Hannes gjennombrudd

Merk deg navnet Hanne Gjerstad Henrichsen. 26-åringen fra Åsane fikk i helgen sitt definitive gjennombrudd som skuespiller. Og kanskje først og fremst som komiker.

FINN BJØRN TØNDER

Det var i Haugesund det skjedde. Med størrelser som Helge Jordal, Toralv Maurstad og Tone Ringen som medskuespillere, gjorde Hanne Gjerstad Henrichsen en strålende innsats i faktisk sin aller første, skikkelige rolle, i Shakespeare-oppsetningen «Hva du vil — eller Twelfth Night».

En ny bergenskomiker?

BTs teateranmelder, Jan H. Landro, omtalte Åsane-jenten på denne måten: «Den virkelig store overraskelsen var likevel Hanne Gjerstad Henrichsen (Viola/Cesario). 26-åringen er et åpenbart talent med sin mimikk og en følsom kroppsbruk som gjør inntrykk. Litt mer ordinær virker hun i ikke-komiske partier, men hun har opplagt mye å fare med».

— Var det en ny bergenskomiker som ble født på Haugesund Teater i helgen?

— Selv om jeg har fått høre mange ganger at komikken er min sterkeste side, så håper jeg virkelig at jeg også får spille på andre strenger i fremtiden. For jeg vil helst ikke bare satse på å være komiker. Jeg hadde aldri våget å bare forsøke å være vittig. Det er rett og slett for skummelt. Jeg trives best med et ensemble rundt meg, og der rollen gjør det mulig å spille på mer enn humor, sier Hanne Gjerstad Henrichsen til Bergens Tidende. - Så er rollen i Haugesund ideell, sier hun.

Begynte i Pinocchio

Det var i Nedre Gartnergaten i Bergen hun ble fascinert av teater. Som seksåring begynte hun da i Pinocchio Musikk og Drama. Senere ble det Åsane ungdomslag og teatergruppen der. Gutterollen i «Froskeorla» husker hun godt fra barnegruppen. Og en komisk rolle i «Den spanske flue». Da fikk hun faktisk sin første anmeldelse. Og også i 1997 var det hennes komiske talent som ble fremhevet.

— Jeg har vel alltid fått høre at jeg har et såkalt gummitryne. Og at jeg er vel kjapp i replikken. Ironien og rappkjeften blir forstått i Bergen. Men jeg har måttet skjerpe meg andre steder, sier hun.

Var egentlig ikke drømmen

— Etter «Den spanske flue» drømte du vel bare om å bli skuespiller?

— Nei, det var egentlig ikke sånn. Jeg tenkte vel ikke på å bli skuespiller. Jeg bare likte det veldig godt. Og så søkte jeg Romerike folkehøyskole. Og de fleste som går på teaterlinjen der søker så Teaterhøyskolen. Og det gjorde jeg også. Flere ganger. Uten hell. Dermed ble det teatervitenskap i Bergen i stedet. Grunnfag. Og studentteateret Immaturus. Fikk bare en liten vaktrolle i et Shakespeare-stykke, der jeg måte lage meg to replikker selv. Men så fikk jeg et stipend til å studere dramaturgi i Århus ett år, forteller Hanne Gjerstad Henrichsen.

Så traff jeg en bergensjente

I Århus traff hun en bergensjente hun kjente fra før. Kjenningen visste om to russere som skulle starte «Gitis», russisk teaterskole for skandinaviske elever. Hanne dro på audition, og vips så studerte hun russisk teater i Århus i tre år, etter dramaturgi-året.

— Russere har for vane å bryte skuespillerelever ned. Og så har de ikke tid til å bygge elevene opp igjen. Og det var derfor en arbeidsledig skuespiller med lite selvtillit som var ferdig i Århus i sommer. Men så tenkte jeg. Og så gikk det opp for meg at jeg hadde lært ganske mye også. Og så dro jeg til Oslo for der var kanskje mulighetene større enn i Bergen. I alle fall flere auditioner. Og så gikk jeg på Viola-audition der, og fikk rollen på Haugesund Teater. Snakk om flaks, sier hun beskjedent.

Roser Helge Jordal

Hun får ikke fullrost Toralv Maurstad, Tone Ringen og Helge Jordal nok. Ringrevene fra norsk teater, som også sto på rollelisten i Haugesund.

— Jeg lærte vel mer av de tre i prøvetiden enn jeg kan lære på noen skole. De er fantastiske på hver sin måte. Og flinke til å lære fra seg, sier Hanne, som også fremhever Silje Marie Korsnes for innsatsen i Shakespeare-stykket. Hun er også fremadstormende skuespiller fra Bergen, og er blitt presentert i BT tidligere.

Oslo neste

Neste lørdag er det slutt i Haugesund. Men heldigvis vet det nye skuespillertalentet fra Bergen hva hun skal gjøre til midten av mars. Hun var nemlig på to auditioner i Oslo i sommer. Og fikk napp begge steder: - Jeg fikk en rolle av nystartete Oslo Teaterensemble. Det er en frigruppe som skal sette opp «Verk». Egentlig et stykke som blir til underveis. Ensemblet består av en regissør, en dramaturg og en danser. Og så hyrer de inn skuespillere til prosjekter. Er spent på hva «Verk» blir til, sier hun.

— Hva skjer etter mars?

— Aner ikke. Drømmen er et eller annet skuespilleroppdrag i Bergen. Nesten uansett hva. Men markedet er tøft og jeg skjønner at jeg ikke bare kan tenke hjembyen. Derfor er jeg klar for hva som helst - hvor som helst, sier hun.

FØLSOM: «En følsom kroppsbruk som gjør inntrykk», skrev blant annet BTs anmelder om Hanne Gjerstad Henrichsen etter Shakespeare-premieren i Haugesund i helgen. - Jeg reagerer vel intuitivt i takt med følelsene som oppstår, sier hun selv. I bakgrunnen statist Bernt Skrede som sjøkaptein.<br/> ARKIVFOTO: HARALD NORDBAKKEN.