Svensken er vant til å leke med Mikael Persbrandt og Lena Endre. Nå skal han lage «Hamlet» på DNS.

Den svenske teaterregissøren Stefan Larssons oppsetning av «Dødsdansen» ble spilt i Bergen under Festspillene. Nå jobber han med en helt ny vri av «Hamlet» for DNS.

BERGEN: Stefan Larsson og Preben Hodneland jobber tett sammen i Sentralbadet de nærmeste ukene. Bjørn Erik Larsen

– Jeg likte teateret og byen. Den er fylt av både kultur og natur. Jeg fikk en følelse av at jeg ville jobbe her. Problemet er at jeg er usedvanlig travel. Timeplanen er full i Sverige. Men jeg klarte å rydde plass til Hamlet. Heldigvis. Dette blir min første jobb i Norge noensinne, sier Stefan Larsson til BT etter første prøvedag i Sentralbadet, DNS’ prøvelokaler for tiden.

Med Persbrandt på «Skavlan»

I Sverige er han en av de virkelig store regissørene, en som alle vil jobbe med. Og han fikk sine 15 minutter i norske kjendisbevissthet da han gjestet «Skavlan» med sin gode kompis Mikael Persbrandt i september.

Les også

Frode Bjerkestrand om «Dødsdansen»:

De har også suksess på teaterscenen sammen. De tre forestillingene av «Dødsdansen» ble solgt ut på veldig kort tid under Festspillene i år. Og i forrige uke hadde Larsson og Persbrandt premiere på «Macbeth» på Maximteatern i Stockholm.

Nå skal han gjøre «Hamlet» på DNS’ Store Scene med Preben Hodneland fra Lindås i hovedrollen. Premiere 4. februar. I utgangspunktet ville Agnete Haaland sette opp «Forbrytelse og straff» med Hodneland som Raskolnikov, men det ønsket ikke Larsson.

MACBETH: Stefan Larsson, Mikael Persbrandt og Marie Richardson har nettopp hatt premiere på «Macbeth» i Stockholm. Ivan da Silva, Zap PR

– Jeg hadde mye mer lyst å gjøre «Hamlet». Agnete sa da til meg: «Vi har allerede en Hamlet» og tenkte på Preben. Jeg traff ham i Stockholm i august. Svenske skuespillere er vanligvis litt nervøse når de skal møte meg, men ikke Preben. Han var kul og hadde god selvtillit. Jeg skjønte han ville bli en perfekt Hamlet, sier Larsson.

– Vi hadde et flott samtale i Stockholm. I et stykke som «Hamlet» er det viktig å ha god kjemi med regissøren. Dette blir definitivt min største oppgave som skuespiller, sier Preben Hodneland, som for tiden spiller Mercutio i «Romeo og Julie» på Det Norske Teatret.

God følelse for Bergen

30-åringen, som gikk ut av Teaterhøgskolen i 2014, var med resten av ensemblet på DNS til Stockholm på studiereise sist mandag. Da hadde de også et langt møte med Larsson.

– For ti år siden ville jeg takket nei til Norge. Da ville jeg bare jobbe med de største svenske stjernene på de største teaterscenene. Nå fikk jeg en god følelse for Bergen. Jeg er mer opptatt av å få frem kunstneren i meg, sier Larsson.

DNS har virkelig lagt seg i selen for at han skal kunne jobbe i Bergen, for i desember skal han spille biskopen i Ingmar Bergmans «Fanny og Alexander» på Dramaten i Stockholm, et stykke som hadde premiere allerede i 2012, med Larsson på regi.

HAMLET: Preben Hodneland og Stefan Larsson har fått en god tone allerede. Bjørn Erik Larsen

– Det blir en spesiell prøveperiode med en god del pendling, men jeg skal også være i Bergen i lange strekk.

– Du satte opp «Hamlet» i Århus i 2011. Blir DNS-versjonen lik?

– Nei. Jeg synes hver tid trenger sin Hamlet. Jeg har i mellomtiden gjort både «Richard III» og «Macbeth», og føler at jeg kan Shakespeare enda bedre nå. Hvis oppsetningen i Århus var rock and roll, blir dette mer klassisk musikk.

– Du følger ikke originalteksten slavisk?

– På ingen måte. Jeg stryker mye, har sikkert tatt vekk 35 prosent av teksten. Det er viktig å sette sitt eget stempel på et stykke. Mye hos Shakespeare er gammelt og unødvendig. «Hamlet» kan handle om så mye, så vi skal bruke prøvetiden til å finne riktig fokus. Men jeg har en tydelig plan, at Hamlet skal bli enda mer sentral. Heller det enn store scener uten Hamlet. Det betyr å ta vekk flere av monologene, som sikkert vil frustrere noen av de andre skuespillerne, sier Larsson.

Skummel rolle

Hodneland har lest Shakespeares originaltekst syv-åtte ganger allerede for å kunne bidra kreativt i prøveprosessen. For Larsson har et konkret mål: At de skal finne sin unike Hamlet.

– Jeg har sans for å leke med ord, noe Shakespeare gjør en god del. Jeg er ennå ung i faget, er veldig sulten. Klart Hamlet er en skummel rolle, men jeg er klar, sier Hodneland selvsikkert.

For den svenske regissøren blir det en stor overgang å jobbe med til dels ukjente norske skuespillere.

– Jeg har i mange år hatt en fast base i ti av de beste skuespillerne i Sverige. Vi kjenner hverandre ut og inn, og snakker knapt under prøvene. Jeg gir dem plass. Vi har utviklet et slags mentalt språk sammen. Viser jeg Persbrandt en gest, vet at han med én gang hva jeg mener. Det kan man etter 30 års vennskap.

– Med Preben Hodneland blir det annerledes?

– Ja. Jeg må lære å bli tydelig igjen. Derfor blir jobben på DNS både ny og utfordrende. Men jeg føler Preben er så intelligent at det vil gå veldig fint, sier Larsson.