Måtte stoppe skandaleteater

Klokken 02.40 natt til i går grep festspilldirektør Per Boye Hansen inn og stoppet «Vildanden» i Skatehallen. Etter ni timer var man da fortsatt i første akt, fire timer på overtid.

Hans Magnus Skrede

Finn Bjørn Tønder

På det tidspunktet var det bare en tredjedel av de 180 tilskuerne igjen i salen. Blant dem tidligere kulturminister Ellen Horn, som sier til BT at det ikke finnes andre dekkende ord enn skandale for det som skjedde da Vegard Vinges og Ida Müllers nyproduksjon av Henrik Ibsens «Vildanden» hadde urpremiere under Festspillene i Bergen.

– Jeg følte et sterkt ubehag. Når publikum helt uforberedt blir sittende til over halv tre om natten, og man ennå befinner seg i første akt, ja da har man for lengst passert en smertegrense. Spesielt fordi lyden på musikken i tillegg var så høy. Personlig følte jeg et kvalmende ubehag, og slet veldig med at det aldri tok slutt, sier Horn, som i dag er sjef ved Riksteatret.

Les også: Regissøren: – Alt skal skje så fort

«Fikk bare med åtte timer»

– Mye var vakkert, men helheten var mer en ytre provokasjon enn tankevekkende. Jeg fikk imidlertid bare med meg de første åtte timene, og da var vi fortsatt i første akt, sier historiker og musikkritiker i NRK, Erling Sandmo. Som det store flertall av publikum valgte han også å gå.

– Jeg synes egentlig det er mer skandaløst at «Vildanden» ble stoppet, enn at det trakk ut. Men jeg skjønner absolutt arrangørenes problem, sier kunstnerisk leder i BIT Teatergarasjen, Sven Åge Birkeland, etter den uannonserte teatermaratonen, som er et samarbeidsprosjekt mellom Festspillene i Bergen og Black Box Teater i Oslo.

Måtte gripe inn

Festspilldirektør Per Boye Hansen Hansen bekrefter overfor BT at han grep inn og fikk stoppet forestillingen like før klokken 02.45 natt til lørdag. Før det hadde han også fått de medvirkende til å dempe den ekstremt høye lyden, som flere av publikummerne karakteriserte musikkinnslagene som.

– Jeg tenkte på naboene, og fikk dempet lyden før noen eventuelt klaget til politiet, sier Per Boye Hansen.

På forhånd ble det sagt at «Vildanden» skulle vare fra 18.00 til 23.00, med muligheter for litt forlengelse. Forestillingen startet 20 minutter forsinket, og ble avbrutt nærmere fire timer på overtid. Da hadde det underveis vært en uannonsert, kort pause. Det var ikke matservering, men publikum kunne kjøpe øl og mineralvann. – Vi hadde ikke nok oversikt, jeg innrømmer det, sier Per Boye Hansen.

Risikoprosjekt

– Betyr denne skandalen at Festspillene avlyser de fem neste forestillingene av «Vildanden»?

– Nei, og vi ser ikke på urpremieren som en skandale. Jeg legger meg imidlertid flat og erkjenner at vi som arrangør må lastes. Vi hadde ikke nok oversikt over stoffet, og ikke optimal kommunikasjon. Det var rett og slett ikke tid til en gjennomgang før premieren. Det må imidlertid være rom for risikoprosjekter, og jeg ser nå at denne utgaven burde vært presentert over tre kvelder, som en «Ibsen-ring». Jeg måtte imidlertid ta hensyn til ansatte i Festspillene og andre, og si at nok var nok natt til i går.

Vi fortsetter imidlertid i dag, og annenhver dag frem til og med 1. juni. Da skal vi imidlertid slutte rundt 01.00. Jeg synes dette er spennende teater som sprenger grenser. Men som arrangør burde vi hatt bedre kontroll. Jeg tror likevel det publikumet som ble, hadde en fin kveld og natt, sier Per Boye Hansen.

– Vil aldri glemme

– Vi vil i alle fall aldri glemme denne teateropplevelsen. Det er flott at Festspillene bidrar til å øke takhøyden, ja gir rom for skandaler. For kunsten skal ikke bare være forutsigbar. Men denne tolkningen av «Vildanden» er kun for de spesielt interesserte. Og selv vi led. Det var provoserende, kvalmende og ubehagelig. Men samtidig provoserende på en god måte, sier Ellen Horn.

Vegard Vinge og Ida Müller er noe av det beste som har skjedd i norsk teater på 15 år. Det har de vist gjennom sin dekonstruksjon av andre Ibsenstykker også, sier Sven Åge Birkeland.

– Løp og kjøp. Ingen glemmer denne versjonen av «Vildanden», sier han.

Hvor lenge hadde du holdt ut?