Netflix og HBO skal til Bergen for å kjøpe film

14 av de største TV-kanalene og strømmetjenestene i USA skal delta på tidenes første Doc Norway Market i Bergen i oktober. – Det kan skape store ringvirkninger for norsk film, sier Lars Løge i Norsk filminstitutt.

Publisert Publisert

AURORA: Benjamin Langeland filmer Aurora under plateinnspilling i Frankrike. Nå kan filmen bli kjøpt av en amerikansk TV-gigant. Foto: Stian Servoss, Flimmer film

  • Frank Johnsen
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Norsk filminstitutt og Vestnorsk filmsenter har ansvaret for markedet, som arrangeres under Bergen internasjonale filmfestival (Biff) 1. og 2. oktober på Grand Bergen.

Målet er at amerikanske kanaler skal kjøpe inn flest mulig norske dokumentarfilmer.

– Fordel å arrangere dette i Bergen

– I Norge og Europa er dokumentarfilmene ofte et resultat av offentlige midler, co-produksjoner og lappetepper av finansiering. Man får lønn når filmene produseres, men lite i etterkant. I USA er det annerledes. Der betaler de svært godt for ferdige filmer. Blant annet en film jeg var involvert i, «Drone», ga oss millionbeløp i salg til USA, sier Løge.

Les også

Filmteamet har fulgt Aurora i over ett år

Den tidligere bergensprodusenten i Flimmer Film er nå blitt avdelingsdirektør for produksjon og utvikling i Norsk filminstitutt (NFI).

FILM: Stine Tveten i Vestnorsk filmsenter og Lars Løge i Norsk filminstitutt gjør sluttarbeidet i Haugesund. Foto: Frank Johnsen

De viktigste innkjøperne

Planen er å fly inn de viktigste innkjøperne – og få dem til å handle inn norske filmer. Netflix, HBO, Showtime, Starz og Tribeca Film Festival er blant dem som har takket ja.

NFI er inne med økonomisk støtte til markedet sammen med Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, Fritt Ord, Mediefondet Zefyr og Vestnorsk filmsenter.

– Vi tror det er en fordel at det holdes i Bergen. Mange har hørt om fjordene og fjellene, så det var stor interesse for å komme. Og dette er folk som drar for å handle og jobbe. Det er ingen ferie, sier Løge.

Vil tjene penger

Stine Tveten i Vestnorsk filmsenter har fått inn 153 prosjektsøknader fra hele landet.

– Hver produsent får syv minutter til å pitche prosjektene i en fellesseanse. Deretter melder amerikanerne inn hvilke prosjekter de synes er mest interessante. Da arrangeres det «en til en»-møter, sier Tveten.

32 prosjekter er valgt ut.

Les også

Millionene yngler for lokal filmsatsing

Bergensprodusentene Elisabeth Kleppe, Elin Sander, Pandora og Flimmer Film er blant dem som kom gjennom nåløyet. Sistnevnte skal pitche dokumentarfilmen om artisten Aurora.

Stort potensial

– Vi har lagt opp utvalget etter hva vi tror amerikanere er på leting etter. Det er mange faktorer som spiller inn. Blir ti av prosjektene kjøpt inn, vil det bety mye for norsk film.

– Hvorfor gjør dere dette?

– Alle er redde for de store strømmetjenestene – at de vil sluke markedet. Vi snur det på hodet og gjør alt vi kan for at Netflix og andre skal kjøpe våre dokumentarer. Potensialet i Nord-Amerika er stort. Målet er at produsentene skal tjene penger, sier Løge.

– Skaper ringvirkninger

Planen er at Doc Norway Market skal arrangeres årlig, på Biff.

Les også

Bergensselskap drømmer om Oscar-pris

– Vi tror også at møtet mellom produsenter og de store innkjøperne vil skape ringvirkninger for videre samarbeid. Dette skal åpne nye muligheter, sier Tveten.

– Det ligger litt politikk i dette, det at dokumentarfilmer har kommersielle muligheter. Dette er ren kulturnæring og ikke et tradisjonelt bransjestøttetiltak. Her skal produsentene stå til rette for sine egne produksjoner og gi dem flere ben å stå på, sier Løge.

Publisert

Les videre

  1. De satser millioner på risikable kinofilmer

  2. Vil lage Netflix-spenning fra Isdalen

  3. Knallhard utenlandsk konkurranse tvinger TV 2 Sumo og Viaplay til å tenke nytt

  4. 35.000 personer jobber med å lage europeiske Netflix-serier

BT anbefaler

Ble klappet inn i garderoben: – Vi er Brann. Vi skal være et topplag.

Slik var Ballspark-sendingen.

LES SAKEN
  1. Strømmetjenester
  2. Film og TV
  3. Strømming
  4. Netflix
  5. Lars Løge