Supernerdens hevn

Björn Myreze fra Bergen solgte alt og flyttet til Dubai. Nå lager han TV-design for flere hundre millioner mennesker og fester med superstjernene.

OFRER MYE: Det koster å nå toppen. - Jeg måtte stikke fra 40 gjester på en av mine store bursdagsfeiringer, fordi jeg måtte jobbe, sier Björn Myreze. Kjetil Vatne

— Jeg var alltid han litt mystiske nerden. Jeg ble ikke mobbet, men deltok sjeldent i sosiale aktiviteter fordi jeg fokuserte på hobbyen min.

Björn Myreze (29) sitter henslengt i en stol og inntar en laksetartar ved siden av bassenget på The Address, ett av Dubais fineste hoteller.

Åsanegutten bor i en leilighet med to balkonger og prima utsikt til Burj Khalifa – verdens høyeste bygning.

På bordet foran ham ligger tre mobiltelefoner. Sånn blir det når man driver business både i Norge, USA og Dubai.

- Har jobbet ræven av meg

Det er «nerding» og tusener av timer foran datamaskinen som har ført bergenseren til dette merkelige ørkenlandet, hvor man kan få inntrykk av at selv ikke «the sky is the limit».

Myreze var med å bygge opp det bergensbaserte designselskapet Gosu i Oslo, før han i april startet selskapets kontor i Dubai.

Jeg solgte alt jeg eide. Nå har jeg fem kofferter: én med klær, to med datamaskiner og to med kamerautstyr

Hjemme i Norge har han laget introene til en rekke av de største norske TV-suksessene, som Farmen, Robinson, Idol, Premier League og Norske Talenter.

— Jeg har jobbet «ræven av meg? siden jeg var 14 år. Begge mine søstre har sagt at de kjenner bare ryggen min, for jeg satt bare foran datamaskinen, sier Myreze.

I Dubai jobber mannen som egentlig heter Bjørn Myhre med de største TV-kanalene, popstjernene og smykkedesignerne. Han beskriver seg først og fremst som en designer, men gjør også regissør- og fotooppdrag.

Gjorde Grand Prix

Myreze kom inn i Gosu som den siste av gründerne. Han jobber fremdeles som kreativ leder i selskapet, som nå har slått seg sammen med Kamikaze – også de fra Bergen.

Les også

Ray Kay: - Haner i verdensklasse

Et karrieremessig høydepunkt kom da Gosu i 2010 laget vignett, logo og design for Melodi Grand Prix, som gikk ut til 360 millioner seere.— Det er vanskelig å toppe den, sier Myreze.

Da Gosu i vår ga ham mulighet til å reise til Dubai, var han dermed ikke vond å be.

— Jeg solgte alt jeg eide. Nå har jeg fem kofferter: én med klær, to med datamaskiner og to med kamerautstyr. Det er det eneste jeg trenger, og gjør at jeg enkelt kan flytte mellom Dubai og Los Angeles.

Sa nei til kronprinsen

I desember ble en av designerens promoer for et nytt program lansert på MBC, som er det største TV-nettverket i De forente arabiske emirater. MBC eier blant annet TV-kanalen Al Arabya, og når ut til over 160 millioner seere. Flere promoer og vignetter er allerede laget og vil komme på luften hos MBC i tiden fremover.

Til og med kronprinsen av Dubai ville jobbe med nordmannen. Til kronprinsens forbløffelse, avslo Myreze tilbudet.

— Han var ikke vant til at folk sa nei, så jeg har fått mye mer interesse rundt meg etter det.

— Men jeg hater å si ja og levere noe halvveis fordi jeg ikke har tid. Det er det verste jeg kan gjøre.

Droppet lego for data

Perfeksjonismen i arbeidet kan spores langt tilbake. I barnehagen ble moren kalt inn til møte. Lille Bjørn var alltid den som satt igjen etter at de andre var ferdig.

— Jeg ble aldri fornøyd, sier han.

