— Jeg produserte 25.000 kondomer. Alle er solgt. Jeg venter på ny ladning. Nå planlegger jeg også en trusekolleksjon for både menn og damer. Alt med Lothepus-logo på. Jeg selger sikkert merchandise, inkludert CD-er og T-skjorter, for 10.000 kroner på hver konsert. Det er 300 signaturer og like mange selfies hver kveld, sier Leif Einar Lothe, alias Lothepus, til BT. Og smiler.

- Gir litt faen

Han og makker Joar Førde nærmer seg slutten på tredje sesong av TV-suksessen «Fjorden Cowboys», som har snudd livet opp ned for de gamle kameratene fra Sørfjorden.

NATUREN: Lothepus og Joar er ivrige bruker av naturen, til fjells og til sjøs.
TV 2

De har foreløpig takket ja til at et filmteam fra Flimmer Film i Bergen kan følge dem på nært hold i to sesonger til, frem til 2018. Både Lothepus og Joar vet at oppmerksomheten ikke blir mindre fremover.

— Ingen av oss klorte ned dørene til TV 2 for at de skulle lage nye sesonger. For oss er det litt samme faen. Nå vet vi hva livet vil innebære et par år frem i tid. Det gir oss sjansen til å virkeliggjøre enda flere drømmer, sier Joar Førde.

Lothepus på Gullruten:

Lothepus er den som tilsynelatende ikke reflekterer over alle kameraene som følger ham.

— Om kamera er der eller ikke, betyr lite. Jeg gjør det samme uansett, sier Lothepus.

Blir ikke rike

Begge to bedyrer at de ikke skriver under TV-kontrakter for å bli rike.

Klar tale:

— For det blir vi ikke. Men vi får igangsatt prosjekter vi har tenkt lenge på, som å ta flylappen eller reise til Grønland. Før den første sesongen hadde vi sikkert filmet i 2–3 år. Det som skjedde, det skjedde. Nå må vi planlegge litt mer. Det er hele tiden en balanse mellom det manusfrie og det å kunne bidra til en god historie, sier Førde.

— Jeg betalte sikkert 700.000-800.000 kroner av egen lomme for å komme meg til Grønland. Det sier vel litt om at det ikke er TV-pengene som driver oss, sier Lothepus og legger til:

— Det eneste som var planlagt angående turen til Grønland, var at vi skulle ta båten til Grønland. Alt som skjedde på turen er reelt, sier han.

Lothepus i 2014:

Lothepus holder en høy profil, både på og utenfor skjermen. Som konsertartist fyller Lothepus puber og konsertsteder over hele Vestlandet. Av og til er kamera med som flue på veggen. «Fjorden Cowboys» har veldig mye av æren. Han er blitt sitt eget foretak, med egen nettbutikk. Og sprengningsoppdragene har økt med seriens suksess.

Sex-symbol

— Jeg kunne aldri gjort det samme. Leif Einar liker å være Lothepus. Han er jo blitt et sexsymbol også. For meg er dette en periode i livet. Jeg er ikke interessert i å være stjerne, sier Førde .

— Det blir mye pes og mas, særlig når vi går ut. Alle skal ta bilder. Hemmelig telefonnummer er vanskelig, for jeg har jo et entreprenørselskap som jeg lever av. Jeg blir litt underholdningsartist, men kan ikke klage. I så fall hadde jeg takket nei til å filme videre, sier Lothepus.

— Jeg lover én ting: Blir det en sjette sesong – da skal jeg også bli kapitalist, sier Førde og ler.

Han innrømmer at han ikke er like avslappet til kameraene som Lothepus.

Vil til USA

— Det tar mental tid, ikke minst. «Fjorden Cowboys» er et sirkus. Heldigvis jobber vi med et team på Flimmer Film som kjenner oss godt – de har blitt som en familie og vet hvor grensene går. Derfor skjer det omtrent aldri at vi reagerer negativt på scener som kommer med, sier Førde – som har noen ideer for senere sesonger.

Hun startet «Fjorden Cowboys»:

— Jeg er veldig interessert i historie og slekt, og vet at jeg har noen av dem i USA.

Lothepus kan få litt kjeft, særlig av eldre kvinner, fordi han banner så mye. Øldrikkingen hører de knapt noe om.

— De som ikke liker det vi gjør, har mange andre kanaler å velge i, sier han.

TV 2 satser

Programredaktør for «Fjorden Cowboys» i TV 2, Vebjørn Hagen, er klar på hvorfor TV 2 satser så sterkt på «Fjorden Cowboys».

Hva skjedde i Canada?:

— Den langsiktige satsingen på «Fjorden Cowboys » kommer av to ting: For det første solide seertall, og for det andre at det er en serie og et miljø som har stor appell og skaper mye engasjement blant seerne våre på TV 2 Zebra. Totalt har i gjennomsnitt 295.000 sett sesong tre av «Fjorden Cowboys».

— Hvorfor gå for to sesonger til allerede?

— Vi har signert for to sesonger til fordi vi ønsker oss forutsigbarhet, både for Leif Einar og Joar, og for produksjonsselskapet Flimmer. De har gjort en fantastisk jobb med serien så langt. Vi tror også det er mange flere gode historier igjen å fortelle.

— Dere må jo overgå de tre første sesongene. Hvordan skal dere klare det – flere spektakulære turer og reiser?

— Dette kan vi ikke si så mye om, men vi tror som sagt at det er mye igjen å fortelle, sier Vebjørn Hagen.