Vil gjøre Cornerteateret til en kulturell smeltedigel

Marit Eikemo blir i godt humør bare av å komme til Møhlenpris og Cornerteateret. Nå skal hun jobbe der, som teaterhusets første daglige leder.

Publisert Publisert

TEATERLEDER: Marit Eikemo blir Cornerteaterets første daglige leder. Foto: Fred Ivar Utsi Klemetsen

Den bergensbosatte oddingen er mest kjent som forfatter av romaner som «Alt inkludert», «Samtale ventar», «Arbeid pågår» og essaysamlingen «Samtidsruinar». Hun har lang administrativ erfaring fra så vel Festspillene i Bergen som Litteratursymposiet i Odda. Nå skal hun drifte det grønne, tre år gamle teaterhuset på Marineholmen.

– Hvorfor ville du ha denne jobben?

– Jeg syntes den virket kjempespennende! Jeg har fulgt med på oppbyggingen av huset, og liker konseptet; et hus for visning og produksjon av scenekunst for hele det frie og det frivillige scenekunstmiljøet i vår region, og et kreativt scenehus for barn og unge. Det er en ganske unik modell. Og så syns jeg bygningen og beliggenheten er så fin. Du blir jo i godt humør bare av å komme hit. Særlig nå, med den enorme byutviklingen som skjer her.

– En unik modell for scenekunstfeltet, sier du. Betyr det at det ikke er tilsvarende teaterhus i Norge?

– Nei, ikke med den modellen Cornerteateret har, et sted for gjensidig inspirasjon og kompetanseutvikling. Vi har et mål om å legge til rette for et større aspekt av aktiviteter, som konferanser, kurs, undervisning og lignende. Cornerteateret skal være et allbruks scenekunsthus, som også andre kan ta modell av.

– Ja, styret har store forventninger om at du skal bidra til å gjøre Cornerteateret til «et scenekunsthus som representerer en spennende kunstfaglig smeltedigel», som det står i utlysningen. Hvordan skal du innfri forventningene?

– Jeg skal ikke gjøre dette alene. Og dette er ikke en teatersjefstilling, det må understrekes. Jeg kan bidra til å forene kreative krefter og slik initiere aktivitet. Huset og fasilitetene har et fantastisk potensial. De som har fått huset i stand og driften opp å stå, har gjort en heroisk innsats. Nå må vi sikre driften videre, ved å øke aktiviteten, øke synligheten og feste posisjonen i byen og i lokalmiljøet.

– Har du noen ideer til hvordan huset kan synliggjøres?

– Ja. Men det konkrete innholdet og hvordan vi skal jobbe fremover er noe jeg først vil diskutere med samarbeidspartnerne i huset, og med styret. Det blir viktig å oppmuntre til aktivitet som kan styrke og utvikle husets identitet. Huset har enormt mange muligheter, og området er helt unikt. Det er 900 m² uteservering knyttet til baren. Huset ligger helt i vannskorpen, nesten. Det finnes til og med en flytescene.

– Hva er den største utfordringen?

– Nei, utfordring ... Jeg gleder meg bare til å sette i gang. Til å tenke kreativt og være kreativ sammen med Vestlandske Teatersenter og Proscen, som utgjør huset, og teknisk ansvarlig, Christer Hjelmeland, som utgjør den daglige driften sammen med meg. Dette er utrolig dyktige folk, og jeg gleder meg til å se hva vi i fellesskap kommer frem til. Men utfordringen er den vanlige: Å sørge for en god, sunn og langsiktig økonomi. Det lokale engasjementet på Møhlenpris er viktig for husets forankring og egenart. Jeg ønsker sterkt at lokalbefolkningen skal føle et eierskap til huset og kulturen, at kulturen er der folk møtes. Møhlenpris er midt inne i en urban stedsutvikling der kulturen spiller en veldig viktig rolle. Så jeg er utrolig glad for denne muligheten til å være med på videreutviklingen.