Det kreative ble kombinert med en teknisk interesse, godt hjulpet av en far som jevnlig kom hjem med nye tekniske duppeditter.

— I stedet for å leke med lego, bygget jeg datamaskiner.

Da Bjørn var rundt 12 år gammel, kom faren hjem med en boks som de koblet til kabelnettet på Flaktveit i Åsane. Fra hjemmet sitt laget far og sønn en egen infokanal som ble tilgjengelig for flere tusen naboer.

— Da skjønte jeg at det var dette jeg skulle gjøre. Frem til da hadde det bare vært en lek, sier Myreze.

Startet nettsamfunn

Senere begynte unggutten å lage nettsider for norske kjendiser, noe som også ga ham nyttige kontakter.

Omtrent på samme tid, da han var rundt 14 år, startet Myreze et nettsamfunn for designere.

— Det var da det eksploderte. Der var alle de beste designerne, animatørene og fotografene i Norge. Alle trodde jeg var en etablert designer i miljøet, ettersom jeg sto bak nettsamfunnet.

Kontaktene fra nettsamfunnet og erfaring fra NRK og Rubicon, gjorde at Myreze som 16-åring begynte å jobbe for TV 2. To år senere fikk han fast jobb.

Fester med stjernene

I tillegg til å ha jobbet for norske størrelser som Kaizers Orchestra og Madcon, er Myreze nær venn av den Los Angeles-baserte musikkvideoregissøren Reinert Olsen – bedre kjent som Ray Kay.

I fjor regisserte Myreze selv en av tidenes dyreste norske musikkvideoer, med Madcon i Bremanger. Videoen vil bli lansert i USA til neste år.

Myreze bor med Ray Kay når han er i L.A., har vært på fest hjemme hos popidolet Craig David, og festet med blant andre Madonna, musikkartisten Skrillex og Napster-gründer Sean Parker.

Nylig tok Myreze bilder av Heidi Klum og Top Models Tyskland.

— Jeg er supernerden som har tilgang til superstjernene. Det er en rar kombinasjon, sier Myreze.

77.000 twitterfølgere

Etter å ha etablert designernettforumet som 14-åring, forsto Myreze for alvor verdien av sosiale medier og personlige relasjoner.

— Det er mange som mobber meg for alt jeg legger ut på sosiale medier – at jeg er en skrytepave. Men jeg bryr meg ikke om hva folk mener om meg, for jeg vet at det gir meg veldig mange jobber.

Björn Myreze har under brukernavnet "Myreze" rundt 77.000 følgere på mikrobloggtjenesten Twitter. Det plasserer ham på topp ti i Norge dersom man ser på kjendislisten til tvitre.no. Den posisjonen har han klart å skaffe seg uten å ha noe kjendisnavn å flyte på.

— For meg er det ganske abstrakt å tenke på at så mange følger meg. Jeg tror det har med at jeg legger ut mye linker og bilder.

Litt senere på kvelden tar Myreze med BT på At. mosphere, en eksklusiv bar som ligger i 122. etasje i Burj Khalifa, 442 meter over havet.

Men det går i limonade og Red Bull, fremfor alkohol. Han vet at det er hardt arbeid som har ført ham dit ham er. En ny deadline nærmer seg, og han skal tilbake til leiligheten for å jobbe natten gjennom.

— Jeg er elendig som kompis og kjæreste, da det kan bli litt for mye fokus på jobb til tider, sier Myreze.

Hollywood neste?

Björn Myreze dro fra Norge fordi han hadde oppnådd det meste i bransjen. Nå er målet å bygge opp Gosu Dubai som en viktig aktør i Midtøsten.

- Hva ser du for deg at du kan gjøre videre?

— Gosu kommer alltid til å være en stor del av mitt liv. Men jeg kommer nok til å dra til Los Angeles og gjøre åpningssekvenser og grafikk for de største filmene i verden, sier Myreze.

- Du tror det?

— Nei. Jeg skal det.