TVNorge brysker seg

Som eneste tv-kanal i Norge har TVNorge økt sine markedsandeler hver måned hittil i år. Men kanalen har et stykke å gå før den truer de store.

Arild Berg Karlsen

Tallenes tale er klar: TVNorge har ikke tapt markedsandeler — målt mot 2004 - en eneste måned hittil i år. Fortsatt gjenstår riktignok desembertallene, men selv om det skulle komme et lite tilbakeslag her vil ikke det endre på hovedtrenden.

Lille NRK2 har riktignok en nesten like god statistikk, med nedgang bare i en av de elleve månedene, men her er de totale seertallene veldig lave.

NRK1 og TV 2 størst

Og la det heller ikke være noen som helst tvil om at det er NRK1 og TV 2 som tar de største andelene av markedet. Måned for måned har de stort sett tre og fire ganger flere seere enn den lille myggen TVNorge.

For en liten ilter mygg er den blitt. Som plager de store med små, men sviende stikk som den innkjøpte serien «Lost» og ikke minst «Heia Tufte».

I det siste nummeret av bladet «Status 2», som blir utgitt av TV 2s informasjonsavdeling, skriver TV 2s toppsjef, Kåre Valebrokk, følgende:

«Den som tviler på at sterkere konkurranse mellom tv-kanalene betyr bedre tilbud til seerne, bør legge all tvil til side etter at storparten av 2005 er tilbakelagt. Aldri har publikum kunnet boltre seg i så mange tilbud, både i vårsesongen og i høst. Nå slipes knivene foran vinteren og våren 2006, ikke minst her i TV 2, hvor vi heldigvis kan bokføre et bunnsolid økonomisk resultat for 2005 og dermed står godt rustet til ytterligere skjerpet konkurranse.»

- Vi er klar

— Frykter dere i TVNorge nå økt konkurranse fra eksempelvis TV 2, informasjonsdirektør i TVNorge, Jens Petter Gjelseth?

— Nei det gjør vi ikke. TVNorge har hatt en god høst der David har slått fra seg mot Goliat - og vi vet at Valebrokk og co. er veldig klare for å slå tilbake. Vi har en meget god vår med programmer som «Dansefeber», «Valen og de», «Russejentene», «Gay Army», «Royal League», «Savnet», «Lost» og «Big Brother». Det betyr at vi skal bite fra oss også i 2006.

— Hva betyr det økonomisk for TVNorge at dere har økte markedsandeler hver eneste måned?

— Vi går aldri ut med eksakte regnskapstall før disse foreligger som et endelig årsoppgjør. Men vi har hatt et økonomisk veldig hyggelig år i TVNorge. Ja, faktisk så hyggelig at inntektene har økt vel så mye som markedsandelene, sier Gjelseth.

TV 2-våren

TV 2 har helt åpenbart sterke kort på hånden i vår. De går i gang med en ny runde «Idol», og - ikke minst - de går i gang med en storsatsing kalt «Skal vi danse», der Guri Solberg og Tommy Steine er programledere. Dette programkonseptet har hatt svært mange seere i Danmark. Dessuten lover TV 2 å fortsette med «Senkveld med Thomas og Harald» og «Rikets Røst» med Otto Jespersen.

Ellers regner denne kanalen selvfølgelig med å trekke til seg mange seere både på norsk tippeliga og - ikke minst: VM i fotball. I neste års VM skal TV 2 sende to tredjedeler av kampene, mens de resterende skal gå på NRK.

Så gjenstår det da å se hvem som tar andelene av markedet i året som kommer.

POPULÆR SERIE: «Lost» er en av seermagnetene som har gjort TVNorge til en konkurrent de andre fjernsynskanalene må regne med. ARKIVFOTO: TVNORGE