Grand Prix er gull, glitter og gratis reklame

Kveldens Grand Prix-opptreden har en reklameverdi opp mot 1,5 millioner kroner for hver artist.

Publisert Publisert
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Fredrik Saroea og de andre i det bergenske Grand Prix-håpet Datarock har grunn til begeistring over å få delta i Grand Prix, skal vi tro Morten Wiberg. Han er TV— og radiosjef i mediebyrået Carat Norge.

- Hvis vi tar utgangspunkt i programmet som gikk sist lørdag, med 761.000 seere, så har deltakelse en ganske betydelig reklameverdi for artistene. Det er klart dette vil variere for de forskjellige deltakerne, fordi de har ulike muligheter til å utnytte eksponeringen. Som et estimat vil jeg påstå at verdien pr. program ligger på netto cirka 1-1,5 millioner kroner for hver artist, sier han.

Wiberg baserer estimatet på hva det koster å kjøpe reklame på TV.

Les også

Han får bergenshjelp i Melodi Grand Prix

Les også

Datarock klare for Grand Prix-finale

- I tillegg til reklameverdien kommer også en PR-verdi. De får en eksponeringsmulighet, men det er klart avhengig av kvali-teten på de om lag tre minuttene de får til rådighet. Det spørs jo om det fungerer. Derfor er det vanskelig å si helt nøyaktig hva artistene får ut av den tiden.

Selv om NRK kjører to MGP-programmer i uken nå før finalen, er det lørdagen som er mest innbringende for artistene. Onsdagene går MGP-sendingen mot TV 2s Idol, og det er Idol som vinner kampen om seerne den dagen. Ukens onsdagsutgave av MGP ble fulgt av 332.000 seere, mens 567.000 seere flokket seg om Idol.

Lukrativt for etablerte

Aller mest lukrativt er MGP-deltakelse for etablerte artister, ifølge Wiberg.

FINALIST: Datarock gikk videre til finalen fra delfinalen i Steinkjer forrige helg. At Datarock deltar i Melodi Grand Prix er et signal om at konkurransen er blitt mere stueren, mener musikksjefen i P3, Mats Borch Bugge. Foto: NED ALLEY, SCANPIX

- Det er nok mest å hente for de artistene som allerede har et navn, fordi det er langt lettere for seerne å respondere på noe som er kjent. Nye produkter og artister trenger gjerne litt frekvens for å få respons, sier han.

Men også ukjente artister som klarer å komme seg til finalen får kjempegod markedsføring, slik Wiberg ser det.

- Desto flere ganger man får eksponering på TV-skjermen, desto mer verdi har det for artisten. Og kommer man til finalen, har man fått uvurderlig mye medieoppmerksomhet, både på TV under konkurransen, og i andre medier, sier han.

Også Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, mener at artister har svært mye å hente på å være med i MGP.

- Med så høye seertall finnes det ikke noen bedre måte for artistene å opptre på, enn i MGP. Den kommersielle verdien av at artistene kan gjøre seg kjent, betyr alt. Er de veldig kjente fra før, betyr det masse penger. Er de ukjente og gode, genererer slike opptredener nye oppdrag — og oppslag i mediene. Slik kommer de seg inn på markedet, sier Blindheim, og slår fast at artistene aldri ville hatt sjanse til å betale for slik TV-eksponering på en kommersiell kanal selv.

- Derfor er medieoppslagene som følger en slik TV-opptreden som MGP gull verdt. Det er den eneste måten artistene kan gjøre seg kjente på.

- Hvis en MGP-artist gjør en dårlig opptreden, da?

-  Det kan jo være en lort og en lilje som synger. Det kan jo være helt forferdelig. Men jeg antar at MGP-artistene har et visst talent, slik at de ikke driter seg helt ut. Det er ikke som i Idol, der man tar inn folk som skal ut.

Om man ikke kommer til finalen i MGP, kan man likevel skape seg en slags karriere, mener Blindheim.

- Utgangspunktet er at man får eksponert seg. Kjendis er blitt et yrke nå.

«Kretsmesterskap»

- De som ikke går videre kan bli lokale helter. De fleste sånne talenter er avgrenset på målgruppe eller distrikt. Det er et kretsmesterskap. Men med sjeldne mellomrom dukker det opp artister i verden som har ekstreme egenskaper. Det hender at noen slike dukker opp Grand Prix, som ABBA og Cliff Richard. Men de fleste som opptrer i MGP er banale artister, mener Blindheim.

Riktig søkelys?

MGP-deltakelse garanterer ikke oppmerksomhet fra folk artistene kanskje mest vil ha det fra, ifølge Aimar Niedwiedzki, leder i Mediacom Beyond Advertising. Han har laget tjenesten Lovly.no, som gir oversikt over volum av blogginnlegg og tweets om norske artister.

- Tar man utgangspunkt i Datarock, gis det inntrykk av at Norges mest pratsomme på nett ikke nødvendigvis har hatt så mye meninger om deres deltakelse i MGP. Med andre ord er førsteinntrykket at du ikke kan bruke MGP til å få de mest aktive som skriver om musikk på nett til å sette riktig søkelys på deg som artist, sier Niedwiedzki.

Oppmerksomheten MGP-artister får kan være flyktig, påpeker Niedwiedzki.

- Sammenligner man med Vinnie, og effekten han oppnådde med «Hver gang vi møtes», var den av kortvarig karakter. Dette vil nok også være tilfellet for de «uventede» opptredener i MGP.

Publisert