Bergensfirma står bak årets nysatsing på norsk TV

Det nye gameshowet til TVNorge, Lost in Time, lover banebrytende Hollywood-teknologi. Bak den nyskapende programmet står bergensfirmaet Myreze.

Publisert Publisert

INTERAKTIV: – Ved å kombinere spillteknologi og effekter kjent fra store Hollywood-produksjoner, introduseres norske TV-seere nå for en annerledes TV-kveld for hele familien, skriver Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding Foto: The Future Group

  • Mats Arnesen
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Jeg trodde jeg ville få én måned til å forberede en pitch. Jeg fikk kun én dag, sier Bjørn-Harald Myhre (33), bedre kjent som Björn Myreze.

Slik begynte samarbeidet med det The Future Group, selskapet bak konseptet, sommeren 2016. For firmaet med 20 ansatte ble det starten på et eventyr som lørdag kveld vil nå sitt høydepunkt.

Da har gameshowet Lost in Time premiere på TVNorge. Programmet håper å skape en annerledes familiekveld ved hjelp av teknologi og effekter brukt i spillverden. Mens tre deltakere deltar i leken på TV, kan seerne hjemme spille med via en app på mobil eller nettbrett.

– Programmet vil vise at lineær-TV ikke er dødt, det vil bare ta nye former. Med dette programmet tar vi virkelig ett skritt inn i fremtiden og verden vil rette øyne mot Norge, sier Myreze.

Les også

Ray Kay om Myreze: – Han er i verdensklasse

NY START: Björn Myreze møtte veggen i 2013 mens han jobbet i Dubai. Det ble starten på et nytt gründer-eventyr i Bergen. Foto: Tor Høvik

– Vil definere TV

Og han tar ikke feil. Ifølge Finansavisen skal Lost in Time allerede være solgt til Kina og USA. The Future Group har i tillegg inngått en avtale med det verdensledende produksjonsselskapet Freemantle, som blant annet står bak Idol og Skal vi danse.

– Det viser hvor stort dette er, når Freemantle fronter dette ut mot resten av verden. Dette kan være med på å definere hva man kan forvente av TV i fremtiden. Da er det ekstra gøy at det lite bergensfirma har vært med å utvikle det.

Myreze vil ikke gå i for stor detalj om hva bergensselskapet har bidratt med før premieren, men røper at de har hovedsakelig jobbet med branding, design og det visuelle uttrykket til programmet og den tilhørende appen.

Les også

Supernerden fra Bergen solgte alt og dro til Dubai - endte på luksushotell og festet med stjernene

Møtte veggen

Kun tre små år har gått siden Myreze startet selskapet etter alt gikk galt. Høsten 2013 fikk gründeren en psykisk smell mens han jobbet i designfirmaet Gosu i Dubai.

– Helt fra jeg var fjorten år, har jeg gitt alt. Da jeg reiste til Dubai i 2011, solgte jeg alt jeg eide og gikk inn med full tyngde for å posisjonere oss i Midtøsten. Det var kombinasjonen av å jobbe døgnet rundt i et land der jeg manglet kontaktnettverk, samt å pendle mellom Dubai, Norge og Los Angeles, som drev meg utfor stupet, sa Myreze til BT i 2015.

DELTAKELSE: Hver uke konkurrerer tre deltakere mot hverandre. De sendes til ulike tidsepoker som istiden, middelalderen eller juratiden, hvor målet er å samle mest mulig poeng før tiden er ute. Samtidig kan seerne hjemme spille med på en app. Foto: The Future Group

Vanvittige bergenstalenter

Et avbrekk fra teknologien var det som skulle gi Myreze ny giv, og troen på at man kan starte et nytt teknologiselskap i Bergen.

– Å starte et selskap fra scratch, uten penger og uten investorer, var vanskelig. Heldigvis har Bergen en samling av helt vanvittige talenter innenfor vårt felt, på grunn av Vizrt og TV 2. Det er få land i verden som er så langt fremme i TV-grafikk som det vi er i Bergen.

Og nervene før lørdagens direktesendte program:

– Det er en livesending med det drøyeste av teknologi som finnes. Så ja, det er nerver, men vi står nå på dag og natt for at det skal gå bra, sier Myreze.

Publisert

Les videre

  1. Hjelp, vi lager TV i Bergen!

  2. Her er Kygo på The Ellen Show

  3. – At jeg nå er gift med en professor i biologi, blir nok nevnt i showet

  4. Planlegger Norges dyreste TV-serie

  1. Bergen
  2. TV
  3. Teknologi
  4. Norge
  5. Gründere