Dansebilde for drøyt for Facebook

Dansekompaniet Carte Blanche ville annonsere for en forestilling på Facebook. Men bildet av en tatovert danser ble for drøy kost.

Publisert Publisert

— Det du ser er en biceps og et ansikt med noen tatoveringer. Jeg skjønner ikke hva som kan være støtende med dette bildet, sier Kristin Lystskjold Raknes.

Hun er markeds- og informasjonsansvarlig for Carte Blanche, det nasjonale kompaniet for samtidsdans som holder til i Bergen.

Hun skulle opprette en annonse på Facebook for forestillingen «Not here/Not ever», Carte Blanches festspillforestilling. Men da hun skulle legge inn bildet av den internasjonalt anerkjente danseren Edhem Jesenković, fikk hun nei av Facebook.

Raknes fikk beskjed om at: «bildet for annonsen din bryter retningslinjene våre for annonser. Bilder kan ikke være overdrevent seksuelle, antyde nakenhet, vise for mye hud eller utringning eller fokusere unødig på kroppsdeler.»

- Han er ikke naken!

Facebook sier videre bildet må ha tilknytning til produktet som selges – de mener at bildet av danseren ikke har det.

— Jeg klarer ikke se at dette er overdrevent seksuelt. Det er også rart at de mener dette bildet ikke har tilstrekkelig med Carte Blanche som dansekompani å gjøre. De hadde kanskje forventet noen pene og pyntelige bilder av kvinnelige ballettdansere, men det er ikke det vi driver med. Vi driver med samtidsdans, og jeg synes dette er et flott som representerer det vi driver med, sier Raknes.

- Kanskje de mener det antydes nakenhet bak armen?

— Ja, men da kan man si at det antydes nakenhet på alle bilder som er tatt fra livet og opp. Dessuten var han ikke naken! Jeg var tilstede da bildet ble tatt, sier Raknes.

Når man skal opprette en annonse på Facebook dukker det opp en rekke tips og retningslinjer. Du får beskjed om ikke å bruke bilder som spiller på politiske, seksuelle, eller andre følsomme tema.

- Facebook skal ikke være støtende

— Facebook har ikke en kultur for toleranse.

Det sier Svein Roger Selle som jobber i reklamebyrået MK Norway. Han har erfaring med å jobbe kommersielt opp mot Facebook.

Selle sier Facebook tenker i et globalt perspektiv når de lager retningslinjer, og at de heller er litt for strenge, enn litt for greie. Derfor er de konsekvente på å slå ned på alt som heter nakenhet.

— Facebook skal ikke være støtende for noen, verken i USA, Norge eller i arabiske land. Alle medier driver en form for sensur når de slipper til annonsører, Facebook er bare mer konsekvente og strenge, sier Selle.

De siste årene er det dukket opp en rekke saker hvor bilder eller hele sider er blitt fjernet fra Facebook, også sider som ikke er annonser.

- Kan ikke diskutere med Facebook

Eksemplene på bilder som er blitt for drøye for Facebook er mange:

Kunststudenter ved New York Adademy of Arts fikk siden sin stengt etter å ha lagt ut akttegninger.

Kunstsenteret Pompidou i Paris måtte fjerne et tåkete aktfoto fra sin side, hvor man kunne skimte en naken kvinne.

Det skapte også mye oppmerksomhet da Facebook-siden til det kjente tidsskriftet The New Yorker ble stengt, på grunn av en uskydig vitsetegning som inneholdt noen brystvorter.

Raknes i Carte Blanche skulle ønske Facebook kunne sette den kunstneriske verdien i bildet deres.

— Men det er kanskje for mye å forlange. Man kan vel ikke diskutere med Facebook, sier hun og ler.

Det har ikke lyktes BT å få en kommentar fra Facebook.

For strengt, eller ok? Si din mening.

SENSUR: Dansekompaniet Carte Blanche driver med samtidsdans. Det refleteres også i måten de reklamerer for seg selv. - Jeg synes dette er vakkert bilde med fokus på biceps og på danserens hode. Men Facebook var uenig, sier Kristin Lystskjold Raknes, markeds- og informasjonsansvarlig i Carte Blanche.

Publisert