Absolutt kommet for å bli

«Musikk e komme for å bli» har duoen Heine Totland og Gisle Børge Styve kalt forestillingen sin, og kommet for å bli er tydeligvis også de to entertainerne.

svp://85162
Einar Engelstad

Hele 22 kvelder er planlagt på Lille Ole Bull de kommendeukene.

Radarparet har periodisk arbeidet sammen siden de fant toneni Ivar Dyrhaugs «Beat for beat»-program på NRK for snart femten år siden. GisleBørge Styve har ellers de fleste sett bak tangentene hver fredagskveld som en delav NRKs berømmelige gullrekke. En trivelig landsens gutt fra Førde somtilsynelatende spiller alt fra blackmetal til klassisk musikk på piano med likestor letthet. Mostringen Heine Totland er en dreven musikalartist som har gjortalt fra Buddy Holly til Abba og i tillegg fremstått som tilhenger avtradisjonsmat på TV2. Det ble en humørfylt, uhøytidelig og spenstig gjennomgang avmoderne populærmusikk. Alltid med et glimt i øyet men likevel med stor respektfor det musikalske.

FOTO: VEGAR VALDE

Her var alt fra en vilter versjon Jan Eggums «Heksedans»,der de bare hadde beholdt refrenget til A-has «Hunting High And Low», som beggehusket fra sin ungdom. Til og med tyrkisk gikk det på. Tilsynelatende kunneHeine Totland teksten til «Simarik» utenat, men om han hadde bommet på en fraseeller to er det vel tvilsomt om det hadde vært noen i salen som kunne arrestereham. At de forsøkte å forklare innholdet ved hjelp av Google Translate gjordeikke publikum spesielt klokere.Glen Campbells countryslager «Wichita Lineman» hadde fått nytekst av Finn Tokvam. En svært sober hyllest til sliterne som sørger for åholde strømnettet på Vestlandet. Selvfølgelig var også Michael Jacksons«Thriller» på plass. — Statistisk sett den platen flest i salen hadde kjøpt,som Heine Totland uttrykte det. En gjennomgang av alle låtene – inkludert littGabrielle midtveis. Heine Totland kunneriktignok ikke måle seg med Michael Jackson når det gjaldt elegante dansetrinn,men ingen kan si at han ikke forsøkte.

Les også

Rolling Stone Magazinehevda det er umogleg.Så dei måtte gjere det.

Et fela comeback kalte pianist Gisle Børge Styves sin førsteopptreden med fiolin på mange år. Et instrument han kunne spille lenge førpianoet overtok. Når han først var på Ole Bull skulle det bare mangle at hanikke også spilte en sang av den gamle bergenskomponisten. «Seterjentens søndaglitt ut på mandagen» som han hadde omdøpt stykket til.

Totland takket også avdøde Kenneth Sivertsen som var grunnentil at han han valgte musikken som levevei. Tittelen på forestillingen var daogså hentet fra Kenneth Sivertsen. Uforglemmelig var Styves Barry White-etterligningmed innyndende smørsang og elleville sprellemannstakter på scenen. Stor responsfra salen og ikke uten grunn. Virkelig til å bli i godt humør.

Og duoens elleville yutgave av Queens «Bohemian Rhapsody»var nesten verdt billettprisen alene. En vokalprestasjon av de store. Låtenblir nok også husket av publikummeren som – helt uforberedt — fikk oppgaven åspille luftgitarsolo midtveis.

Selvfølgelig var også den første sangen de spilte sammen påplass. «He Ain’t Heavy He’s My Brother» sto på ingen måte tilbake fororgiginalversjonen som The Hollies for øvrig fremførte i etasjen over for enmåned siden. Lionel Richies «All Night Long» avsluttet det hele. Visst kunne entilbringe hele natten sammen med dette musikalske radarparet.

svp://85162