektet jeg noensinne har deltatt i, sier Snoop Dogg bak mørke solbriller.

Fargeblinde

William Bell er også med på seansen. Han forteller om et musikkmiljø som på mange måter var fargeblindt på 1960-tallet.

— Ingen musikere brydde seg om fargen på de andre musikerne de samarbeidet med. Vi så likhetene, ikke forskjellene.

— Hvordan var det å jobbe med Snoop?

— Morsomt. Vi pratet sammen om låten og hva vi skulle gjøre i studio. Ti minutter senere hadde han skrevet rap-partiet sitt, sier Bell.

Legendene døde

Flere av de toneangivende musikerne fra, inkludert bergensvenn Hubert Sumlin, dør i løpet av filmprosessen - så opptakene i filmene er blant de siste med av noen av legendene.

— Derfor var det langt på overtid at vi satte i gang prosjektet, sier regissør Martin Shore, som også kommer til Bergen lørdag.