Rekordtall for musikk på dvd

Dvd-platen er i ferd med å revolusjonere nordmenns forhold til musikk hjemme i stuen. På fem år har salget av musikkvideoer økt med utrolige 824 prosent!

  • Roy Hilmar Svendsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 18 år gammel

— Nordmenn tok aldri helt av på kjøpe-film i VHS-filmenes tid. Av musikkfilmer, var det kun U2, Pink Floyd og Rolling Stones som solgte noe særlig den gangen, forteller daglig leder Rolf Kristian Presthus i Platekompaniet AS.

En kan trygt si at ting har forandret seg siden videokassettenes tid på 80- og 90-tallet. Ifølge tall fra Grammofonplate-grossistenes Forening (GGF) har salget av musikkfilmer økt fra beskjedne 37.000 enheter i 1999, til hele 305.000 i fjor - en økning på hele 824 prosent.

Og veksten bare fortsetter.

— I løpet av første kvartal i år ble det solgt 76.000 musikkfilmer i Norge. Det er en økning på 22 prosent i forhold til samme periode i fjor, sier Øyvind Svendby i GGF til BT.

Brukervennlig

Årsaken er selvfølgelig dvd-platens gjennombrudd i 2001 og 2002. Krystallklare bilder og førsteklasses lyd og mye ekstramateriale er viktige årsaker til at det nye formatet har tatt så voldsomt av. I tillegg er brukervennligheten en helt annen enn på de gamle videokassettene.

— Det er jo ikke alltid man har lyst til å se alle sporene på en musikkfilm. Da er det mye enklere å kunne bla seg raskt til frem favorittlåtene enn å måtte spole frem og tilbake, sier Presthus.

Selv om dvd fortsatt har en relativt liten andel av det totale musikksalget i Norge (om lag fem prosent), er det ingen tvil om at plateselskapene og platebutikkene ser potensialet i det nye videoformatet og satser skikkelig. Platekompaniet skal i juni utvide flere av sine butikker, blant annet i Bergen, med egne dvd-avdelinger.

Gammel rock selger best

— Det er først og fremst de store artistene med et litt voksent repertoar som selger godt, som Zeppelin, David Bowie og Pink Floyd. Et annet eksempel er The Eagles, som selger mer dvd'er enn plater. Kiss er også et typisk dvd-band, sier Rolf Kristian Presthus.

En av grunnene til at det er de gamle gode rockerne som regjerer, kan være at plateselskapene ennå ikke helt har funnet ut hvordan dvd-bølgen best kan utnyttes. De færreste utgivelser blir støttet av avisreklame eller tv-spoter, med mindre de kan koples sammen med en ordinær platelansering, som for eksempel ved de siste platene fra Outkast og Guns Ný Roses.

— BMG var veldig tidlig ute med å satse på dvd-formatet, men vi har ikke brukt mye penger på annonsering. Årsaken er rett og slett at vi ennå ikke helt har funnet ut hvordan vi skal gjøre det, sier Rebeca Toledo i plateselskapet BMG.

Snart kommer Elvis

21. juni er nok likevel en ikke ubetydelig kampanje i gang. Da kommer to etterlengtede utgivelser med Elvis, «The 1968 Comeback Special» og «Aloha From Hawaii», i henholdsvis trippel og dobbel spesialutgave, som trolig vil skape langt større entusiasme blant kjøperne enn cd-samlingen «Elvis at Sun» som slippes samme dag.

— Vi håper og tror at Elvis-utgivelsene vil gjøre det veldig bra, sier Toledo.

Anbefaler klassikere

Hva anbefaler så folk som jobber med musikk på dvd hver eneste dag?

— Led Zeppelin-dvdýen som kom i fjor, er noe alle bør ha. I tillegg liker jeg veldig godt «Anthology» og «The First US Visit» med The Beatles, sier Rolf Kristian Presthus i Platekompaniet.

Også Rebeca Toledo i BMG velger en klassiker.

— «The Kids Are Alright» med The Who er veldig bra. Dessuten liker jeg veldig godt «Beef», som forklarer veldig godt hvorfor alle hip hop-artistene krangler med hverandre, sier Toledo.

VERDENS BESTE?: Led Zeppelin-dvd'en som kom ut i fjor, bør være obligatorisk i enhver platesamling, mener BTs anmelder.

Kulturredaktørens utvalgte

Nyhetsbrev Jens Kihl er kulturredaktør i Bergens Tidende og gir deg hver torsdag de beste sakene fra kulturverdenen.
Publisert