Programmene som floppet

«Nr. 19» ble en seersuksess på TV2, men da lillebror TV3 prøvde seg med «Nr. 15» fikk de ikke engang bud på en av leilighetene. Det kan være en tynn linje mellom en flopp og en topp. Husker du «Venner og fiender» eller «Kråkeslottet» ?

Det er ikke til å unngå at ikke alle tv-satsinger blir like suksessfulle. Men hva gjør at noen programmer trekker oss til skjermen gang på gang, mens andre burde aldri sett dagslyset?

— Det handler mye om å treffe en trend eller ikke, sier Johnny Haaberg, administrerende direktør i Optimum Media Direction (OMD). Firmaet analyserer det norske mediemarkedet, og plasserer reklamer.

Haaberg bruker realityserier som eksempel, og sier at «Robinsonekspedisjonen» og «Big Brother» brøt gjennom med en ny trend. Men etter hvert er ikke realityshowene nyskapende lenger.

— TV3 har tre år på rad hatt daglige realityserier som har floppet. «Camp Molloy», «Kråkeslottet» og «24-7» har hatt lave seertall, og i år har de ikke satset på noe sånt, sier Haaberg.

Ikke solgt «Nr. 15»-leilighet

Forrige uke var det direktesendt budrunde på leilighetene i TV3s oppussingsprosjekt «Nr. 15». Serien hadde 117.000 seere i snitt og til tross for kraftig oppgang på finalen, var det kun vinnerparet Imram og Fazilat Ullah som fikk solgt leiligheten med overskudd, etter de 52 dagene med snekring og maling. To av parene gikk i minus og det siste, Mari Pedersen og Christian Nerdal, fikk ikke engang bud på leiligheten.

— Ser du på programmet som suksess eller flopp?

— Det er et vanskelig spørsmål. Jeg syntes synd på deltakerne som ikke fikk solgt leiligheten, men er glad på vinnernes vegne, sier presseansvarlig i TV3, Glenn Ø. Støldal.

Foruten å være nyskapende, er en serie avhengig av oppmerksomhet for å få suksess.

— NRK og TV 2 er sterke til å promotere egne programmer, det er en stor fordel i forhold til de mindre kanalene. Det er litt som med høna og egget. Aviser vil ofte at et program har seere før de skriver om det, sier Haaberg.

Medieanalytikeren tror for eksempel ikke «Idol» hadde vært en like stor suksess hvis ikke avisene var fulle av Idolstoff dag etter dag.

Kråkeplask

For at det skal lykkes for de mindre kanalene, gjelder det å være først ute med noe nytt.

Størst på floppe-toppen er TV3. Bortsett fra «Robinsonekspedisjonen», som startet realitybølgen, har det ikke gått så bra for kanalen.

«Kråkeslottet», der 13 deltakere skulle pusse opp og drive et pensjonat, hadde bare 62.000 seere i snitt. Enden på kråkesangen endte i retten. Finaletaperen Kine Naustdal krevde 500.000 kroner av produsentene Strix, fordi hun mente vinneren jukset. Finalistene hadde på forhånd avtalt å dele premien, noe vinneren til slutt ikke ville være med på. Naustdal tapte i retten.

Flaue seere

En av de største kalkunene på norsk fjernsyn den siste tiden, er såpeserien «Sommerfugl». Den ble vist på TV 2 i 1996, og ble i Bergens Tidende omtalt som den «hysteriske, ufrivillig morsomme kalkunserien «Sommerfugl». Den norske dramaserien om to søsken «på vei til å bli voksne i Oslo anno 1995» er så latterlig dårlig at det blir flaut å sitte og se på den alene».

Serien mistet 182.000 seere etter fem episoder. Mest oppmerksomhet fikk «Sommerfugl» fordi skuespillerne angivelig fikk luselønn, og fordi en av hovedrolleinnehaverne er bror til Morten Harket.

Klar for å få til noe bedre, så TVNorge østover. I Sverige hadde hverdagssåpen «Vänner och Fiender» suksess. Dermed ble det laget en norsk versjon i 1997-1998.

Svensk topp, norsk flopp

Norske «Venner og fiender» ble ikke den suksessen kanalen hadde håpet på. Etter 170 episoder var det slutt.

På The Internett Movie Database (IMDB) har en irritert seer notert følgende: «Comparing to other Norwegian soaps, this is the worst of them (and Norwegian soaps are bad!). Should be given some award for most crappy tv-show ever.»

Den svenske versjonen gikk derimot i fem år.

Da det endelig klaffet for en norsk dagsåpe, var det svenskenes tur til å kopiere. «Hotel Cæsar» er Norges største såpesuksess, nærmer seg 1100 episoder, og kan trekke 800.000 seere på en god dag.

Men da svenskene prøvde seg med «Hotel Siger», med Anker-Hansen-navnet omgjort til Axelsson-Seger, gikk det galt. Bare 60.000 seere som sjekket inn på det svenske hotellet. Kanal 5, som sendte serien, omtaler på sine egne nettsider satsingen som et totalhavari.

Joey har færre venner nå

Å lage komedie er kanskje en større risiko enn å koke sammen såpeserier.

Selv om det ikke er riktig å kalle dem for flopper, så har serier der en karakter har gått over til en annen serie, ofte gjort det dårligere enn originalserien.

«The Michael Richards Show», med Kramer fra «Seinfeld», ble en kjempeflopp i hele verden. Kun åtte episoder ble laget før mannen gikk ut døren for siste gang.

Joey Tribiani trekker på egen hånd 170.000 færre seere enn hva han gjorde i siste sesong av «Venner for livet». Men en flopp er serien ikke, for over en halv million følger storsjarmørens krumspring i Hollywood. Til sammenlikning tok det «Venner for livet» fem sesonger å oppnå liknende tall.

Nyhetsflopp

Per Ståle Lønning brukte mye av TV 2s egenreklame til å søke etter naboer i vill krangel. Men det var liten interesse for å trekke diskusjoner om gjerdegrenser til studio blant folket. Kun to programmer av «Nabofeiden» ble laget, og bare ett ble sendt. Det andre programmet ble tatt av på grunn av tsunamikatastrofen og kom ikke på før i påsken. Da TVNorge i fjor vår prøvde seg på nyhets- og aktualitetsprogrammet «19.30» gikk det ikke som forventet. Etter 40 programmer ble det tatt av luften, med 22.000 seere som bunnotering.

— Jeg tror at programmet ikke passet seerne til TVNorge. De forventet rett og slett ikke å finne denne type program på den kanalen, sier Johnny Haaberg i OMD.

Flere filmer er så dårlige at de har fått kultstatus. Kanskje det samme skjer med seriene? Hva med «Sommerfugl» i en DVD-boks?

  1. <b>FLOPP I NORGE:</b>... men den svenske versjonen av «Venner og Fiender» levde lenge i Sverige. FOTO: TVNORGE

  2. <b>DÅRLIG KOMBINASJON:</b> Få forventet å se et aktualitetsprogram på TVNorge. Det kan være grunnen til at «19.30» og Svein Tore Tynning Bergestuen ble tatt av etter par måneder. FOTO TVNORGE<p/>

<b>BRA NOK:</b> «Joey» er ikke like populær på egen hånd som i gjengen i «Friends», men klarer likevel å kapre en halv million seere hver uke. FOTO: TV2<p/>