Kvinner - de nye TV-slavene

Kvinner har festet grepet om fjernkontrollen og ser mer på TV enn menn. Det er gode nyheter for de tyngste annonsørene.

I 2000 så menn mest på TV. I dag er kvinner i flertall. De daglige målingene fra TNS Gallup viser et kvinneflertall gjennom hele prime time, det vil si fra ca. klokken 19.00 til ca. klokken 23.00. Det spiller nesten ingen rolle hva som blir vist på NRK1, TV 2, TVNorge og TV3.

TVNorge leder blant de største norske kanalene med 60 prosent kvinnelige seere. Kanalen har også satset på sin egen nisjekanal rettet spesielt mot kvinner, FEM. Der er 68 prosent av seerne kvinner.

Gromdagen onsdag

— For enkelte programmer er kvinneandelen 80-90 prosent. Det gjelder programmer på dagtid, som «Glamour», sier Vegard Nøss, researchsjef i TVNorge.

Men også på kvelden er kvinnene i flertall på mange av kanalens mest sette programmer, som «Åndenes makt» og «C.S.I. New York».

— Spesielt onsdagen er veldig populær med programmer som «Gossip Girl», «Ugly Betty» og «Special Victims Unit». De har mellom 57 og 71 prosent kvinnelige seere, sier Nøss.

TV3 er en god toer med 59 prosent kvinner. Så følger TV 2 med 58 prosent, mens NRK1 har 54 prosent kvinnelige seere.

— Årsaken til at kvinnene ser mer TV enn menn her i landet, kommer sannsynligvis av at nettbruken har økt noe vanvittig, og at det i første rekke er menn - og da i særlig grad yngre menn - som foretrekker PC-en fremfor TV-skjermen. Men jeg tror det er en forbigående trend, sier Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge.

Han viser til at nisjekanalene som for eksempel Discovery Channel har doblet sin markedsandel siden i høst, og at det er i der vi finner mennene.

— Der vil de kunne få dyrket sine spesielle interesser. Med digitaliseringen av fjernsynet i Norge får man flere valgmuligheter, og mye av tilbudet vil høyst sannsynlig lokke mennene tilbake, tror Landsverk.

Få annonsører vil ha menn

Han har ingen problemer med å innrømme at kommersielle TV-kanaler setter opp sitt programskjema for å tekkes kvinnene.

— Noe av det første jeg sa da jeg begynte i TVNorge i 2001, var at jeg ønsket en fordeling av seerne med 60 prosent kvinner og 40 prosent menn. Årsaken er at det er kvinnene som er attraktive hos annonsørene, særlig aldersgruppen 20-34 år. Annonsørene har en oppfatning av at det er kvinnene som bestemmer hva pengene skal brukes til i en husholdning, sier Landsverk.

— Det gjelder blant annet dagligvarebransjen og kleskjedene, sier Morten Wiberg, TV-sjef i Carat Norge.

Overvekten av annonsører som retter seg mot kvinner, er ikke veldig stor. På den annen side er det svært få annonsører som retter seg primært mot menn.

Fotball treffer kvinner

— Skal du treffe mange kvinner, kan du like godt annonsere under fotballkamper. Men da blir prisen høy, fordi du treffer veldig mange andre også. Det er best om du for lavest mulig kostnad når flest mulig i målgruppen din, sier Wiberg.

Han advarer likevel mot å overdrive betydningen av én bestemt målgruppe.

— For en stor elektrokjede er det viktig å nå personer i alderen 20-40. Da er ikke kjønn så viktig. Og for bilannonsører er det for eksempel eldre målgrupper som teller, sier han.

BANKERS: Det spiller nesten ingen rolle hva som blir vist på de største TV-kanalene; kvinnene ser mest på TV. Selv på NRKs Sportsrevyen er det flest kvinnelige seere. Helt bankers er dramaserier som TVNorges «Glamour» og TV 2s «Grey's Anatomy». Holm, Morten

MATT SAYLES

  1. SSB og TNS Gallup sine tall på kjønnsfordelt TV-titting. Trykk på knappen over bildet for å se større versjon. grafikk@bt.no