Poppe om «Utøya 22. juli»: – Det vil være vondt å se det, men hvis det ikke er det, så er det ikke ekte

Da rulleteksten til dramafilmen «Utøya 22. juli» startet, delte publikum seg: Noen var stille, mens andre applauderte eller buet.

Publisert:

Regissør Erik Poppe under pressekonferansen i Berlin. Foto: Ralf Hirschberger / TT / NTB scanpix

  • Kristine Hellem Aanstad
  • May Synnøve Rogne

Mandag var det verdenspremiere på den første dramafilmen om terroren på Utøya under filmfestivalen i Berlin. Men allerede på morgenen var det duket for pressevisning av filmen. Til nå er filmen kun vist for pårørende og overlevende.

– Jeg forventer blandede reaksjoner. Jeg tror det å så se filmen vil gi større forståelse for prosjektet. Det har vært vanskelig å kommunisere til det fulle hva slags film det egentlig er, sier Erik Poppe til Aftenposten etter pressekonferansen i Berlin, som gikk langt over tilmålt tid.

Les også

Les anmeldelsen: Alle som vurderer å se «Utøya 22. juli» må tenke seg nøye om. Dette er hard kost.

Andrea Berntzen spiller hovedrollen som «Kaja» i filmen.

– Innspillingen var tungt følelsesmessig, men det var fint at den gikk over så kort tid. Tror det hadde tæret mer på psyken min om det skulle pågå over lang tid. Jeg var jo helt tømt for følelser bare etter de månedene vi øvde og spilte inn. Siste innspillingsdagen kunne jeg forestille meg de verste tingene og det var ingenting som fikk meg til å gråte. Jeg var helt tom, Eneste følelsen etter siste dag var lettelse, sa hun etter visningen.

Paradox Films / Agnete Brun Foto: Andrea Berntzen spiller hovedrollen i Erik Poppes film «Utøya 22. juli, som er den første av flere Utøya-filmer som kommer i år.

– Må fortelles nådeløst og brutalt

Erik Poppe er spent på de internasjonale reaksjonene. Mange har kritisert prosjektet for å komme for tidlig. Regissøren mener at selv om filmen ikke er politisk i seg selv, har den likevel et politisk budskap.

– Det er et av de største angrepene på demokratiet vi har opplevd i Europa. Jeg skal ikke sette det opp mot andre terroraksjoner, men det var jo et politisk rettet angrep mot noen som mente noe annet og mot selve demokratiet. Folk vil reagere. Høyreekstreme nazister får lov å marsjere i gatene, og jeg vil trekke politikken opp i lyset igjen, sier han.

På pressekonferansen var flere opptatt av det intense lydbildet.

Les også

Grande vet ikke om hun vil se Utøya-filmen

– Alt i filmen handler om å holde igjen. Å ta bort alt av filmens ordinære virkemidler. Bort med musikk, bort med klipp, bort med alt. Jeg ville ikke gjøre det til en opera, slik man ofte gjør når det handler om ekstreme ting. Denne historien må fortelles nådeløst og brutalt. Det vil være vondt å se det, men hvis det ikke er det, så er det ikke ekte.

– Tror du publikum som ikke kjenner detaljene i historien like godt som nordmenn, kommer til å se det som en ren spenningsfilm?

– Ja, det kan det nok være fare for, men det kan jeg ikke forholde meg til. Noen vil sikkert plassere den inn i en annen kategori, se det som en spenningsfilm, og det må de gjerne gjøre. Det har ikke jeg kontroll på. Jeg har kun kontroll på de virkemidlene jeg har valgt å bruke, eller fravær av virkemidler, og så får filmen bare stå frem som et nakent skrik. Det er vel egentlig det den er, et skrik. Det virker på noen, mens andre vil ikke ha noe av det, avslutter Poppe.

Les også

Planlegger storfilm om 22. juli-tragedien

Første av tre filmer

Utøya 22. juli er den første dramatiseringen av terrorangrepet mot AUFs sommerleir 22. juli 2011. 69 mennesker, de fleste ungdommer, ble drept.

Alle historiene er fiktive, men basert på de overlevendes historier. Filmen følger hovedpersonen Kaja (18) som leter etter lillesøsteren sin under angrepet. Poppe har tidligere uttalt at Breivik kun har en rolle som den ungdommene forsøker å flykte fra – og at det knapt kan kalles en rolle.

Regissør Erik Poppe og resten av filmcrewet fra «Utøya 22. juli» under pressekonferansen i Berlin mandag formiddag. Foto: AXEL SCHMIDT / Reuters

Filmen varer i 92 minutter, hvor i de første 14 minuttene blir vi kjent med ungdommene på øyen. De resterende 72 minuttene handler om det som skjedde da terroristen ankom øyen.

Filmen får norsk premiere 9. mars.

I løpet av året og neste år er det planlagt totalt tre filmer og en TV-serie om Utøya og 22. juli.

Stillhet, applaus og buing

Etter filmen reagerte publikum på tre måter, forteller Aftenpostens journalist i salen: Stillhet, applaus og buing.

– Stillheten var den mest påtrengende reaksjonen etter visningen, så delte folk seg mellom applaus og buing, forteller journalisten.

Like før klokken 11 mandag dukket de første Twitter-reaksjonene på filmen opp – og de er delte:

Britiske Martyn Conterio skriver på sin profil at det beste med filmen er dens intense lyddesign og miksing. Resten av filmen blir undergravet av «tvilsom regi, og generelt har den en vag eim av kunstnerisk utnyttelse av en nylig tragedie»

«Empatisk og visuell»

Filmjournalist Redmond Bacon skriver at Utøya 22. juli er hans favorittfilm så langt under den tyske filmfestivalen, og beskriver den som «et knusende stykke film, empatisk og visuell»:

Det danske filmmagasinet Ekko skriver at det var stående applaus etter filmen:

Publisert: