Kraftig vekst i spillbransjen

De ansatte i selskapet Rain, har lagt ned mange tusen arbeidstimer og mye egenkapital i å utvikle dataspillet «Teslagrad». Men spillet som lanseres før sommeren, får hard konkurranse. Bare i Bergen er bransjen tredoblet på fem år.

TO ÅRS INNSATS: Fra venstre: Fredrik Ludvigsen, Thomas Tyssøy, Petter Amland, Marte Haugsbø, Peter Wingaard Meldahl, Eirik Lund og Aleksander Helgesen har lagt ned mange tusen arbeidstimer i spillet «Teslagrad». FOTO: RUNE SÆVIG Rune Sævig

BERGENSINSPIRERT: Til sommeren lanserer Rain spillet «Teslagrad». Handlingen foregår i fantasibyen «Elektropia», der Bergen og Moskva er brukt som modellbyer. Spillet er allerede blitt omtalt i en rekke internasjonale spill-publikasjoner.

Det er tett mellom PC-skjermene på det lille kontoret til spill­utviklerne i bergensselskapet Rain. De åtte ansatte er i ferd med å avslutte et to år langt arbeid med dataspillet «Teslagrad».

— Før vi begynte å bygge selve spillet, laget vi bakgrunnshistorien. Handlingen i Teslagrad finner sted i byen «Elektropia», den er en slags hybrid mellom Bergen og Moskva, sier spillutvikler Peter Wingaard Meldahl.

I spillet blir en liten mann jaget. Han springer over hustakene i regnet. I bakgrunnen kan du blant annet skimte Håkonshallen. «Teslagrad» en et todimensjonalt enmannsspill som handler om magnetisme og strøm, alt pakket inn i en mytisk verden.

En bransje i vekst

Det er ikke bare selskapet Rain, også en rekke andre spill­utviklere i Bergen har satset stort de siste årene. I 2008 var det kun to spillselskaper i byen. I dag er det ti.

— Det er et miljø i blomstring. Det har femdoblet seg i løpet disse årene, sier Linn Søvig som er kontaktperson for Spillmaker­lauget.

Les også

Femdobling av lesebrettfrem mot 2015

Lauget ble opprettet i Bergen for to år siden. Det som tidligere var uformelle møter mellom noen få spillutviklere, er blitt til månedlige samlinger med over 30 fagfolk til stede.— De fleste som jobber med spill har kreative mål. De er lidenskapelig opptatt av kunsten. En av årsakene til veksten er at alle er så opptatt av å dele, sier Søvig.

I dag har lauget 170 medlemmer landet rundt.

Risikobransje

I januar i fjor ble det gjennomført en nasjonal undersøkelse på oppdrag fra produsent­foreningen. «Den norske spillundersøkelsen» viste at det var rundt 70 seriøse spill­utviklingsselskap i Norge.

OPPKALT:»Teslagrad» er et plattformspill i samme sjanger som Super Mario. Spillet er oppkalt etter den serbiske vitenskapsmannen Nikola Tesla (1846 -1943). Tesla er best kjent for sine mange bidrag til disiplinene elektrisitet og magnetisme.

— Det er nok langt flere enn 70 nå. Vi har sett en stor økning i antall selskaper som er etablert. I 2006/2007 var det kun et titalls selskaper på landsbasis. Det er spesielt app-utvikling som har tatt av, sier professor i spill­teknologi ved NTNU Alf Inge Wang, som også leder JoinGame, et nasjonalt ressursnettverk for spillutviklere, spillforskere og andre spillinteresserte.

De fleste selskapene er imidlertid små. Det er få som har mer enn 30 ansatte. Undersøkelsen fra i fjor viste at ca. 1/3 av selskapene har en omsetning på over en million. Wang forteller at bransjen er blitt mer nett- og reklamebasert.

— Før var det vanlig å kjøpe spill over disk. Inntektene kommer nå i stadig større grad via reklame og ved salg av spillinnhold.

- Hva er den største utfordringen for norske spillutviklere?

— Det er lettere å få solgt produkt til nettbrett og mobil nå enn tidligere. Men å få den store massen til å oppdage spillet kan være svært vanskelig. Utviklerne har som regel ikke store budsjetter til markedsføring. Mange prøver og feiler, sier han.

— De man leser om i avisen er som regel de som lykkes - det er svært mange som ikke gjør det. Konkurransen er tøff, man konkurrerer med hele spill­markedet i verden.

Håper på gjennomslag

På kontoret i Sandviken sitter spillutviklerne i Rain og gjør de siste småjusteringene før spillet lanseres. Trolig blir det til sommeren.

— Vi håper å tjene tre millioner kroner på spillet. Da har vi tjent nok til at alle får en anstendig lønn for arbeidet som er gjort, sier Peter Wingaard Meldahl.

Les også

«Game On»

I tillegg til egenkapital har de fått støtte fra Norsk film­institutt, Innovasjon Norge og filmfondet Fuzz. Målet er å få kontrakt med ett av konsoll-selskapene og ikke minst at spillet blir tilgjengelig på «Steam», spillverdenens svar på Spotify.— Alle som jobber her er personlig interessert i spill. Vi vet hva som finnes på markedet og hva vi selv ønsker å spille. Vi har satset mye tid og penger på dette, ikke minst for å ha en interessant arbeidsplass å gå til. Vi er selvsagt veldig spent på hvordan spillet kommer til å bli tatt imot av brukerne.

BERGENSINSPIRERT: Til sommeren lanserer Rain spillet «Teslagrad». Handlingen foregår i fantasibyen «Elektropia», der Bergen og Moskva er brukt som modellbyer. Spillet er allerede blitt omtalt i en rekke internasjonale spill-publikasjoner.