– Med en så krevende fulltidsjobb, hva med ditt eget forfatterskap?

– Jeg leverer et førsteutkast til en ny roman nå, så får vi se hva forlaget sier. Men fra i morgen er det dette jeg skal gjøre. I den grad jeg greier å skrive noe, blir det på fritiden.

– «Ambisiøs og visjonær» er to andre begreper som understrekes i utlysningen. Hvordan ser du for deg at Cornerteateret er etter tre år med deg i sjefsstolen?

– Da har teaterhuset en enda sterkere posisjon i byen, og vil i enda større grad være en mønsterinstitusjon for tilsvarende aktivitet andre steder. Det skal også i større grad være en smeltedigel mellom ulike kunstfelt. Som forfatter har jeg selv savnet naturlige møtesteder mellom folk som skriver, driver med musikk, teater, dans. Bergen er en liten by, så alt burde ligge til rette for et enda tettere samarbeid på tvers av de ulike miljøene. Det kan også være bra for utviklingen av Bergen som kulturby. Så det har jeg ambisjoner om å få til.

Dette skjer på Cornerteateret i høst

I Helheim – ein guida tur gjennom Helvetet

Velkommen til helvete!

Dette er en musikalsk og teatralsk dramatisering av Arne Garborgs mest samfunnskritiske verk, der forfatteren fører oss – og Veslemøy – ned i en kald, het og gold helheim hvor samfunnsaktører får passet sitt påskrevet, og der det tas et oppgjør med skinnhellighet, egoisme, forfengelighet, kynisme og mangel på selvinnsikt.

Dette er første gangen teksten fremføres på en teaterscene. Bak oppsetningen står musikk-­ og scenekunstgruppen Skinnvengir, som består av Øyvind Osmo Eriksen, Ingvill Holter og Marita Kjetland Rabben. I tillegg til galgenhumor og samfunnssatire byr de på ny og gammel musikk, og stiller blant annet med et eget helheimskor.

Vises i Kongesalen 3.- 5. november.

I forkant arrangeres en introaften på Litteraturhuset tirsdag 1. november.

Dry Act #2: South Domino

I denne tredelte forestillingen går en dokumentarfilm, en danseforestilling og et nyoppfunnet brettspill opp i en sammenhengende enhet. Det handler om spill og spillkultur med kort, brett og terninger, og om hvordan spillstrukturer, regler og ideer kan overføres til scenen. Den enkle logikken av å vinne og tape er synlig i hele samfunnet og gjenspeiles her på scenen.

Bak forestillingen står Human Works, som ble etablert i 2009 av den bergenske dansekunstneren Anne-Linn Akselsen og den argentinske multikunstneren Adrián Minkowicz. Dokumentarfilmen tar utgangspunkt i deres research i klassiske spill og deres opprinnelse.

Opplevelsen ender der den starter, med brettet og brikkene, og publikum inviteres til å spille et nyoppfunnet spill i en uformell setting i baren.

Vises 11. november.

Bli revyartist du også!

I løpet av denne revyhelgen skal de erfarne komikerne Øyvind Angeltveit og Trond Hanssen lære amatørene det meste som er verdt å vite om revykunsten – fra hva som kjennetegner en revyvise, via valg av sanger kontra verbale tekster, valg av arbeidsform til hvordan sangtekster lages og fremføres.

Det hele foregår dels gjennom forelesninger, dels via gruppearbeid.

Trond Hanssen er kjent som revyforfatter, komponist, skuespiller, musiker og regissør. Sammen med Øyvind Angeltveit var han med i «Lompelandslaget», både som skuespiller og musikalsk ansvarlig. Han har også spilt med flere revy og showgrupper rundt i landet.

Øyvind Angeltveit har vært skuespiller, komiker og regissør siden tidlig på 1990-tallet.

Kuset har 18 års aldersgrense og er gratis, med en maks deltakerliste på 55. Påmelding etter først-til-møllen-prinsippet.

Arrangeres 19.–20. november.

Publisert