Best på dansegolvet

Idolhelten har ennå et stykke igjen

FIKK PRIS: Eirik Søfteland er foreløpig bedre på dansegulvet enn bak mikrofonen, konkluderer Einar Engelstad. Realitystjernen fikk Os kommunes kulturpris under nyttårskonserten i Oseana søndag kveld. ODD MEHUS

Einar Engelstad

Selv om Bergen Unge Kammerorkester, Marianne Juvik Sæbø og Eirik Søfteland delte plakaten under den neste fullsatte nyttårskonserten i Oseana søndag kveld, var det nok sistnevnte som det var størst forventninger til. For det har ellers ikke vært mye å høre fra den den nybakte pophelten fra Os det siste halvåret. Både den planlagte storkonserten på Brann Stadion i august med amerikanske Kings Of Leon og en konsert på Garage på samme tid gikk i vasken.

Da Eirik Søfteland meldte seg på Idol i fjor vår var han en relativt ukjent vokalist i det lokale heavybandet KingCalling. Etter en andreplass i fjorårets talentkonkurranse og ikke minst seieren i underholdnngsprogrammet «Skal vi danse?» i høst spørs det likevel om ikke tungrocken er et tilbakelagt stadium. I hvert fall dersom han har tenkt å leve av musikken. Men foreløpig er det likevel denne sjangeren han takler best.

Så var det nok heller ikke Søfteland som hadde valgt ut repertoaret denne kvelden. Et merkelig variert og blandet knippe sanger med både klassisk, musikaler og mer rockete materiale.

Konserten begynte stillferdig i klassisk ånd med Holbergsuiten av Edvard Grieg. Uklanderlig fremført med stor presisjon av de unge musikerne i Bergen Unge Kammerorkester under ledelse av Tone M. Birkeland. I anmelderens ører lød de tjuetalls strykerne glimrende. Det samme må også sies om Marianne Juvik Sæbøs fremføring av «Air Je Veux Vivre» fra Charles Gounods opera Romeo og Juliet.

Like vellykket var dessverre ikke du e tten mellom Eirik Søfteland og Marianne Juvik Sæbø under den tradisjonelle «Little Drummer Boy». Ei heller etterfølgeren «O helga natt». Kanskje er respekten for sangen litt for stor for den unge pophelten. Sammenlignet med det som ellers pleier å være et fast innslag under julekonsertene på Bergens scener, ble dette i spakeste laget.

Da kommer det seg betraktelig når Søfteland får lov å velge materialet selv. Queens «Who Wants To Live Forever» arrangert for fullt rockeband og strykere fungerte atskillig bedre, men heller ikke her klarer han å overbevise helt.

The Police sin gamle «Roxanne», for anledningen levert som tango, blir derimot ganske vellykket. Selv om de unge strykerne gjør det meste av jobben. Full klaff blir det derimot da Marianne juvik Sæbø igjen overtar mikrofonen med musikallåten «Popular» med ordfører Terje Søviknes som statist på scenen. Sistnevnte overtok ellers hovedrollen da han delte ut Os kommunes kulturpris til Søfteland noen minutter senere.

Men både «My Way» og duetten «The Prayer» avslørte nådeløst at Eirik Søfteland foreløpig er bedre på dansegolvet enn bak mikrofonen. Avslutningen med «Phantom Of The Opera» holdt nesten mål, men viste også at forskjellen mellom Juvik Sæbø og Søfteland foreløpig er som eliteserie sammenlignet bedriftsfotball.