En kikk på Hagens bilder

Kunstsamlere har alltid spilt en viktig rolle for kunstmuseet i Bergen. Nå er det samleren Stein Erik Hagens tur til å vise frem bildene sine.

Publisert: Publisert:

ISMER: Utstillingen «Fra Munch til Slettemark» viser hvilken betydning Edvard Munch fikk for kunstnerne som kom etter ham. Foto: Kristine Lindebø

AVANT GARDE: Bildet til høyre er malt av bergenseren Xan Krohn som var en del av del av den russiske avant garden i melomkrigstiden. De tre andre bildene er malt av Gösta Adrian-Nilsson. skulpturen er av Jean Gaugin. Foto: Kristine Lindebø

MASKER: Danske ekspresjonister som Asger Jorn (til v.) og Egill Jacobsen var påvirket av Munch. Foto: Kristine Lindebø

SURREALISME: De danske surrealistene Vilhelm Bjerke-Petersen, Wilhelm Freddie, Rita Kernn-Larsen og Richard Mortensen henger på rekke og rad. Foto: Kristine Lindebø

KUBISME: - Venterommet til Paris, kaller konservator Frode Sandvik dette rommet som blant annet viser danske avantgarde-kunstnere fra perioden fra 1914 og fremmover, da København ble et kunstnerisk kraftsentrum. Foto: Kristine Lindebø

DANSK ABSTRAKT EKSPRESJONISME: Representert ved Richard Mortensen, Karel Appel, Asger Jorn og Carl-Henning Pedersen. Foto: Kristine Lindebø

  • Kristine Lindebø
  • Kari Fauskanger

Se stort bildegalleri over!

På utstillingen «Fra Munch til Slettemark» viser Stein Erik Hagen 200 bilder fra kunstsamlingen sin. Det er bare en liten del av samlingen. Til sammen teller den bortimot 1500 kunstverk.

Konservator Frode Sandvik på kunstmuseet Kode ser Hagen som en samler i tradisjonen etter store samlere som Rasmus Meyer og Rolf Stenersen. Begges samlinger har hatt stor betydning for hvilken kunst bergenserne kan se i byens kunstmuseum.

Meyers etterfølger

— Hagens samling starter på mange måter der Rasmus Meyers Samlinger stopper. Man kan kun spekulere i hvordan Rasmus Meyers samling ville blitt dersom han hadde levd lenger enn til 1916 og fortsatt å samle. Kanskje hadde den sett sånn ut, sier Sandvik.

Vi kjenner igjen både det ekspressive og det provokative fra Munch. Slettemark var dessuten skandaleombrust som Munch

Munch var viktig både for Rasmus Meyer og Rolf Stenersen, og det er Munch som står i fokus på utstillingen som åpner i Kode 2 fredag. Men mens mange utstillinger i Munch-året viser Munch, har denne utstillingen fokus på hvilken påvirkning Munch hadde på dem som kom etter ham.

Sandvik forklarer at dette er en tematisk utstilling som begynner med Munch og noen av hans samtidige og ender med blant andre Kjartan Slettemark og nordisk 60-tall.

Påvirket mange

— Det går an å vurdere Munchs betydning ut fra hvor stor han var i samtiden, men en annen måte å vurdere ham på, er å se på hvilken innflytelse han har hatt på kunstnerne som kom senere, sier direktør Erlend Høyersten ved kunstmuseet Kode.

Her er bare noen få bilder av Munch, men hele utstillingen er en kavalkade av nordeuropeisk kunst fra forrige århundre, fra kunstnerne som påvirket Munch i hans samtid via hans etterfølgere frem til 1960-tallet.

SURREALISME: De danske surrealistene Vilhelm Bjerke-Petersen, Wilhelm Freddie, Rita Kernn-Larsen og Richard Mortensen henger på rekke og rad. Foto: Kristine Lindebø

Frode Sandvik har montert utstillingen og gitt vårens suksessutstilling fra Munch-museet i Oslo en mer bergensk tone. Han har blant annet tatt ut bilder som Canica Kunstsamling har deponert hos Kode og som har hengt oppe i Kode 1, tidligere Lysverket, er for eksempel luket ut.— Utstillingen blir dessuten annerledes fordi utstillingssalene er annerledes, og fordi vi har lagt vekt på å trekke frem andre siden ved bildene, sier Sandvik. I tillegg har han laget nye, og mer pedagogiske tekster til hele utstillingen.

- Tittelen på utstillingen er «Fra Munch til Slettemark» - kan de to sammenlignes?

— Ja, mener Frode Sandvik.

— Vi kjenner igjen både det ekspressive og det provokative fra Munch. Slettemark var dessuten skandaleombrust som Munch. Han var også i stand til å iscenesette seg og sitt kunstnerskap, som Munch, sier Sandvik.

Vil du se Hagens kunst? Diskuter under:

Publisert: