Nydelig nyinnspilling

Vakker, men unødvendig nyinnspilling

Publisert Publisert

DIRRENDE DRAMA: Chloe Moretz leverer eminent skuespill i en av hovedrollene i nyinnspillingen av "La den rette komme inn", mener BTs anmelder. Foto: FILMWEB

  • Britt Sørensen
iconDenne artikkelen er over ni år gammel

Trengte virkelig amerikanerne å lage sin egen versjon av "La den rette komme inn"?

Svenske Tomas Alfredsons filmatisering av John Ajvide Lindquists roman er briljant; en særegen, stilren og uforglemmelig film om et tolv år gammelt mobbeoffer og en vampyr som finner sammen i et for begge grenseoverskridende vennskap.

Det åpenbare svaret er nei. Hadde det bare ikke vært for den jevne amerikaners undertekst-fobi. Og Hollywoods mangel på gode ideer. Pluss "Cloverfield"-regissør Matt Reeves, som etter sigende fikk filmen rett i magen: Han kjente igjen seg selv og sin egen barndomshistorie.

Reeves' hender var trolig de beste Oscar og Eli – Owen og Abby på amerikansk – kunne havne i. Med små, nennsomme endringer og tilpasninger overfører han den trøstesløse svenske 80-tallsforstaden til New Mexicos snødekkede Los Alamos. Ikke tilfeldig: Det var her amerikanerne utviklet atombomben under annen verdenskrig. Den tematiserte ondskapen underbygges ytterligere via fjernsynsglimt der Ronald Reagan proklamerer at "There is evil in the world. America is good."

Reeves politisering erstatter Alfredsons dristige sammensmeltning av sosialrealisme og skrekk. Amerikaneren har fjernet fyllikene og tørket bort snørret som rant konstant fra bleke Oscars nese. Abby er blitt både mer skyldig og mer skremmende. Dermed fjerner Reeves også noen av de visuelle og emosjonelle aspektene som var så slående i forholdet mellom de to outsiderne. Og han tar bort mye av stillheten som rådde hos Alfredson.

Reeves undertone er hakket mørkere, med mer vekt på thrilleraspektet. Som sådan har filmen en sugende kraft og poetisk og visuell nerve. Et nydelig håndverk kommer særlig til syne i bruken av farger og lys. Der Alfredson fylte lerretet med blått, nordisk vinterlys, veksler Reeves mellom glassklart isblått og en varm rødoransje palett.

Eminent skuespill, ikke minst av Kodi Smith-McPhee ("The Road") og "Kick-Ass"-stjernen Chloe Moretz i hovedrollene, godt støttet av Richard Jenkins og Elias Koteas, bidrar ytterligere til opplevelsen. Så når nyinnspillingen først er et faktum, er det bare å slå fast at den på alle vis står seg som et stringent, annerledes og dirrende drama, fylt av sår ensomhet og desperasjon.

Enig med vår anmelder? Si din mening under!

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Første korona­tilfelle på Voss sidan mars: – Har køyrt bil aleine heile vegen

  2. – Han vil komme inn med stort humør

  3. Omkom etter frontkollisjon med lastebil på E39

  4. Kompisane utnyttar siste kveld før skjenke­stoppen: – Det blir brått litt seint i dag

  5. – Vi er bekymret. Neste uke kan bli krevende.

  6. Som turist frå Austlandet forventar eg betre enn dette

  1. Filmanmeldelse
  2. Film