Twitret seg til bokutgivelse

En tweet fra forlegger Vidar Kvalshaug har forandret Oliver Opheims liv. Nå er han aktuell med sin første roman.

Oliver Opheim er klar for å gi ut sin første bok. Nå takker han sosiale medier for fremgangen.

— Det er først og fremst en bergensroman, sier 23-åringen.

Om en måned gir han ut sin debutbok «Mann går på bar». At det skulle gå så fort hadde han ikke drømt om i juni i fjor, men så dukket det opp en Twitter-melding fra Vidar Kvalshaug fra det nystartede forlaget Kvalshaug.

«Er det noen som har manus under arbeid,» spurte han.

Opheim sendte umiddelbart inn de første 30 sidene av en roman han holdt på med. Stort lenger var han ikke kommer.

Det sa umiddelbart pang. Kvalshaug likte så godt det han skrev at han beordret Oppheim med Twitter-navnet @olioph å gjøre ferdig boken innen jul.

— Jeg fikk press på meg. Det fungerte som en katalysator. Jeg jobbet om dagen og skrev på kvelden, sier han.

Lei av å leve

Boken handler om en middelaldrende mann som er lei av livet og bestemmer seg for å drikke seg i hjel. Hver dag går han på den samme baren i Bergen sentrum.

— Han bærer på skam og skyld. Det er en depressiv historie, men den er skrevet med glimt i øyet, sier Ophiem.

— Hvilke bar er det?

— Den er ikke navngitt, men den heter Victoria (ligger i Kong Oscars gate red.anm).

— Går du selv på Victoria?

— Jeg har gått der en del, men jeg skriver ikke om en konkret person som går på det stedet. Det har vært mye egen fantasi.

«Kultbok»

Forlegger Vidar Kvalshaug bruker ikke overraskende store ord om boken.

— Den har potensiale til å bli en kultbok, spesielt i Bergen, men det er farlig å love slik, twitrer han til BT.

I god Kvalshaug-ånd ble intervjuet gjort på Twitter.

— Hva var det som gjorde at du falt for @olioph?

— Trøkket. Han klinte til fra første setning og fikk meg til å tenke på danske Tom kristensens mesterroman "Hærverk". Det er bra tegn.

Hva gjør den til en potensiell kultbok i Bergen?

— Den er uhyre lokal, foregår stort sett i én gate, på én bar og hovedpersonen har en vilje til undergang jeg sjelden har sett...

(tom for tegn)

«Å gå etter hundene»

— Det kreves stor vilje og innsats for å gå under på den måten Opheims romanfigur gjør, skriver @kvalshaug

— Håper Opheim tar meg med til baren. De burde kanskje vurdere å døpe en drink etter hovedpersonen og Opheim?

— Om noen år kommer det kanskje bar-turister fra andre steder for å gå under på den baren,fortsetter han.

— Vi får vel håpe at ikke det skjer. @ olioph sier baren heter Victoria. En populær plass blant enkelte BT-journalister.

— Hvis journalister går der, har den nok ikke vært hipp på noen tiår.

— Haha. Hva slags bok er dette @kvalshaug?

— En roman om en enorm vilje til å gå til hundene. Det krever nemlig mot og hardt arbeid.

— Det enkleste er å flyte med strømmen, holde seg i midten, leve på en lunk. Vår mann vil helst avslutte det hele på grunn av noe i fortiden.

— Er det på Twitter forlaget Kvalshaug leter etter de nye forfatterstemmene?

— Der også. Har i tillegg skrivekurs landet rundt, var i Bergen i høst. Terskelen for å ringe et forlag, er høy, mye lavere i sosiale medier.

Sier ikke nei

Oliver Opheim fra Kringlebort i Fana tar mastergrad i komparativ litteratur ved King's College i London. Målet hans er å bli forfatter.

— Jeg skal ikke bli akademiker. Dette er en dannelsesreise for meg på veien mot å bli forfatter. Målet er å gi ut flere bøker.

I motsetning til de fleste andre forfatterspirer har han aldri fått et manuskript i retur fra noe forlag. Så hadde han heller aldri sendt inn noen før han så tweeten fra Kvalshaug.

— Jeg har ikke følt jeg var god nok. Men jeg sier ikke nei når andre sier ja.

Førsteopplaget på «Mann går på bar» er på 3000 eksemplarer. Slippefesten blir visstnok på en bar i Bergen sentrum. Hvilken er fortsatt uklart. Kanskje Victoria?

Sosiale medier

Studentavisen Studvest var de første som skrev om Twitter-debutanten @olioph. Til avisen sier Ida Aalen, rådgiver i Netlife Research og ekspert på sosiale medier, at mye av nettverksbyggingen i dag er flyttet over på Facebook og Twitter.

— Folk får vanligvis muligheter i arbeidsliv og karriere gjennom folk de ikke kjenner, men som de har kommet i kontakt med gjennom andre, sier Aalen.

Hun mener de som står utenfor denne nettsfæren kan stå svakere dersom de ønsker jobb utenom profesjonsyrkene.

— Det overrasker meg ikke å høre historier om folk som har lykkes på denne måten. Spesielt i yrker knyttet til humaniora og samfunnsvitenskap hvor det er mindre aktuelt med målbare kunnskaper kan slike nettverk spille en stor rolle, sier hun.