Ingen vil se «Svik»

Tas av kinoplakaten over hele landet.

Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over 13 år gammel

Det er to uker siden premieren på den norske storfilmen «Svik», med stjerner som Kåre Conradi, Lene Nystrøm og Fritjof Såheim i rollene.

Elendig billettsalg gjør at filmen allerede nå forsvinner fra kinoene i de store norske byene. Det er sjeldent tidlig, ifølge kinosjefene.

— Ekstremt dårlig

Bergen kino fjerner filmen allerede i morgen. I Trondheim går den til og med fredag, mens Kristiansand og Stavanger har siste forestilling søndag.

— Dette er jo langt under det vi hadde håpet på, sier Petter Benestad, kinosjef i Kristiansand kino.

— Spesielt siden det er en kristiansander som har laget filmen.

Regissør, manusforfatter og produsent Håkon Gundersen er født og oppvokst i Kristiansand. Likevel hadde filmen bare solgt 907 billetter i hjembyen frem til tirsdag denne uken.

Enda verre går det i Bergen. Sjansene er store for at den ikke når 500 solgte billetter.

— Det er sjeldent at en film går så kort tid på kino, sier kinodirektør Elisabeth Halvorsen i Bergen kino.

— Den går ekstremt dårlig. Det har nesten ikke vært folk på forestillingene, verken i Stavanger eller Sandnes. Det er overraskende, rapporterer Frode Nilsen, kinodirektør i Stavanger.

Les også

Uengasjerende røverhistorie

Ingen «Max Manus»

Men floppen bør ikke forbause noen, mener Kjetil Lismoen, redaktør i Rushprint, bransjebladet for film— og tv-bransjen. «Svik» fikk gjennomgående dårlige anmeldelser, og det er ofte dødsdommen for en norsk film.

— Unntaket er kanskje barnefilmer. Men ellers er det kun svære Hollywood-filmer som går godt selv om kritikkene er dårlige, sier Lismoen.

«Svik» er basert på virkelige historier om norske krigsprofittører under annen verdenskrig. Men selv om «Max Manus» var en suksess, betyr det ikke at filmer fra krigen er noen sikker vinner.

— Både filmskaperne og historien i «Svik» er såpass ukjent at den trenger en type drahjelp. Lene Nystrøm er nok heller ikke den store stjernen noen av oss tror. Man kunne tro at «Max Manus» åpnet noen dører for «Svik», men når den får stempelet som en slags «Max Manus» light, virker det motsatt, sier Kjetil Lismoen.

— Det er også et problem at den handler om norske krigsprofittører. Kan hende er ikke folk så interessert i baksiden av krigen, altså at det fantes en god del norske samfunnsstøtter som tjente penger på krigen. «Max Manus» er mer av en heltehistorie, sier Lismoen, som også trekker frem at filmen forvirrer folk:

— Den fremstilles både som en slags samfunnskritikk og som litt James Bond-aktig. Da får ikke folk helt grep om hva slags type film dette er.

Tungt markedsført

Distributørselskapet legger ikke skjul på at billettsalget har vært katastrofalt.

— Det er klart at den ikke har nådd det vi håpet på. Kanskje når den 15.000 billetter i løpet av neste uke. Alle som har vært involvert i filmen er skuffet, sier Janne Holmboe, markedssjef i SF Norge.

«Svik» hadde et budsjett på 20 millioner kroner. Reklamekampanjen har vært nokså massiv, med både TV-spoter og store avisannonser. Holmboe vi likke si noe om markedsføringsbudsjettet, men:

— Alle som driver med dette ser at vi har kjørt en stor og tung kampanje.

Hun mener likevel ikke at noe har vært galt med markedsføringen, og legger skylden på de dårlige anmeldelsene.

— De har nok vært utslagsgivende. Jeg tror filmen henvender seg til et publikum som leser anmeldelser.

Kulturredaktørens utvalgte

Nyhetsbrev Jens Kihl er kulturredaktør i Bergens Tidende og gir deg hver torsdag de beste sakene fra kulturverdenen.
Publisert: