Tester ut Wimp på mobil

Wimp betatestes nå for mobiltelefoner. Musikktjenesten nærmer seg en kommersiell lanseringsdato og vil sannsynligvis ikke legge seg langt unna Spotify i pris.

Øyvind Berekvam

Forrige mandag ble musikktjenesten Spotify med brask og bram lansert for iphone, og i uken som har gått har nyheten blitt diskutert i det vide og det brede blant annet på sosiale nettsteder som Twitter. Den norske konkurrenten Wimp har valgt en mer nøktern strategi, og på selveste valgdagen sendte de ut en pressemelding om at de nå åpner for betatesting av en applikasjon for mobiltelefon.

– Stortingsvalget er viktig, men vi har så stor tro på produktet at vi følte at tidspunktet nå var riktig, kommenterer musikkansvarlig Thang Manh Tran i Telenor.

Den svenske musikktjenesten Spotify ble lansert for de brede masser i oktober i fjor. Tjenesten innebærer at brukerne får mulighet til å streame massive mengder musikk, enten som en gratistjeneste avbrutt av reklame, eller som en reklamefri betalingstjeneste med bedre lydkvalitet. Norske Aspiro, i samarbeid med Telenor og Platekompaniet, gikk i slutten av juni ut og åpnet for en betatesting av sitt alternativ, Wimp. Rundt 5000 mennesker har deltatt i betatestingen.

Mobil

I likhet med Spotify er Wimp en streamingtjeneste og digital jukeboks som foreløpig rommer rundt 2,5 millioner sanger. Målet er at brukerne av den kommende mobiltjenesten skal ha mulighet til å ha med seg millioner av sanger på mobilen gjennom tjenesten. Begrenset plass på minnekort vil bli historie. Musikken kan spilles av over trådløst internett hjemme, og når man beveger seg utenfor døren skifter Wimp over til mobilnettet. Nå åpner altså Telenor, Platekompaniet og Aspiro for at et fåtalls betabrukere kan få teste Android-løsningen.

– Vi ønsker å betateste dette i en begrenset periode for å få tilbakemeldinger fra brukerne, sier han.

Det du trenger er altså en Android-telefon, og du bør allerede vært tilknyttet Wimp som betabruker av pc-plattformen. Dersom du er sugen på å forsøke oppfordres du til å sende en epost til wimp@platekompaniet.no.

– Nøkkelen er at der du tidligere gikk ut for å kjøpe cd-er, kassetter eller vinylplater vil du nå ha tilgang til millioner av låter. Skal du ut og jobbe vil du kanskje høre på Rage Against the Machine, men når du tøyer ut etterpå vil du kanskje ha noe roligere. Poenget er at du bestemmer dette selv, avhengig av humør, hva slags situasjon man er i, hvem man er sammen med osv, forteller han.

Mange?

Hvor mange som får delta i testingen er ikke bestemt.

– Tilbakemeldingene fra betatestingen av Wimp har vært veldig gode, forteller han, og legger til at de er igang med å gjennomgå tilbakemeldingene fra betabrukerne.

Med millioner av sanger fritt tilgjengelig vil utfordringen kanskje bli å finne fram i jungelen.

– Der kommer Platekompaniets faglige kompetanse inn. Vi ser dessuten at musikk er et utpreget sosialt fenomen og deling av musikk og spillelister med andre gjennom sosiale medier vil være nyttig.

– Hvor langt unna er dere med evalueringen av betatesten?

– Det nærmer seg slutten. Vi har laget ferdig en rapport og holder på å gjennomgå denne.

Han opplyser at betatesten av Wimp viser at kundene spiller av et bredere utvalg musikk enn det de kjøper. Trenden er at musikk som tidligere lå bortgjemt i støvete og bortgjemte arkiver nå har blitt trukket frem for allmennheten.

Lansering

Den tre måneder lange betatestingen av Wimp er snart ferdig. Det betyr at en kommersiell lanseringsdato er i sikte. Hva slags prisnivå Wimp vil legge seg på er ikke bestemt. For å få reklamefri tilgang til Spotify må du ut med 99 kroner i måneden.

– Vi lever i et marked og det er andre aktører som har satt et nivå.

– Som Spotify?

–Som for eksempel Spotify, ja.

Manh Tran åpner imidlertid for at samarbeidet mellom Telenor, Aspiro og Platekompaniet vil gi fordeler for brukerne.

– Der andre ikke kan inkludere datakostnadene vil Wimp ha mulighet til dette gjennom samarbeidet med Telenor.

– Blir det aktuelt å koble Wimp enda tettere til Telenor, for eksempel som en del av enkelte typer abonnement?

– Det er den neste tanken. Fordeler ved kjøp av abonnement er en mulighet, sier han.

Spotify avslørte i forrige uke at de skal selge abonnement via Reitan Servicehandels kiosker Narvesen og 7-Eleven. Det kan også bli aktuelt for Wimp.

– Vi har tenkt tanken, men ikke kommet så langt enda, sier han.