Krass kritikk mot at dronningens kunst skal stilles ut i Bergen

Flere kunstnere og kritikere mener at dronning Sonja ikke holder mål som kunstner og reagerer sterkt på at hun får åpne Kode 1 med egen utstilling i festspillperioden.

Publisert:

PROVOSERT: Heidi Jaeger og Rita Marhaug liker dårlig at Dronning Sonja skal åpne Kode 1 (Permanenten) med egen utstilling. Foto: Roar Christiansen

– Hvorfor skal dronningen holde denne utstillingen, og ikke kunstnere fra Bergen og Vestlandet? Når et praktbygg som Kode 1 åpner igjen, må man jo velge en av våre fremste kunstnere. Dronningen er ikke blant dem, sier Heidi Jaeger, daglig leder på Kunstgarasjen, et visningssted for samtidskunst i Møllendalsveien.

– En rar avgjørelse

Hun får støtte fra den profilerte kunstneren Rita Marhaug.

– Det er en rar avgjørelse, en rar faglig vurdering. Hvorfor skal åpningen gis til Slottet? Det er så mange flinke kunstnere i verden, i bergensområdet og på Vestlandet. Kode 1 er et regionalt museum. Da må man gjøre andre valg. Museet må misjonere for våre beste og viktigste kunstnere, sier Marhaug.

UTSTILLING: Dronning Sonja og Magne Furuholmen avbildet da de åpnet en felles kunstutstilling i Grieghallen i august 2016. Furuholmen er også styreleder i Festspillene, som har innlemmet dronningens nye utstilling i sitt program. Foto: Bjørn Erik Larsen

Kode 1, tidligere Permanenten, gjenåpner 23. mai. På programmet står ny utstilling med dronningens kunst. Kode og Slottet produserer og kuraterer sammen, og utstillingen er blitt en del av Festspillenes program. Dette blir også en kunstnerisk markering av dronningens 80-årsjubileum.

Les også

Jobber på spreng for å nå åpningen

Jaeger og Marhaug anerkjenner at dronning Sonja har gjort en fantastisk jobb for Kunst-Norge, men de mener Kode må skille mellom hennes rolle som dronning og kunstner.

– Som dronning gjør hun en formidabel jobb for kultur og kunst i Norge. Ikke minst fordi hun er så personlig engasjert. Men man må ikke blande roller. Det er langt mer interessante og viktige kunstnere der ute. Derfor er det rart at Kode bruker hennes som del av markedsføringen og frontingen av nyåpningen. Hvorfor ikke en med mer kunstfaglig tyngde og integritet, spør Jaeger.

– Hindsbo bommer

– Er Kode på jakt etter hyggelige besøkstall? For det får de helt sikkert. Det virker som at de vil konkurrere med underholdningsindustrien. Dronningen vil jo nå langt flere enn en obskur, men veldig respektert kunstner. I mitt hode er dette en kontroversiell avgjørelse, sier Marhaug.

Ingen av dem har diskutert saken med Kode-direktør Karin Hindsbo, som tok valget om å satse på dronning Sonja til nyåpningen av Kode 1. De har heller ingen konkrete forslag til navn på kunstnere som heller burde få dette oppdraget.

AMBASSADØR: Dronning Sonja åpner her utstillingen «Prize Prints: The Queen Sonja Print Award» på Scandinavia House i New York i 2015. I bakgrunnen Tina Kivinens kunst. Dronningen er en viktig talskvinne for norsk og nordisk kunst. Foto: Pontus Höök, NTB scanpix

Men begge er nysgjerrig på hvilke faglige diskusjoner som lå til grunn da Kode gjorde valget.

– Festspillene er et viktig utstillingsvindu. Det kommer mange mennesker til Bergen for å oppleve kunst og kultur. Derfor er avgjørelsen så pussig, mener Marhaug.

Jaeger synes at Kode denne gangen er utydelig både i retning og innhold.

– Mange kunstnere jeg og andre snakker med, klarer ikke å forstå at dronningen skal ha denne viktige utstillingen, ikke minst når Kode er kjent for sine mange dyktige ansatte og mange flotte utstillinger. Jeg har også stor respekt for arbeidet som Karin Hindsbo gjør. Men her bommer hun, sier Jaeger.

– En flau parentes

Sigrid Lien, professor i kunsthistorie ved Universitetet i Bergen, liker dårlig dette valget. Hun mener at Kode-ledelsen har utvist sviktende dømmekraft i denne saken.

– En gjenåpning av Kode 1 burde vært en fanfare av en utstilling, en storstilt markering av det nye og aktuelle og ikke minst, kvaliteten i norsk kunsthåndverk og design. Nå blir det en flau parentes, et litt underlig og gammelmodig publikumsfrieri. Det er også betenkelig at dronningen har droppet snorklipper-rollen for å innta kunstnernes plass. Dette setter Kode i et nokså uheldig lys, sier Lien.

TRIST; Professor Sigrid Lien kaller dronning Sonjas kunst for «amatørkunst-sysler». Foto: Samlaget

Hun peker på at Nordnorsk kunstmuseum i Tromsø nettopp har vunnet Norsk Museumsforbunds pris ved et friskt stunt: De har gjort museet til et fiktivt samisk kunstmuseum.

– Slik har de altså synliggjort et politisk fravær. Kode velger i stedet å gjøre museet til et showroom for monarkiet gjennom dronningens amatørkunst-sysler og private samlervirksomhet. Det er trist at det sårbare og ofte nedprioriterte kunstfeltet fremtrer som det siste området der monarkiet ennå har en slags toneangivende posisjon. Det sies ofte at dronningen har gjort mye for kunsten, men jammen har kunsten gjort mye for dronningen også. Kode viser seg i alle fall høyst behjelpelig til dette, mener professoren.

– Et merkverdig signal

Den profilerte kunstkritikeren Lars Elton, nå i Dagsavisen, mener at dette fremstår som et merkelig valg. Han har fulgt dronningens kunstvirksomhet siden starten, og har skrevet flere kritikker av hennes utstillinger.

– Dronning Sonja er en habil kunstner, men hun har fortsatt en vei å gå før hun kan krediteres for å ha tilført norsk kunst noe originalt nytt. Jeg forstår at det kommer kritikk når hun får en separatutstilling i museet i anledning åpningen av Kode 1, sier Elton.

KRITISK: Lars Elton har fulgt dronning Sonjas kunstvirksomhet siden starten. Foto: Privat

Han mener at Kode-direktør Karin Hindsbo sender et merkverdig signal før hun overtar som leder av Nasjonalmuseet.

– Det å plukke dronningen som den beste kunstneren til å fronte Kode som museum i en festspilltid, vil lett kunne oppfattes som en nedvurdering av alle seriøst arbeidende kunstnere med lang utdanning og stor originalitet. Dronningen får utstillinger der hun ber om det, mens andre dyktige kunstnere må slåss om plassen. Det er veldig mange norske kunstnere som hadde fortjent denne utstillingsplassen fremfor kunstneren Sonja, sier Elton.

– Vi var forberedt på kritikk

Kode-direktør Karin Hindsbo var forberedt på at det ville komme kritikk. Hun mener dronningen er viktig for kunsten.

– Hennes konsekvente fokus på og arbeid med kunsten i mange årtier har hatt stor betydning for den visuelle kunsten i Norge. Hun er en ambassadør for kunsten: ved å samle kunst, utdele stipender og gjennom egen produksjon. Den er interessant, og når vi viser den, er det for å feire jubilanten dronning Sonja, hennes innsats for kunsten og for å vise hvilken betydning kunst har i livet hennes. At en så kjent og kjær person som dronningen så tydelig fronter sin kunstlidenskap, tror vi er til inspirasjon for mange menneskers kunstinteresse.

DRONNINGROMMET: Kode-direktør Karin Hindsbo avbildet i rommet der dronning Sonjas utstilling skal stå fra 23. mai til 27. august. Foto: Marita Aarekol

– Hvorfor ble dronning Sonja valgt? Var det for å selge flere billetter og få mest mulig oppmerksomhet utad?

– Ombyggingen av Kode 1 er et stort prosjekt som handler om bygget og vår omfattende samling av kunsthåndverk. Til gjenåpningen blir det flere kunstpresentasjoner. I tillegg viser vi en temporær utstilling med dronning Sonja. Dronningen har en tilknytning til Kode 1, blant annet som drivkraft da den siste delen av General Munthes samling med kinesisk kunst ble innlemmet i samlingen på 1960-tallet. I tillegg har dronningen selv samlet kunsthåndverk og produsert keramikk. Hele bygget skal være en attraksjon, som vi håper mange mennesker får glede av.

– Lars Elton mener at du som Kode-direktør sender et merkverdig signal før du overtar som leder av Nasjonalmuseet, at det lett kan oppfattes som en nedvurdering av alle seriøst arbeidende kunstnere?

– Dronningens utstilling er jo ikke den eneste vi viser. Vi har en rekke utstillinger og prosjekter i våre fire kunstmuseer, flere av den med lokalt utgangspunkt. Jeg kan også røpe at vi rett over sommeren vil arrangere performancefestival i Kode 1, i forbindelse med stortingsvalget. Dette skjer blant annet i tett samarbeid med lokale kunstnere og Performance Art Bergen. Her vil bergenske og utenlandske kunstnere kommentere valget og den politiske virkeligheten vi er en del av.

– Skjønner du kritikken?

– Jeg synes det er helt topp at kunstnere engasjerer seg i utstillingen våre. Det viser at det er en stor interesse for museet. Vi gjør valg når vi legger vårt program, og de valgene skal vi også kunne diskutere.

– Var det etter en lang faglig diskusjon internt som gjorde at dronningen ble valgt?

– Vi inviterte dronningen til å stille ut i lokalene der vi senere i år vil få på plass den nye utstillingen med sørasiatisk kunst. Det var en unik mulighet til å vise dronningens kunst i disse lokalene i forbindelse med åpningen, og jeg er utrolig glad for at hun takket ja. Dette har vært diskutert internt, og vi har også vært forberedt på at det kunne komme kritikk, sier Hindsbo.

Publisert: