Glem TV-seriene. Her er GTA V.

«Grand Theft Auto V» bør endre folks oppfatning om historiefortelling i spill.

Publisert:
6 av 6 hjerter

Hva skal ta over etter TV-serien «Breaking Bad»? Hvor skal vi nå få innblikk i forbryterverdenen og hodene til menneskene bak? Hvem skal vise oss problemene med å balansere en kriminell karriere og et familieliv? «Dexter» har tapt seg, og vi orker ikke en ny runde «Sopranos». Svaret er å glemme TV-seriene. Svaret er «Grand Theft Auto V» (GTA V).

GTA-serien har gradvis blitt voksen på de 16 årene siden debuten. I de første spillene lå hovedvekten på den åpne verdenen. En sandkasse uten regler, hvor man kunne stjele hvilken som helst bil man ønsket, og hvor man var mer enn velkommen til å gå amok med en flammekaster. Historien var uviktig, friheten til å gjøre det man ville var alt.

Heldigvis er ikke en voldelig sandkasse nok til å skape begeistring i 2013. Vi som falt pladask for GTA i 1997 er blitt voksne, og det er kravene våre også. Med tidenes største budsjett for et spill, har Rockstar gjort alt for å komme våre ønsker og krav i møte. Historien har gått fra å være statist til å spille hovedrollen. Dette gir karakterene i spillet dybde, og de voldelige elementene fremstår ikke som vold for voldens skyld.

Historien følger tre personer med ulike bakgrunner og grunner til å ha en kriminell karriere. Rockstar har plukket opp flere tips og triks fra TV-serier i hvordan man utvikler en historie. Det ligger mye godt stoff i de hverdagslige situasjonene, og alle scenene er ikke overdådige voldsepos. Dialogen mellom karakter og deres venner og familie holder et veldig høyt nivå, noe som er helt avgjørende for at GTA V skal fungere.

For GTA V er ment som et spill hvor du skal utforske, ikke bare følge en lineær fortelling. Du har medansvar for å bygge karakterene i fortellingen, både i opplevelser og fremtoning.

Til rådighet har du fått byen Los Santos og omlandet rundt. En utrolig detaljert by basert av Los Angeles, som kan utforskes til lands og til vanns og i luften med. Bakdelen med den ekstreme valgfriheten er at man fort kan bli litt lammet og miste fremdriften i spillet. For å utvikle seg videre trenger denne serien mer maskinkraft. I GTA V har man måtte ofret det grafiske detaljer for å spare nok maskinkraft til å drive Los Santos.

Sopranos endret i sin tid hvordan folk så på TV-serier og kvaliteten på historiene som kunne fortelles der. GTA V bør endre folks oppfatning om historiefortelling i spill.

gtaV.jpg

Publisert: